Citat:
Ursprungligen postat av
MrB00ZE
I de flesta fall är de matkulturer som är populärast också de som är godast/bäst.
Frågan som TS ställer har ett väldigt enkelt svar, och det är det som står ovanför.
Nja var inte så säker på det .. Tror snarare att det handlar om storstads anpassning.
Har du en fransk eller tysk, spansk, grekisk, äkta italiensk mat (pasta) med dess pizza - restauranger i Stockholm så kommer ju den gå riktigt bra pga kundunderlaget. Det bor mycket folk i Stockholm helt enkelt. Har du desamma i en liten håla eller mindre kommun under 10.000 invånare så tror jag det blir knepigt att det ska gå runt men vet inte för det har liksom aldrig provats i tillräcklig grad
Jag tycker dock att vanliga turkpizzerior sprider sig som fan över landet, tom i mindre kommun kan det finns 3 pizzaresturanger med bara under 5000 invånare och jag tycker det är inget speciellt gott de få ggr jag köpt det, smakar som kopior har jag hört, gör min pizza själv andra sidan, men de kanske överlever pga av de har blandad kulturell lunchbuffe
Så hur kommer det sig att turkpizzeriorna överlever ? Kopior bara och alldeles för många ?
Och ingen speciell god mat har de heller, enkel pizza liksom dvs budget stil med budget kebab och skinka, som man välja och vraka på flera ställen med knappt nån smakskillnad.. Dom ggr jag blir bjuden på pizza smakar det likadant .. Jag brukar bli bjuden tof pga att jag bjuder några med hemlagad mat
Jag tror du har delvist rätt men det är inte hela bilden