Jag körde förbi en sådan anonym skåpbil som blixtrade till- jag körde i 95-100 o hastighetsgränsen var 80 eller 90 där. Detta var 2 månader sedan och jag har ännu inte hört något .
Hur lång tid brukar detta ta innan brevet kommer hem? Det är inte riktigt jag kommer o ringa o fråga.
Jag antar det är 2000 danska jag åker på, som hittat men felet var mitt eget
Tog några månader tror jag. Fick betala drygt 4000 Dkr.
De gömmer kameran och förutom böter får man en prick. Man vet först när man lämnar ett område vilken hastighet som gällde där. Mkt märkligt system.
Sist jag råkade passera en sådan kamera i Danmark så tog det cirka 3 månader innan den svenska polisen plötsligen ringde upp mig och ville prata om saken.
Man berättade att man ville hålla ett telefonförhör med mig beträffande en fortkörning från Danmark.
Jag visste ju att jag hade blivit blixtrad och jag visste ju att jag hade kört för fort.
Polisen förklarade läget och undrade om jag ville erkänna fortkörningen så jag gjorde det.
Polisen sa då att det kommer att komma hem en bot på 1500 danska kronor med ett foto från fortkörningskameran och att jag bara betalar till det angivna kontot.
Vet faktiskt inte vad som hade hänt om jag hade nekat.
Men faktum är ju att Danmark har ägaransvar när det gäller fortkörning. Det vill säga att boten skickas till bilens ägare som är skyldig att betala oavsett vem som har kört bilen.
Ja sen är det väl mycket riktigt så att man kan få "indraget körkort" i både Danmark och tex Tyskland om man har gjort sig skyldig till ett par fortkörningar, även som svensk.
Man får då med andra ord inte köra bil där med ett svenskt körkort även om körkortet aldrig återkallas rent fysiskt.
Men det finns ju diskussioner i EU angående att ett körkort tex ska kunna återkallas av den svenska transportstyrelsen om man har gjort sig skyldig till grov fortkörning utomlands inom EU.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!