2024-12-24, 15:06
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Vi som har bott på Östermalm i flera generationer kan se en negativ utveckling, ja. Förfall är ett starkt ord och där är vi givetvis inte men BRF:er måste verkligen börja screena sina blivande medlemmar i väsentlig högre utsträckning än idag. Det ska inte räcka att kunna köpa en våning med sina knarkpengar via någon tveksam mäklare som troligen också är kriminell, BRF måste börja ställa krav på god vandel, personlig lämplighet och även rekommendationer. Det kanske inte går som BRL ser ut idag men då måste vi få till en lagändring.

Stockholms stad får i vilket fall sälja av kulturhus med liknande krav så borde inte vara omöjligt för en BRF att få igenom detta i sina stadgar.

Underhållande hur upprörda ni är nu "och kräver ändring" när ni för några år sen inte brydde er när resten av Sverige hade liknade problem. För övrigt röstade ni för detta.

Karma.
Citera
2024-12-24, 18:26
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Vi som har bott på Östermalm i flera generationer kan se en negativ utveckling, ja. Förfall är ett starkt ord och där är vi givetvis inte men BRF:er måste verkligen börja screena sina blivande medlemmar i väsentlig högre utsträckning än idag. Det ska inte räcka att kunna köpa en våning med sina knarkpengar via någon tveksam mäklare som troligen också är kriminell, BRF måste börja ställa krav på god vandel, personlig lämplighet och även rekommendationer. Det kanske inte går som BRL ser ut idag men då måste vi få till en lagändring.

Stockholms stad får i vilket fall sälja av kulturhus med liknande krav så borde inte vara omöjligt för en BRF att få igenom detta i sina stadgar.

Fast de som utförde dådet bodde väl inte i Östermalm och det utfördes mot en butik? Eller var det en portuppgång?
Citera
2024-12-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Fast de som utförde dådet bodde väl inte i Östermalm och det utfördes mot en butik? Eller var det en portuppgång?
Känner inte till detaljer i ärendet, det var mer en generell reflektion över det som kallades förfallet tidigare i tråden. Lite off topic, sorry.
Citera
2024-12-24, 20:57
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Vi som har bott på Östermalm i flera generationer kan se en negativ utveckling, ja. Förfall är ett starkt ord och där är vi givetvis .

Vilket monumentalt tönteri att prata om ”bott på Östermalm i generationer”. Det är inget oföränderligt adelsgods vi pratar om utan en stadsdel där folk flyttar in och ut.
Det hindrar inte att du har rätt dock, BRF:er måste hålla rent mer än ekonomiskt på medlemmarna
Citera
2024-12-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobozz
Vilket monumentalt tönteri att prata om ”bott på Östermalm i generationer”. Det är inget oföränderligt adelsgods vi pratar om utan en stadsdel där folk flyttar in och ut.
Det hindrar inte att du har rätt dock, BRF:er måste hålla rent mer än ekonomiskt på medlemmarna
Ja, förfallet som nämns i tråden (överdrivet att kalla det förfall, men ändå) började redan när bostadsrätter kunde pantsättas.

Innan dess var det mer ordning och reda på vilka som bodde där, både i BR och HR (fanns betydligt fler HR förr).

Jag kommer ihåg den tiden, du gör nog inte det. Enda undantaget var i princip politikernas sociala experiment med Fältan, där det bodde en hel del skumt folk förr.
Citera
2024-12-25, 10:27
Fett rolig tråd att följa. De medlemmar som bor i närheten är i total chock och tagna på sängen.
Vi som växte upp runt invandrare och har sett utvecklingen är inte speciellt förvånande.

Dessutom så lyckades svenskarna med öppna armar låta f.d. ISIS-krigare att återvända med bomb och krut expertis.

Men om man inte kunde förutse det här så är man en total idiot! Det sprider sig alltid till de "bättre" områdena. Något jag även väntar på är fler inbrott där man tvingar sig in även om folk är i hemmet. Specifikt hus, villor och lägenheter. Även om det här händer då och då, tror jag att det kommer att eskalera i takt med desperation.
Citera
2024-12-25, 17:48
Medlem
Varför är detta intressant? Babbarna spränger ju varenda dag…
Citera
2024-12-25, 20:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Fett rolig tråd att följa. De medlemmar som bor i närheten är i total chock och tagna på sängen.
Vi som växte upp runt invandrare och har sett utvecklingen är inte speciellt förvånande.

Dessutom så lyckades svenskarna med öppna armar låta f.d. ISIS-krigare att återvända med bomb och krut expertis.

Men om man inte kunde förutse det här så är man en total idiot! Det sprider sig alltid till de "bättre" områdena. Något jag även väntar på är fler inbrott där man tvingar sig in även om folk är i hemmet. Specifikt hus, villor och lägenheter. Även om det här händer då och då, tror jag att det kommer att eskalera i takt med desperation.
Det här kunde man förutsäga med SVT:s reportage från bilbränder i Frankrike, tidigt 1990-tal, som enda källa. Den som inte gjorde det spelade dum, eller var rent löjligt naiv.

Nu får de chans på chans att fatta att, så att det äntligen går in:

En babbe är en babbe är en babbe ...
Citera
2024-12-25, 20:56
Medlem
mrmiltons avatar
Citat:

Ni har alltid haft gott om tveksamma typer, droganvändare och kriminella av all sort. Att det sprängs en port eller två är det nya spännande Sverige helt enkelt. Har din familj bott där i generationer bör du vara väl medveten om detta. Området drar till sig kriminella som flugor till skit. Varken bättre eller sämre än senaste 30 åren.
Citera
2024-12-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmilton
Ni har alltid haft gott om tveksamma typer, droganvändare och kriminella av all sort. Att det sprängs en port eller två är det nya spännande Sverige helt enkelt. Har din familj bott där i generationer bör du vara väl medveten om detta. Området drar till sig kriminella som flugor till skit. Varken bättre eller sämre än senaste 30 åren.
Mina referensramar sträcker sig längre tillbaka än 30 år...det fanns skumma typer i Fältan, och i Lönnen i Villastan. Inte så mycket i övrigt, om du inte felaktigt räknar in Gärdet till Östermalm.

Däremot var stora delar av Söder riktigt sunkigt på den tiden. Även det nu så heta Birkastan...rena rama slummen på sina håll.

Däremot vet jag att det förekommer mycket droger på Östermalm, ja. Det gjorde det redan när jag gick i högstadiet, vilket är mer än 30 år sedan.
Citera
2024-12-25, 22:46
Medlem
frobozzs avatar
[quote=anxypants|90494009{

Jag kommer ihåg den tiden, du gör nog inte det. Enda undantaget var i princip politikernas sociala experiment med Fältan, där det bodde en hel del skumt folk förr.[/QUOTE]

Får be om ursäkt för lite oförskämd ton från mig. Du har rätt - jag minns inte den tiden.
Om du orkar vill jag gärna höra mer vad du tycker man kan göra idag (inte vad som gjorts fel).
Citera
2024-12-26, 12:16
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det här kunde man förutsäga med SVT:s reportage från bilbränder i Frankrike, tidigt 1990-tal, som enda källa. Den som inte gjorde det spelade dum, eller var rent löjligt naiv.

Nu får de chans på chans att fatta att, så att det äntligen går in:

En babbe är en babbe är en babbe ...
Och stenkastning, våldsamma upplopp med enorm skadegörelse.
SVT skyllde då, som idag, på ekonomiska klyftor och polisbrutalitet.
Vi fick en skarp varning från Paris förorter.

Svenska journalister gjorde allt för att vilseleda svenska folket. Det har de lyckats med.

Är det klarlagt vem som var måltavlan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in