2025-03-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Den där länken säger INGENTING om att Skatteverket sätter hårdare nypor gällande reseavdrag. Det säger bara att man får en straffavgift om uppgifterna är felaktiga eller inte stämmer. Det är ju fullt naturligt.

Du kommenterade ett inlägg som sa ” Är det så att du åker på en kontroll och du inte kan bevisa att du gjort rätt för dig, dvs att du ljög för dem, då kommer de neka dig ersättning samt att du kommer få en straffavgift.”

med orden ” Berätta då för mig var detta står och var jag kan hitta information. Annars snackar du skit.”

I rest my case….
Citera
2025-03-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Tack för länkarna.

Kom på det när du skrev att jag borde fan ha skickat med länkarna, annars blir det svårt att ta lita på mig...
Citera
2025-03-15, 19:12
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Nu är du ute och cyklar tyvärr.

De kommer göra riktade kontroller på reseavdrag.
Är det så att du åker på en kontroll och du inte kan bevisa att du gjort rätt för dig, dvs att du ljög för dem, då kommer de neka dig ersättning samt att du kommer få en straffavgift.

Nja. Att man inte kan bevisa att man har rätt till avdraget är inte detsamma som att Skatteverket kan bevisa att man ljugit. See the difference?
Citera
2025-03-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nja. Att man inte kan bevisa att man har rätt till avdraget är inte detsamma som att Skatteverket kan bevisa att man ljugit. See the difference?

Fast jag tycker att SKV har varit extremt tydliga gällande reseavdraget.

Om du t.ex bor 10 minuters bilfärd från din arbetsplats och det finns bussar som går, och du ändå väljer att skriva t.ex 35k i reseavdrag, så är det uppenbart att det är fusk. Där kan man bevisa att fusk föreligger
Citera
2025-03-16, 01:15
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Fast jag tycker att SKV har varit extremt tydliga gällande reseavdraget.

Om du t.ex bor 10 minuters bilfärd från din arbetsplats och det finns bussar som går, och du ändå väljer att skriva t.ex 35k i reseavdrag, så är det uppenbart att det är fusk. Där kan man bevisa att fusk föreligger

Visst är det så i mer uppenbara fall. I andra fall fall kan det vara knivigare. Kanske kollektivtrafiken inte funkar med arbetstiderna. Kan ha samåkt. Använt flera bilar som lånats etc. Om personen inte samarbetar och ger in tillräckliga underlag medges självklart inget avdrag, men är heller inte bevisat att avdraget är felaktigt.
Citera
2025-03-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Hur många personer jobbar med att allt ska bli rätt på skatteverket? Är det datorerna som har koll på allt, så det sker automatiskt? Jävla ansvar detta med skatten.

Hur funkade sånt här förr? Innan internet osv fanns?

Datorsystemen har koll på mycket, dvs allt som rapporteras in från andra myndigheter, banker och arbetsgivare men det finns ju fortfarande en drös med saker som skapar väldigt mycket merarbete. Landar väl på 45 sidor bilagor i år.

Förr var det ett helvete. Jag minns min pappa sittandes i vardagsrummet med oändliga mängder pärmar och papper. Du var ju tvungen att hålla reda på och sammanställa det mesta själv. Dessutom var ju hela skattesystemet bra mycket mer komplicerat. och 1987 kom den förenklade självdeklarationen.
Minns hur bekanta och släktingar kom och hälsade på i mars/april för att få hjälp med deklarationerna.
Citera
2025-03-16, 10:36
Medlem
zebra121s avatar
Bra surr här inne nu.

En fråga :

Är det någon skillnad om man kryssar i att "det finns kollektivtrafik men tiderna inte passar mig" eller att "det saknas kollektivtrafik till min arbetsplats"?

Får det ena eller andra svaret någon följdeffekt?

**edit**

Såg nu att man får fylla i ankomst och avgångstid vid det ena svaret.
Senast redigerad av zebra121 2025-03-16 kl. 10:40.
Citera
2025-03-16, 10:44
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Förr var det ett helvete. Jag minns min pappa sittandes i vardagsrummet med oändliga mängder pärmar och papper. Du var ju tvungen att hålla reda på och sammanställa det mesta själv. Dessutom var ju hela skattesystemet bra mycket mer komplicerat. och 1987 kom den förenklade självdeklarationen.
Minns hur bekanta och släktingar kom och hälsade på i mars/april för att få hjälp med deklarationerna.

Jag minns när jag skulle deklarera aktie och fondhandel och fick fylla i alla köp/sälj manuellt på K4 blanketten.
Sen kom Avanza och sålde färdigifyllda blanketter för hela årets handel för bara 99kr, då var det bara att köpa en sån och ladda upp som bilaga till deklarationen.
Idag behöver man oftast inte göra mer än att bara godkänna deklarationen
Citera
2025-03-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag minns när jag skulle deklarera aktie och fondhandel och fick fylla i alla köp/sälj manuellt på K4 blanketten.
Sen kom Avanza och sålde färdigifyllda blanketter för hela årets handel för bara 99kr, då var det bara att köpa en sån och ladda upp som bilaga till deklarationen.
Idag behöver man oftast inte göra mer än att bara godkänna deklarationen

För många är det så absolut, men med mycket tjänsteresor och en bot som kör valutahandel så blir 45 sidor bilagor där varje transaktion skall redovisas och max 7 per bilaga
Citera
2025-03-16, 14:37
Medlem
ursprungsindians avatar
Kan någon hjälpa mig att förstå var någonstans ränteavdraget står specat? Jag har ett överskott av kapital och betalar därför statlig inkomstskatt på kapitalinkomster. Under skattereduktioner och annat som minskar din skatt hittar jag bl.a. skattereduktion för förvärvsinkomst men jag finner ingen motsvarande minuspost på kapitalinkomstskatten.

Dessutom: Jag har sålt en bostad och gjort vinst men mitt kapitaltillskott (diff mellan försäljningspris och inköpspris) stämmer inte på långa vägar. Har det att göra med min övriga kapitalinkomst på något vänster? Jag förstår inte alls.
Citera
2025-03-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Kan någon hjälpa mig att förstå var någonstans ränteavdraget står specat? Jag har ett överskott av kapital och betalar därför statlig inkomstskatt på kapitalinkomster. Under skattereduktioner och annat som minskar din skatt hittar jag bl.a. skattereduktion för förvärvsinkomst men jag finner ingen motsvarande minuspost på kapitalinkomstskatten.

Dessutom: Jag har sålt en bostad och gjort vinst men mitt kapitaltillskott (diff mellan försäljningspris och inköpspris) stämmer inte på långa vägar. Har det att göra med min övriga kapitalinkomst på något vänster? Jag förstår inte alls.
Om dina kapitalinkomster är större än dina kapitalkostnader blir det inget underskott av kapital och därmed ingen skattereduktion för underskott av kapital. Om du tittar i specifikationen (sidan 2) ser du om dina ränteinkomster m.m. är större än dina ränteutgifter m.m.
Diff mellan försäljningspris och inköpspris är inte ett kapitaltillskott. Ett kapitaltillskott för bostadsrätt är din andel av föreningens amorteringar under din innehavstid. För beskattning av villor finns inte termen kapitaltillskott alls.
Citera
2025-03-16, 22:52
Medlem
Är det någon som råkat ut för en kontroll av skv och inte kunnat bevisa att man varit berättigad till den summan man uppgett och åkt på en straffavgift?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in