2025-08-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Piss myndighet !
De vägrat att göra upp en avbetalningsplan för restskatten!
Skickar mig hellre till fogden för nån tusenlapp!
Jag är skyldig 4500 just nu har gjort två inbetalningar redan, ska göra en tredje i slutet av månaden. Kommer vara skyldig ca 3900 vid förfallodagen 12/9.

Jag vill betala av på 4-5 månader till , det funkar att betala max en tusenlapp i månaden, då jag" bara " tjänar 10-11 tusen rent i månaden.

Vi har ca 5-7000 att leva på varje månad, det finns inte utrymme för att betala mer helt enkelt.

Obegripligt sätt att tänka på!
De skickar hellre någon till fogden med allt det innebär , än godtar min betalningsplan, vilket skulle innebära att hela skatten är betald runt sista januari!

Du har ju redan haft ett halvår på dig att sätta av pengar på skattekontot?
Citera
2025-08-25, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du har ju redan haft ett halvår på dig att sätta av pengar på skattekontot?
Jag gör den tredje inbetalningen denna månad, och är nere i 3800 kronor i skuld nu.
Jag har mycket låga inkomster och mycket litet betalnings utrymme!
Det har varit andra extrautgifter som kommit och jag har även min ifjol avlidna fars restskatt att berala.
Citera
2025-08-26, 07:58
Medlem
Citat:
Jag gör den tredje inbetalningen denna månad, och är nere i 3800 kronor i skuld nu.
Jag har mycket låga inkomster och mycket litet betalnings utrymme!
Det har varit andra extrautgifter som kommit och jag har även min ifjol avlidna fars restskatt att berala.
Är det inte dödsboet som ska betala din avlidne fars skulder.
snabb googling

"Restskatten för en avliden person ska betalas av dödsboet med tillgångar från dödsboet, inte av dödsbodelägarna personligen om det inte finns tillräckligt med tillgångar. För att betala ska du använda dödsboets organisationsnummer och det OCR-nummer som finns i slutskattebeskedet. Om det inte finns några tillgångar för att täcka skulden, restförs den till Kronofogden och skrivs av efter fem år, och delägarna behöver då normalt inte betala med egna pengar. "
Citera
2025-08-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuGers
Är det inte dödsboet som ska betala din avlidne fars skulder.
snabb googling

"Restskatten för en avliden person ska betalas av dödsboet med tillgångar från dödsboet, inte av dödsbodelägarna personligen om det inte finns tillräckligt med tillgångar. För att betala ska du använda dödsboets organisationsnummer och det OCR-nummer som finns i slutskattebeskedet. Om det inte finns några tillgångar för att täcka skulden, restförs den till Kronofogden och skrivs av efter fem år, och delägarna behöver då normalt inte betala med egna pengar. "
Jo kanske men dödsboet är ju avslutat så att säga! Bouppteckningen klar och kontot avvecklat osv!

Det gäller ingen större summa heller det är en knapp tusenlapp bara! Inget som skickas till fogden.
Citera
2025-08-26, 09:07
Medlem
Citat:
Jo kanske men dödsboet är ju avslutat så att säga! Bouppteckningen klar och kontot avvecklat osv!
Får inte Skattemyndigheten information om vem som dött? Följer med intresse.
Citera
2025-08-26, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Får inte Skattemyndigheten information om vem som dött? Följer med intresse.
Jo det får de självklart! Deklarationen måste ju ändå lämnas in.
Citera
2025-08-26, 09:34
Medlem
Citat:
Jo det får de självklart! Deklarationen måste ju ändå lämnas in.
Borde då inte dödsboet avvakta tills den är godkänd och man vet hur det kommer att bli?
Citera
2025-08-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Borde då inte dödsboet avvakta tills den är godkänd och man vet hur det kommer att bli?
Bra fråga! Inget som bank eller någon annan haft tankar på iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in