• 1
  • 2
2024-12-22, 08:51
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/hyr...8ffzoizor2jdna

Citat:

En hyresgäst kommer kastas ut ur sin lägenhet. Det gör att personen kommer så utan bostad.

Hyresvärden i Skinnskatteberg har beslutat om utkastningen. Hyresnämnden tycker hyresvärden gör rätt i att kasta ut hyresgästen.

I beslutet kommer det fram att personen skrikit och bankat på natten, men även vad grannarna hört.

Kan an göra sig skyldig till ofredade, om nu grannarna hade gjort en polisanmälan?

Vem exakt hände under natten för grannen? Tog han tabletter eller är han bara galen?

Han står utan bostad snart, om han nu inte har gjort det och är det kommunens eller någons ansvar att se till att han får bostad så fort som möjligt eller är han hemlös eventuellt?

Vad händer med alla möbler?

Även om han skulle ha tillräckligt med bostadspoäng, kan detta ändå påverka så han får svårt att hitta bostad ifrån t.ex Mimer?
Citera
2024-12-22, 08:55
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
https://sverigesradio.se/artikel/hyr...8ffzoizor2jdna

Kan an göra sig skyldig till ofredade, om nu grannarna hade gjort en polisanmälan?

Vem exakt hände under natten för grannen? Tog han tabletter eller är han bara galen?

Han står utan bostad snart, om han nu inte har gjort det och är det kommunens eller någons ansvar att se till att han får bostad så fort som möjligt eller är han hemlös eventuellt?

Vad händer med alla möbler?

Även om han skulle ha tillräckligt med bostadspoäng, kan detta ändå påverka så han får svårt att hitta bostad ifrån t.ex Mimer?
Inte kommunens problem
Du får alltid ett datum att flytta alla grejor

Har blivit vräkt 1 gång när jag pluggade och hade fester
Jag fick 1 vecka på mig att hämta mina grejor ( tror det va 1 vecka )
Citera
2024-12-22, 09:23
Medlem
hockexs avatar
Man får lite hopp ändå när hyresnämnden håller med hyresvärden i fall som dessa. Finns inget värre än när en granne ska hålla på att skrika och bete sig varenda natt, man blir galen själv tillslut.

Mongot får väl söka hjälp hos socialen, synd det inte finns dårhus längre som man låsa in denna typen av avskum. Kanse blir en comeback i framtiden
Citera
2024-12-22, 09:55
Medlem
MyJustices avatar
Han måste ha fått varningar av hyresvärden först .
Och inte följd tillrättavisning.
Själv kan jag tycka att hyresvärden borde ha rekommenderar hyresgästen att uppsöka psykisk hjälp .
Citera
2024-12-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Man får lite hopp ändå när hyresnämnden håller med hyresvärden i fall som dessa. Finns inget värre än när en granne ska hålla på att skrika och bete sig varenda natt, man blir galen själv tillslut.

Mongot får väl söka hjälp hos socialen, synd det inte finns dårhus längre som man låsa in denna typen av avskum. Kanse blir en comeback i framtiden

Skulle nog säga att det är bra mycket värre att vara hemlös än att ha en granne som skriker. Gubben ovan mig är tjackis och visst skriks det på nätterna titt som tätt. Inte fan kontaktar jag kreti och pleti för det, när jag vet vad det skulle innebära riskera att innebära för honom. Osolidariskt jävla ofog för att folk har fått för sig att deras vardag är viktigare än allt i hela världen. Det finns hörlurar.
Citera
2024-12-22, 10:12
Medlem
swebarbs avatar
Man blir inte utkastad sådär bara, hyresgästen måste hållit på ett bra tag och fått ett antal varningar innan.

Finns inget värre än grannar som stör ens nattsömn, helt rätt kasta ut fanskapet
Citera
2024-12-22, 10:30
Medlem
Hyresvärden är skyldig att erbjuda avgiftning, byt lås och lås in hen
Citera
2024-12-22, 10:44
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Hyresvärden är skyldig att erbjuda avgiftning, byt lås och lås in hen

Nej.
Citera
2024-12-22, 10:48
Medlem
Som redan nämnts, blir inte vräkt bara så där pågrund av störningar. Blir varningar först och får chans bättra sig. Det krävs väldigt mycket för att ens få vräka en hyresgäst. Ska tilläggas att hans beteende är inte godtagbart oavsett tid på dygnet. Men mer känsligt efter kl 22.

Så man behöver inte vara orolig att man kanske någon gång råkat ha tvättmaskin på 5 minuter över 22. Eller om du till exempelvis har spytt ner dig kl 3 på natten och behöver ta en snabb dusch.

Visst blir det jobbigt för honom utan bostad. Vilket han skulle ha tänkt på efter varningar och chans till förbättring.
Citera
2024-12-22, 10:53
Medlem
newsfilters avatar
Skönt att läsa om att mardrömsgrannar åtminstone ibland blir vräkta, för det är en lång och utdragen process som allt som oftast inte står på de övriga boendes sida.

Det är ungefär samma mentalitet som att låta en elev förstöra för en hel skolklass i grundskolan, den stora massan ska lida för ett par enstaka mongos fall.
Citera
2024-12-22, 11:23
Medlem
wildtures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Skönt att läsa om att mardrömsgrannar åtminstone ibland blir vräkta, för det är en lång och utdragen process som allt som oftast inte står på de övriga boendes sida.

Det är ungefär samma mentalitet som att låta en elev förstöra för en hel skolklass i grundskolan, den stora massan ska lida för ett par enstaka mongos fall.
Det brukar vara andra grannar runt om som trakaserar såna fall därför blir det så
Citera
2024-12-22, 14:02
Medlem
killawifes avatar
Det finns ingen lag som säger att man måste varna hyresgästen först vid vräkning. Det är kronofogden som beslutar om en hyresgäst får vräkas eller ej och de gör en utredning innan och detta är något som brukar ta tid, man kontaktar givetvis hyresgästen under utredningen. Själva vräkningsförfarandet när man väl beslutat om det kan dock gå fort men som minst ska hyresgästen få tre dagar på sig att flytta ut. Har man barn och liknande så tar man stor hänsyn till detta i utredningen, man tar även hänsyn till om en person blir bostadslös.
Om man vill säga upp en hyresgäst måste man dock ha varnat denne sen tidigare och den har då fortsatt med sitt beteende. Man har då uppsägningstid som vanligt.

Jag har själv upplevt denna processen med en granne från helvetet. Efter att han blivit vräkt slog han sönder hela lägenheten en kväll. Soc. fixade en ny lägenhet åt honom i ett annat område.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in