2025-03-05, 22:50
Medlem
fulvodkas avatar
Om man ska betala tillbaks en summa, finns det något knep eller något man bör tänka på för att slippa? Kanske finns det något i deklarationen som tenderar att inte stämma?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Har nog inte hänt mig innan.
Citera
2025-03-05, 23:11
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glxblt
Har samma, kan det på något sätt vara kopplat till SEB (jag har en löneväxling där)?
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det stämmer. Det brukade stå Fondab AB på kontrolluppgiften, eftersom det var Fondab som administrerade fondinnehaven åt SAVR. Detta var man tydlig med gentemot kunderna, så det var inget jag reagerade på. Att det på årets deklaration står Max Matthiessen Värdepapper AB beror på att de förvärvade Fondab 2023 och fusionerade in dem i Max Matthiessen under 2024. Det tror jag aldrig SAVR informerade sina kunder om, så det är nog många som kommer att bli förvirrade.
För er som är rättshaverister eller bara gärna vill ha underlaget, så kan ni testa att mejla:

- mmvp@maxm.se
- info@maxm.se
- info@savr.com
- samt logga in på SAVR och skriv till supporten där i deras chatt.
Citera
2025-03-05, 23:40
Kan någon hjälpa mig förstå vad som gått fel här?

Jag är student och har haft en inkomst på 156k. Avdragen skatt blev 23k. Jag delar på pappret ett bolån 50/50, och har därför haft räntekostnader på 43k (men har betalat 86k själv).

Ränteavdraget ska vara 30% på 43k, vilket blir 12 900 kr. Men på min deklaration under “skattereduktion för underskott av kapital” har de bara dragit av 9 300 kr, vilket är ca 22%. Jag ser också att jag ska få tillbaka 10k trots att bara ränteavdraget borde ge mig runt 13k.

Eftersom jag betalat hela räntan borde jag dessutom få den andra halvan av avdraget från den andra låntagaren också, vilket totalt borde ge mig 26k.

Var har mellanskillnaden mellan 9 300 och 12 900 kr hamnat? Jag har betalat tillräckligt med skatt (13 300 kr slutlig skatt), så avdraget borde kunna dras av. Jag har kontrollerat flera gånger och räknat att vi båda ska få 12 900 kr i ränteavdrag var, inte 9 300 kr. Totalt borde det bli 26k, inte 19k. Försökt vrida och vända på anledningen till varför jag helt plötsligt skulle få mindre än 30% i ränteavdrag och kan inte lista ut det.
Citera
2025-03-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Nu har jag inte läst igenom alla sidor med frågor och svar men när öppnar det för att börja deklarera samt göra ändringar såsom reseavdrag?

Nu blir det ord och inga visor, men är du helt jävla handlingsförlamad?
Att deklarationen(att du jobbar) ens berör dig är en gåta. Att be om hjälp här, tar längre tid än att googla. Ett tips, läs första sidan i tråden. Om du är för blind för att se informationen där, kolla på Skatteverket.
Hoppas du drev, annars vet i fan.
Citera
2025-03-06, 04:31
Medlem
svempuss avatar
Bra där kom den samma dag som förra året. Det blir strax över 10,5k tillbaka innan reseavdrag som kommer ge ungefär lika mycket eller mer till och med..
Citera
2025-03-06, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Hur många dagar brukar ni skriva på reseavdraget? 220 dagar? 230?
Så många resedagar du har. Du måste kunna verifiera dina avdrag. Det duger inte då att bara dra en siffra ur röven.
Citera
2025-03-06, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag har upptäckt att jag har ett skuld sedan förra året.
I augusti förra året fick jag omträkning av skatt men har helt glömt att betala 650 då. Som är nu ca 700kr nu efter räntor.

Ska inte Skatteverket skicka påinnelser om obetalt skatt??
Har inte fått ett ända brev från de sedan beslutet i augusti!
Du fick ju ett besked och nu får du påminnelse. Behöver du trugas och att de ber dig betala gång efter annan innan du gör det? Nästa kommer väl ifrån ett inkassobolag eller fogden och då har det tillkommit större extra kostnader. Kommer du undan med enbart lite ränta bör du nog inte vänta en dag extra.
Citera
2025-03-06, 05:52
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g3n3ral
Nu blir det ord och inga visor, men är du helt jävla handlingsförlamad?
Att deklarationen(att du jobbar) ens berör dig är en gåta. Att be om hjälp här, tar längre tid än att googla. Ett tips, läs första sidan i tråden. Om du är för blind för att se informationen där, kolla på Skatteverket.
Hoppas du drev, annars vet i fan.

Nån som vaknat på fel sida eller?
Skrev ju att jag inte kollat igenom alla datum helt...
Citera
2025-03-06, 06:53
Medlem
Om man reser 4 gånger i veckan med bil från hem till jobbet - fram och tillbaka ca 30 km.

Är det då värt det att deklarera för att få tillbaka något eller är det kört?

Jag har tyvärr dock inte sparat alla kvitto men det kan man väl ändå redovisa genom circle k appen?
Citera
2025-03-06, 07:35
Medlem
Det finns säkert ett logiskt svar, men någon som kan förklara detta angående rot-/rutarbete?`

Under 2024 använde vi ROT/RUT på totalt 34 829 kr. På min deklaration har jag sedan följande rader:

Citat:
Skattereduktioner och annat som minskar din skatt
...
Skattereduktion för rot-/rutarbete -34 829

och sedan mot slutet under beräkning av belopp att betala/få tillbaka

Citat:
Beräkning av belopp att betala/få tillbaka
...
Preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete som du fick avdrag med på din faktura, mer information hittar du i Specifikationen 34 829

Dvs för att förtydliga, 34 829 kr dras först bort för att minska min slutliga skatt. Men sedan i beräkningen av belopp att betala/få tillbaka så läggs pengarna tillbaka. Resultatet blir +/- 0, som att jag inte fick någonr reduktion alls.

Vad är det jag missar?

Edit Resonerade mig fram till att det är rätt. Mina fakturor för det arbete som avses var ju redan reducerade, så under året har jag betalat 34 829 kr mindre till hantverkare. Informationen på deklarationen blir mer en specifikation på att detta har hänt, och att jag kan verifiera exempelvis att ingen dragit mer ROT/RUT än vad de haft rätt till.
Senast redigerad av allan78 2025-03-06 kl. 07:45.
Citera
2025-03-06, 08:33
Medlem
meas19s avatar
Allt över 11000kr får du 30% tillbaka på.

Om du åker 12mil i veckan a 48 veckor (4v semester) blir det 576milx25kr=14300kr då får du tillbaka ca 1020kr.

https://www.skatteverket.se/privat/s...893f25603.html

Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Om man reser 4 gånger i veckan med bil från hem till jobbet - fram och tillbaka ca 30 km.

Är det då värt det att deklarera för att få tillbaka något eller är det kört?

Jag har tyvärr dock inte sparat alla kvitto men det kan man väl ändå redovisa genom circle k appen?
Citera
2025-03-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Allt över 11000kr får du 30% tillbaka på.

Om du åker 12mil i veckan a 48 veckor (4v semester) blir det 576milx25kr=14300kr då får du tillbaka ca 1020kr.

https://www.skatteverket.se/privat/s...893f25603.html
Är tidsvinsten tillräckligt visad för att ha fog för ditt svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in