• 1
  • 2
2024-12-20, 21:45
Medlem
Nån som vet om detta är godkänt som vapenskåp?

https://www.tradera.com/item/1607/65...tort-kassaskap
Citera
2024-12-20, 22:00
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det beror på vad skåpet har för klassning.
Omöjligt att svara på.
Citera
2024-12-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Nån som vet om detta är godkänt som vapenskåp?

https://www.tradera.com/item/1607/65...tort-kassaskap

Lagen säger fritt ur minnet "SS3492 eller annat lika säkert utrymme"
På den tiden jag tävlade i skytte så minns jag att det i svenska pistolskytteförbundets skjuthandbok fanns specificerat vad som krävs för att klassas som "annat lika säkert utrymme".

Så mitt tips är att ladda ner skjuthandboken och kolla om den texten finns kvar.
Citera
2024-12-20, 23:39
Medlem
Nej, ser inget om SS3492 på de två bilderna.
Så då är det inte OK som vapenskåp.
Citera
2024-12-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo

Märkligt då det är 10 ggr stabilare än "godkända" och väger säkert 200-300 kilo. (dvs mycket bättre och säkrare) Men "inte godkänd modell" enligt deras eget regelverk de själva hittat på. - Totalt obegriplig byråkrati i ett nötskal. Det är tråkigt att leva i ett sånt stelt och inkompetent samhälle. Byråkraterna är faktiskt direkt samhällsfarliga. De billigaste vapenskåpen som är godkända är bara "plåtig" och kan enkelt rivas loss från väggar och bäras iväg av två man. Men det är "godkänt"

Detta är bara ett lackmuspapper på hur samhället fungerar. Istället för "godkänt vapenskåp" hittar de på en obegriplig kod "CN5567534" för att markera deras prästerskap.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-12-21 kl. 13:11.
Citera
2024-12-21, 15:22
Medlem
Perfect10s avatar
Korta svaret - Nej.

Längre svaret - Kanske, om du lägger ner enormt med tid på att driva igenom det hos Polismyndigheten.
Så även om du skattar din egen timkostnad väldigt lågt så blir det billigare att köpa ett nytt vapenskåp med korrekt klassning och märkning.
Citera
2024-12-21, 21:36
Medlem
Idag är ett skåp med 4 mm stålplåt och 65 kg godkänt enligt "standard" bara det är monterat i en totalt menlös gipsvägg. (kan slitas loss med ett spett på 20 sek och bäras iväg av en enda stark man) Men ett klassiskt skåp med 10 cm dörr och fyra låskolvar och en vikt på 300 kg inte godkänt. Verkligen genomtänkt av våra byråkrater. Logik är inte i högsätet.

De Betongklossar på 90 kg som säljs kan jag som gammal rivare slå bort med en slägga, ett spett och en tigersåg på under 120 sekunder. Jag behöver bara en glipa på 3-4 mm och få in tigerns blad så kapar jag en bult på 10 sek och är en bult väck är alla andra det. Samtidigt är det förbjudet att svetsa fast stålplåt på utsidan för att öka vikten till över 150 kg. Något som är helt omöjligt att montera bort.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-12-21 kl. 21:43.
Citera
2024-12-25, 12:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Märkligt då det är 10 ggr stabilare än "godkända" och väger säkert 200-300 kilo. (dvs mycket bättre och säkrare) Men "inte godkänd modell" enligt deras eget regelverk de själva hittat på. - Totalt obegriplig byråkrati i ett nötskal. Det är tråkigt att leva i ett sånt stelt och inkompetent samhälle. Byråkraterna är faktiskt direkt samhällsfarliga. De billigaste vapenskåpen som är godkända är bara "plåtig" och kan enkelt rivas loss från väggar och bäras iväg av två man. Men det är "godkänt"

Detta är bara ett lackmuspapper på hur samhället fungerar. Istället för "godkänt vapenskåp" hittar de på en obegriplig kod "CN5567534" för att markera deras prästerskap.

Det handlar inte så mycket om ifall det fungerar som att någon som är kompetent nog att avgöra att så är fallet faktiskt konstaterat att de fungerar.

Både du och jag kan bedöma säkerhetsskåp på lekmannanivå, men det godkänns ändå inte då vi kan missa något som dessvärre kan få tragiska konsekvenser. Det kan självklart även en "expert" missa, men då h*n åtminstone ska vara certifierad på något sätt och godkänd accepteras det av högre instanser.

Lite på samma sätt som att jag kan besiktiga min bil själv och ansluta el. Med stor sannolikhet blir det inget problem, men om det blir det kan det snabbt bli lite väl stora problem för att det ska accepteras av samhället.
Citera
2024-12-25, 14:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det handlar inte så mycket om ifall det fungerar som att någon som är kompetent nog att avgöra att så är fallet faktiskt konstaterat att de fungerar.

Både du och jag kan bedöma säkerhetsskåp på lekmannanivå, men det godkänns ändå inte då vi kan missa något som dessvärre kan få tragiska konsekvenser. Det kan självklart även en "expert" missa, men då h*n åtminstone ska vara certifierad på något sätt och godkänd accepteras det av högre instanser.

Lite på samma sätt som att jag kan besiktiga min bil själv och ansluta el. Med stor sannolikhet blir det inget problem, men om det blir det kan det snabbt bli lite väl stora problem för att det ska accepteras av samhället.
Det är väl inga formella problem att bära iväg skåpet till "besiktning" och efter godkännande använda det som vapenskåp?
Citera
2024-12-25, 14:50
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är väl inga formella problem att bära iväg skåpet till "besiktning" och efter godkännande använda det som vapenskåp?

Nej, och det brukar inte vara några problem att få hem en låssmed eller motsvarande med behörighet att klassa och märka upp skåpet.
Citera
2024-12-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Faktum är så syns det ingen klassning- eller certifieringsskylt alls på bilderna.
Saknas såden är skåpet skrot för alla praktiska ändamål.
Det ser ganska tungt ut. Mitt väger nästan ett ton men är inte så högt (160 cm) i övrigt snarlikt.
Citera
2024-12-26, 12:11
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Faktum är så syns det ingen klassning- eller certifieringsskylt alls på bilderna.
Saknas såden är skåpet skrot för alla praktiska ändamål.
Det ser ganska tungt ut. Mitt väger nästan ett ton men är inte så högt (160 cm) i övrigt snarlikt.

Varför skulle det vara skrot för alla praktiska ändamål?

Det finns mängder med saker man kan låsa in i skåpet som inte kräver någon klassning.

Du behöver inte ha ett klassat skåp för att förvara ammunition. Om du ska förvara krut krävs det, men inte för komplett ammunition.

Dokument, värdehandlingar eller andra värdesaker kan man förvara i ett oklassat skåp. Likaså samlarobjekt som man inte vill ha i olåst förvaring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in