2025-03-06, 14:50
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrasaltat
Kan någon hjälpa mig förstå vad som gått fel här?

Jag är student och har haft en inkomst på 156k. Avdragen skatt blev 23k. Jag delar på pappret ett bolån 50/50, och har därför haft räntekostnader på 43k (men har betalat 86k själv).

Ränteavdraget ska vara 30% på 43k, vilket blir 12 900 kr. Men på min deklaration under “skattereduktion för underskott av kapital” har de bara dragit av 9 300 kr, vilket är ca 22%. Jag ser också att jag ska få tillbaka 10k trots att bara ränteavdraget borde ge mig runt 13k.

Eftersom jag betalat hela räntan borde jag dessutom få den andra halvan av avdraget från den andra låntagaren också, vilket totalt borde ge mig 26k.

Var har mellanskillnaden mellan 9 300 och 12 900 kr hamnat? Jag har betalat tillräckligt med skatt (13 300 kr slutlig skatt), så avdraget borde kunna dras av. Jag har kontrollerat flera gånger och räknat att vi båda ska få 12 900 kr i ränteavdrag var, inte 9 300 kr. Totalt borde det bli 26k, inte 19k. Försökt vrida och vända på anledningen till varför jag helt plötsligt skulle få mindre än 30% i ränteavdrag och kan inte lista ut det.

Du betalar för lite skatt, thats why.

Du kan inte få skattereduktion med hela din slutliga skatt. Skattereduktion räknas endast av mot inkomstskatt och fastighetsskatt/ avgift. Som bekant ingår det fler saker i din slutliga skatt (kolla uträkningen).

Sedan finns det en avräkningsordning för skattereduktioner, underskott av kapital ligger inte direkt först i ordningen. Allt framgår av din skatteuträkning.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du kanske har kapitalinkomster? ISK t ex?

Vad gäller ränteavdraget kan du yrka hela och skriva en upplysning att du betalat hela och vem medlånetagaren är. Din medlånetagare måste också korrigera i sin deklaration så den inte yrkar avdraget och upplysa att du yrkar hela.

Men om din skatt på andra inkomster bara är 23 tkr så kan du ju inte få 26 i reduktion ändå.

Det enklaste kanske är att du ber din medlånetagare att ge dig hans skattereduktion.

Varför kommentera när du inte är med på banan alls....
Citera
2025-03-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siz1
Hur hårt är det egentligen, om jag ska åka kollektivtrafik (tåg) så kommer jag komma 15min sent till jobbet om jag väljer tåget. Och då får jag inte rätt till reseavdrag då jag är 5minuter ifrån dom där 2h intjänad som behövs.

Eller kan jag välja ett tåg som går tidigare vilket blir 21:41 och då får jag göra reseavdrag då jag landar på 9h intjänad

(Jag åker bil)

Jobbar alltså 07:00 - 16:00
Tåget på morgonen går 06:37 frammer 06:56. Och jag då blir sen 15min

Ev tåget 21:41? Och jag får göra reseavdrag med bil.

Du skulle nog inte ha några problem att få det godkänt även om du skulle få en kontroll av en nitisk handläggare.
Citera
2025-03-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Du betalar för lite skatt, thats why.

Du kan inte få skattereduktion med hela din slutliga skatt. Skattereduktion räknas endast av mot inkomstskatt och fastighetsskatt/ avgift. Som bekant ingår det fler saker i din slutliga skatt (kolla uträkningen).

Sedan finns det en avräkningsordning för skattereduktioner, underskott av kapital ligger inte direkt först i ordningen. Allt framgår av din skatteuträkning.

Varför kommentera när du inte är med på banan alls....

Det sistnämnda får du allt förklara hur du kom fram till.
Citera
2025-03-06, 16:34
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, först gör du ju deklarationen och redan då ser du ju att det är ett underskott du måste täcka genom att betala till ditt skattekonto

Sen får du slutskattebesked och där framgår också att det finns ett underskott och när du senast måste reglera det för att slippa ränta.

Så två gånger har de påpekat detta.
Faktisk inte. Jag fick en skuld som jag betalade direkt i maj. MEN det blev omräkning pga Avanza inte skickade alla uppgifter, så det blev en ny summa i augusti. Det var det jag missade.
Senast redigerad av autostoperka 2025-03-06 kl. 16:39.
Citera
2025-03-06, 17:18
Medlem
Begriper inte ett dyft av min deklaration . Någon med goda råd som kan hjälpa?

Är skyldig 95 000 kr enligt Skatteverket.

Bytte arbetsgivare under 2024 (augusti), köpte optioner kort tid efter min sista anställningsdag.

Enligt Skatteverkets "mina inkomstuppgifter"

Ny arbetsgivare:
Kontant bruttolön m.m - 471 893 kr
Övriga skattepliktiga förmåner - 32 531 kr
Avdragen skatt: 200 824 kr

Tidigare arbetsgivare:
Kontant bruttolön m.m - 659 288 kr
Övriga skattepliktiga förmåner -203 039 kr
Avdragen skatt: 298 356 kr

Arbetade tills 9 augusti hos den tidigare arbetsgivaren, med en lön på 73 000 SEK per månad.

Optioner
Betalade 4561,27 USD för köp
Erhöll aktier värderade till 6,23 USD. (6,23 * 3833 st = 23879,59 USD)
Värde som förmånsbeskattas är 23879,59-4561,27=19318,32USD (=202 440,54 kr)

Det jag inte begriper är lönen hos den gamla arbetsgivaren. Har ingen bra relation till dem men skrev och frågade och då svarade de:

"Lön:
Jan – Juli, 7 månadslöner *73000 = 511 000kr
Jan-Juli, utbetalning semersättn. 5116
Augusti 26 400kr
September utbet av semester 116 772kr
Totalt 659 288kr

Du fick ingen lön i september då skatten för din exercise och utbetalningen av semeterersättning översteg din bruttolön"

Begriper inte varför jag är skyldig Skatteverket typ 100k om jag nu fått 116 772 indraget i lön. Och var ser jag hur mycket som jag förmånsbeskattas för aktierna? Ser ut till mig som att bolaget hävdar att jag tjänat +116 772 som jag aldrig fått, sen att jag typ inkomstbeskattas för värdet på aktierna och att jag betalar statlig skatt på det? Om jag sen säljer aktierna, och då måste betala skatt för inkomst på kapital också? Verkar ju som att jag betalar mer skatt än vad skiten är värd.

Sen skriver de också "Eftersom options exercise gjordes efter att du slutade har vi inte kunnat innehålla någon skatt på detta, så du behöver själv reglera detta i din inkomstdeklaration." Vad är det jag skall reglera? Jag kan inte ens avgöra hur stor del av skatten som beror på optionerna.
Citera
2025-03-06, 17:22
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
nog det högsta jag läst som nån får tillbaks härinne grattis duca

Tack. Jag har betalat för mycket skatt det här året. Blir en skön semesterresa med dessa pengar.
Citera
2025-03-06, 18:02
Medlem
Kan man se preliminärt från imorgon om man inte har Kivra?
Citera
2025-03-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Begriper inte ett dyft av min deklaration . Någon med goda råd som kan hjälpa?

Är skyldig 95 000 kr enligt Skatteverket.

Bytte arbetsgivare under 2024 (augusti), köpte optioner kort tid efter min sista anställningsdag.

Enligt Skatteverkets "mina inkomstuppgifter"

Ny arbetsgivare:
Kontant bruttolön m.m - 471 893 kr
Övriga skattepliktiga förmåner - 32 531 kr
Avdragen skatt: 200 824 kr

Tidigare arbetsgivare:
Kontant bruttolön m.m - 659 288 kr
Övriga skattepliktiga förmåner -203 039 kr
Avdragen skatt: 298 356 kr

Arbetade tills 9 augusti hos den tidigare arbetsgivaren, med en lön på 73 000 SEK per månad.

Optioner
Betalade 4561,27 USD för köp
Erhöll aktier värderade till 6,23 USD. (6,23 * 3833 st = 23879,59 USD)
Värde som förmånsbeskattas är 23879,59-4561,27=19318,32USD (=202 440,54 kr)

Det jag inte begriper är lönen hos den gamla arbetsgivaren. Har ingen bra relation till dem men skrev och frågade och då svarade de:

"Lön:
Jan – Juli, 7 månadslöner *73000 = 511 000kr
Jan-Juli, utbetalning semersättn. 5116
Augusti 26 400kr
September utbet av semester 116 772kr
Totalt 659 288kr

Du fick ingen lön i september då skatten för din exercise och utbetalningen av semeterersättning översteg din bruttolön"

Begriper inte varför jag är skyldig Skatteverket typ 100k om jag nu fått 116 772 indraget i lön. Och var ser jag hur mycket som jag förmånsbeskattas för aktierna? Ser ut till mig som att bolaget hävdar att jag tjänat +116 772 som jag aldrig fått, sen att jag typ inkomstbeskattas för värdet på aktierna och att jag betalar statlig skatt på det? Om jag sen säljer aktierna, och då måste betala skatt för inkomst på kapital också? Verkar ju som att jag betalar mer skatt än vad skiten är värd.

Sen skriver de också "Eftersom options exercise gjordes efter att du slutade har vi inte kunnat innehålla någon skatt på detta, så du behöver själv reglera detta i din inkomstdeklaration." Vad är det jag skall reglera? Jag kan inte ens avgöra hur stor del av skatten som beror på optionerna.

Du har nog inte fått lönen indragen utan de pengarna gick åt till att betala in till Skatteverket i preliminär skatt.

Att du får hög restskatt beror troligen på att du haft 2 arbetsgivare som dragit skatt bara baserat på din lön från vardera. Om du bara haft en arbetsgivare med den höga lönen totalt så hade de förmodligen dragit mkt högre preliminär skatt.
Citera
2025-03-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du har nog inte fått lönen indragen utan de pengarna gick åt till att betala in till Skatteverket i preliminär skatt.

Att du får hög restskatt beror troligen på att du haft 2 arbetsgivare som dragit skatt bara baserat på din lön från vardera. Om du bara haft en arbetsgivare med den höga lönen totalt så hade de förmodligen dragit mkt högre preliminär skatt.

Alright. Begriper bara inte varför de 116k (som använts till att betala skatt för optionerna?) räknas med som inkomst tillsammans med förmånsbeloppet. Just nu betalar jag ju kommunal inkomstskatt + statlig inkomstskatt på båda delarna vilket jag inte fattar hur det går ihop, om den första delen redan använts för att betala skatt. Dessutom är ju den summan >50% av hela förmånsbeloppet, tycker det verkar sjukt mycket. Är alldeles för efterblivet för att lista ut det själv dock så får nog uppsöka någon pro.
Citera
2025-03-06, 18:33
Medlem
Eldebrinks avatar
Om man gör minsta ändring så får man alltså vänta till åtminstone Juni då den måste godkännas manuellt?

Vad händer om någon av uppgiftslämnarna skulle rätta, är det samma eller kan man få godkänna en reviderad och få tillbaka i april?
Citera
2025-03-06, 18:35
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Fick tillbaka 39824 kr. Tackar

WOW!
Citera
2025-03-06, 19:18
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Nope, hittar inget där. I deklarationen står det att jag har en ISK hos Max Matthiessen Värdepapper AB. Men när jag loggar in där, så hittar jag bara gamla dokument om en tjänstepension, samt innehav i tjänstepensionen hos dem.
Jag har oxå de
Insett att det är OPTI fonder ISK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in