2024-12-22, 19:32
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det största problemet med svensk matkultur måste ju vara att vi pga klimatet har så djävla tråkiga grönsaker 11 månader om året. Mest olika rovor som växer under jord.
Citera
2024-12-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Norsk matkultur sprids inte.

Bra
Citera
2024-12-22, 21:02
Medlem
blobben!!!s avatar
Att t.ex. svensk matkultur har dött ut är verkligen inte på grund av att vi inte haft unika ingredienser. Dessvärre har vi ersatt de flesta med importerade alternativ. Att de känns "tråkiga" är antagligen för att den svenska kulturen sedan länge har haft uppfattningen att allt utländskt är bättre. Ta med en burk lingonsylt utomlands så kan du säga att det är ett svindyrt exotiskt superbär, för ingen har hört talas om lingon.

Minns gissning är att det har med marknadsföring att göra. Mongolian BBQ har ingenting gemensamt med Mongoliet. I Indien stöter man på "kinesisk" mat som bara finns i Indien. Listan kan göras lång, men sällan har "köket" med "käket" att göra.
Citera
2024-12-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, varför? Italiensk mat, fransk, kinesisk, thai, grekisk, mexikansk, Mellanöstern, etc. En hel del mat blir känd utanför sitt ursprungsland, men en hel del blir det inte...

Även en del länder som har viss mat som många har hört om som Tyskland, är ändå inget som medför restauranger i utlandet. Har du ätit på en tysk restaurang i Sverige, en Schweizisk, holländsk eller finsk? Och hela Storbritannien. Trots de hade tidernas största imperium har de i stort sett bara lyckats sprida fish and chips...

I Norden är speciellt Finland ett unikum gällande att ha okänd mat, då vi svenskar inte ens känner till den. Kan du (eller svenskar i gemen) nämna en enda speciell finsk maträtt? Vi vet nog, för all del, inte så mycket om norsk mat heller... Vi svenskar har åtminstone köttbullar och smörgåsbord (som amerikaner tror är en maträtt). Danskarna har rød pølse och danska smørrebröd som åtminstone är kända, och även i vissa fall serveras utanför Danmark...

Eller har jag fel om detta, och du brukar beställa hem finsk eller holländsk mat att äta framför TV:n?

Nej, jag tror jag har ganska rätt att vissa matkulturer är kraftigt underrepresenterade utomlands... Så vad beror det på?

Jag tror det till stor del har att göra med USA som haft så stort inflytande på västvärlden, men även på världen i övrigt. Blir saker en hit där, sprids det i övriga världen. Som hot dogs (som delvis har tyskt ursprung) och detsamma gäller väl hamburgare... Italiensk mat (främst pizza), mexikansk mat, kinesisk, japansk etc. Tror detta slog stort i USA innan det blev vanligt i resten av världen...

Men jag kan ha fel... Så varför sprids vissa matkulturer i resten av världen och andra inte?

Intressant observation,
1Det har mest med immigrationsvågor till usa att göra
(Usa har sedan promotat mexikansk kinesisk italiensk och amerikansk mat till resten av världen via t ex hollywood och företagskonglomerat)

2med hur lätt maten är att massproducera i industrin Och på restauranger

3med att italiensk mexikansk amerikansk och kinesikt mat är barnvänlig

4 Och passar lätt olika paletter (personlig matsmak)
Citera
2024-12-22, 21:54
Medlem
zombie-nations avatar
Mat har ju visst spridit sig, som de tagit med till USA, som blivit grunden för deras mathållning. De har ju massor av typisk tråkig euromat där. Blandat med en massa annat. Eller måste man gå efter det som hänt efter?

Det är lätt att upphöja matkulturer där man har kunnat odla saker i värme som smakar godare. Finland är nästan arktiskt, går inte att odla så mycket mer än rötter, ändå har de fixat god mat av det de har.

Italiensk mat är sparsam och har utvecklats utanför Italien. Fransk mat är fattig mat där man äter hela djuret men med någonslags stolthet.
Citera
2024-12-23, 01:11
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Tänker på syrianerna, finns ju ett gäng syrianägda krogar där jag bor men det finns ingen som profilerar sig och serverar syriansk mat mig veterligen. Är den inte värd att satsa på eller flätas den in i andra mena-länders kök?

För det finns ingen syriansk mat. Syrianer härstammar från Turkiet och Syrien och du kan hitta inspiration till maträtter därifrån.
Citera
2024-12-23, 08:05
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Kolla rankingen va folk tycker så förstår du.
Citera
2024-12-23, 12:38
Medlem
Sladdarens avatar
Bra fråga

En faktor Kan vara nåt med snabbmatskulturen
Såg en afgansk restaurang i Sverige.. de hade ingen buffé iaf men 3 rätter att välja på till lunch

Sen kan det bero på mängden invandrings tätare kommuner
Då etableras mer restauranger med deras kulturella inriktning antingen som snabbköp eller större kök
Men svenskar ska ju vara kunder ochså så för intäkterna samt deras egna folk föredrar nog att laga det käket hemma mest ifrån invandrar butiker som nischar på varorna

Dock kan svenskägda restauranger nischa på olika kulturella luncher under en vecka och rätter och sen liksom återgå till det normala

Jag vet inte varför det finns inga till väldigt få restauranger ifrån olika kulturella nationer och andra sidan betydligt fler av andra, men en riktigt bra tråd som undrar över det
Citera
2024-12-23, 12:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
För att de matkulturer som du nämner som har spridit sig mycket är några av världens bästa matkulturer medan de andra du nämner inte är det.

Says who ? Vilka husmanskost buffér till lunch serveras på
en holländsk eller tysk eller rumänsk eller ungersk restaurang ?
Måste ju gå runt där ochså så..

Du menar att indisk, kina, thai , turkisk kebab liksom, och italien dominerar ?
Jag ser det som att det är inget som är normalt med det bara för att folk över världen
gillar deras mat ? Jag gillar allt tof och på vissa rätter fast jag äter knappt ute

Ser knappt nån Persisk iransk restaurang i vissa delar av Sverige, jo finns iofs en i närmaste stad på över 100.000 invånare. Det är god mat men varför bara 1 ?
Citera
2024-12-23, 13:10
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Says who ? Vilka husmanskost buffér till lunch serveras på
en holländsk eller tysk eller rumänsk eller ungersk restaurang ?
Måste ju gå runt där ochså så..

Du menar att indisk, kina, thai , turkisk kebab liksom, och italien dominerar ?
Jag ser det som att det är inget som är normalt med det bara för att folk över världen
gillar deras mat ? Jag gillar allt tof och på vissa rätter fast jag äter knappt ute

Ser knappt nån Persisk iransk restaurang i vissa delar av Sverige, jo finns iofs en i närmaste stad på över 100.000 invånare. Det är god mat men varför bara 1 ?

I de flesta fall är de matkulturer som är populärast också de som är godast/bäst.

Frågan som TS ställer har ett väldigt enkelt svar, och det är det som står ovanför.
Citera
2024-12-23, 15:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
I de flesta fall är de matkulturer som är populärast också de som är godast/bäst.

Frågan som TS ställer har ett väldigt enkelt svar, och det är det som står ovanför.

Nja var inte så säker på det .. Tror snarare att det handlar om storstads anpassning.

Har du en fransk eller tysk, spansk, grekisk, äkta italiensk mat (pasta) med dess pizza - restauranger i Stockholm så kommer ju den gå riktigt bra pga kundunderlaget. Det bor mycket folk i Stockholm helt enkelt. Har du desamma i en liten håla eller mindre kommun under 10.000 invånare så tror jag det blir knepigt att det ska gå runt men vet inte för det har liksom aldrig provats i tillräcklig grad

Jag tycker dock att vanliga turkpizzerior sprider sig som fan över landet, tom i mindre kommun kan det finns 3 pizzaresturanger med bara under 5000 invånare och jag tycker det är inget speciellt gott de få ggr jag köpt det, smakar som kopior har jag hört, gör min pizza själv andra sidan, men de kanske överlever pga av de har blandad kulturell lunchbuffe

Så hur kommer det sig att turkpizzeriorna överlever ? Kopior bara och alldeles för många ?
Och ingen speciell god mat har de heller, enkel pizza liksom dvs budget stil med budget kebab och skinka, som man välja och vraka på flera ställen med knappt nån smakskillnad.. Dom ggr jag blir bjuden på pizza smakar det likadant .. Jag brukar bli bjuden tof pga att jag bjuder några med hemlagad mat

Jag tror du har delvist rätt men det är inte hela bilden
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-23 kl. 15:54.
Citera
2024-12-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Så även du som kommer från Mellanöstern tycker typ att all mat i Mellanöstern är ganska lika? Jag antar du inte håller med att Israel är ursprungsland till falafeln?
Det sägs att det är kopterna i Egypten som uppfann falafeln. De använder sig av sojabönor medan det i andra länder är vanligare med kikärtor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in