2025-03-05, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Nu är den tillbaka iaf.

Chatten verkar vara full, jag släpps inte in.

Jag har min myndighetspost och har inte fått något den vägen hittills. Jag brukar få deklarationen redan första dagen (måndagen) men inte i år.
Citera
2025-03-05, 09:12
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Om man hållit på mycket med crypto och gjort många köp och sälj på många olika plattformar och nu sålt allt men inte har någon möjlighet att spåra alla transaktioner och därmed räkna ut exakt hur mycket vinst man gjort, är det okej att bara höfta lite? Kanske skriva att det är lite mer vinst än man tror det egentligen är så att Skatteverket inte behöver oroa sig för att få in för lite skatt?
Accepteras det eller blir man dömd för skattebrott då?
Citera
2025-03-05, 09:12
Medlem
autostoperkas avatar
Jag har upptäckt att jag har ett skuld sedan förra året.
I augusti förra året fick jag omträkning av skatt men har helt glömt att betala 650 då. Som är nu ca 700kr nu efter räntor.

Ska inte Skatteverket skicka påinnelser om obetalt skatt??
Har inte fått ett ända brev från de sedan beslutet i augusti!
Citera
2025-03-05, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Om man hållit på mycket med crypto och gjort många köp och sälj på många olika plattformar och nu sålt allt men inte har någon möjlighet att spåra alla transaktioner och därmed räkna ut exakt hur mycket vinst man gjort, är det okej att bara höfta lite? Kanske skriva att det är lite mer vinst än man tror det egentligen är så att Skatteverket inte behöver oroa sig för att få in för lite skatt?
Accepteras det eller blir man dömd för skattebrott då?

Det beror mest på om plattformarna du använt skickar uppgifter till Skatteverket. Troligen gör inte kryptosidor det. Då är det egentligen inte skatteverket du ska va orolig för då de inte har fått in nå uppgifter, utan det är banken som kan reagera. Men har du inte hört nåt från banken är det lugnt. Handlar mest om din moral. Handlar om det inte om flera hundra tusentals kronor skulle jag säga att det är minimal risk, men du kan absolut höfta. Du blir inte dömd för skattebrott direkt även om du mot förmodan skulle bli granskad. De kräver då bara in mer skatt från dig om de nu skulle få reda på dina transaktioner.
Citera
2025-03-05, 09:20
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemEng
Chatten verkar vara full, jag släpps inte in.

Jag har min myndighetspost och har inte fått något den vägen hittills. Jag brukar få deklarationen redan första dagen (måndagen) men inte i år.

Segt här också. Brukar också vara bland de första att få min deklaration men inte i år. Den lyser med sin frånvaro.
Citera
2025-03-05, 09:21
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag har upptäckt att jag har ett skuld sedan förra året.
I augusti förra året fick jag omträkning av skatt men har helt glömt att betala 650 då. Som är nu ca 700kr nu efter räntor.

Ska inte Skatteverket skicka påinnelser om obetalt skatt??
Har inte fått ett ända brev från de sedan beslutet i augusti!

Hur upptäckte du din skuld? Framgick den i årets deklaration?
Citera
2025-03-05, 09:22
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Det beror mest på om plattformarna du använt skickar uppgifter till Skatteverket. Troligen gör inte kryptosidor det. Då är det egentligen inte skatteverket du ska va orolig för då de inte har fått in nå uppgifter, utan det är banken som kan reagera. Men har du inte hört nåt från banken är det lugnt. Handlar mest om din moral. Handlar om det inte om flera hundra tusentals kronor skulle jag säga att det är minimal risk, men du kan absolut höfta. Du blir inte dömd för skattebrott direkt även om du mot förmodan skulle bli granskad. De kräver då bara in mer skatt från dig om de nu skulle få reda på dina transaktioner.

När blir man dömd för skattebrott då? Jag kommer inte skatta på spelvinster (spelsida utan licens, tror det ska skattas på just den) på ca 130k, om jag blir granskad och spelar oförstående, kan jag då slippa dömas för skattebrott?
Citera
2025-03-05, 09:24
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snatch01
Jag är en fullvuxen man med ett välbetalt jobb så jag behöver varken bullar, mjölk eller pengar tillbaka på deklarationen.
man är bra nyfiken
om du köpt lotten är inte du nyfiken om du har vunit nått eller om det är nitlott,
samma här, man vill veta hur det blir, inte att man är jävla berående av några hundra eller tusenlappar

jag brukar få restskatt pga ISK, bara nyfiken hur mkt
Citera
2025-03-05, 09:27
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Hur upptäckte du din skuld? Framgick den i årets deklaration?
Nej, på "Mitt skattekonto"
Citera
2025-03-05, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
När blir man dömd för skattebrott då? Jag kommer inte skatta på spelvinster (spelsida utan licens, tror det ska skattas på just den) på ca 130k, om jag blir granskad och spelar oförstående, kan jag då slippa dömas för skattebrott?

Du kommer inte behöva skatta för spel vinsterna om inte redan banken har kontaktat dig och frågat dig om de transaktionerna. Banken kan i sin tur meddela skatteverket. Men då ska du redan först ha blivit frågad av banken, har du inte hört nåt är det lugnt och du ska absolut inte deklarera något om spelvinster, då kommer skatteverket garanterat vilja veta mer. Jättedumt att göra det...
Folk verkar tro att skatteverket har något slags tillgång till folks bankkonton. Det fungerar inte så. Så du kan vara lugn. Du blir dömd för skattebrott om det blir en granskning på dig. Gäller det tillexempel spelvinster ska det gå till så att banken ska vara misstänksamma om dina transaktioner. Banken meddelar skatteverket "-ni borde kolla upp den här killen, han fått in massa pengar vi inte vet vart de kommer från".
Citera
2025-03-05, 09:48
Medlem
Överbelastad chatt. Händer ingenting. Att man alltid ska få beskedet sist varje år bara för att man är en otålig jävel.
Citera
2025-03-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Överbelastad chatt. Händer ingenting. Att man alltid ska få beskedet sist varje år bara för att man är en otålig jävel.

Woho, bröt förbannelsen och fick besked k chatten 😹 Om det nu stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in