• 1
  • 2
2024-12-20, 07:56
Medlem
Läste precis om en sjuksriven kvinna som fått sitt swedbankkonto avstängt efter swishöverföringar på 14000. Är risken mindre att få sitt konto avstängt om man gör en traditionell överföring istället för swish? Svar uppskattas
Citera
2024-12-20, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattensmysterie33
Läste precis om en sjuksriven kvinna som fått sitt swedbankkonto avstängt efter swishöverföringar på 14000. Är risken mindre att få sitt konto avstängt om man gör en traditionell överföring istället för swish? Svar uppskattas
Varför skulle kontot bli stängt? Personligen kör jag överföring när det gäller större belopp.
Citera
2024-12-20, 08:09
Medlem
Se till att länka i trådstart:

https://www.aftonbladet.se/minekonom...at-av-swedbank
Citera
2024-12-20, 08:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Härligt att Swedbank tar krafttag åt sina problem med penningtvätt och statuerar exempel, Linnea skall förstås veta hut.
Citat:
"Swedbank har tackat nej till en intervju men skriver i ett mejl att de 'enligt penningtvättsregelverket måste förstå hur kunderna använder våra tjänster för att kunna motverka penningtvätt' "

Förresten, varför bytte Linnea inte bara bank?
Citera
2024-12-20, 08:24
Medlem
Det man måste lära sig är att ha dokumentationer på alla transaktioner. Spara ALLA kvitton, Om det Swishas så spar information vad det handlade om. Ni kan komma att få frågor OM era transaktioner eller användandet av kontot avviker från "normen" det är AI som hjälper till att sortera ut misstänkta "terrorister".
Att använda Terrorister som skäl är för att få den stora skaran får med sig, oponionen vill ju inte att terrorister ska få köpa och sälja saker så de välkomnar säkert denna tyranniska kränkande regeln.
Citera
2024-12-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Härligt att Swedbank tar krafttag åt sina problem med penningtvätt och statuerar exempel, Linnea skall förstås veta hut.

Bara byta bank? Om man nu har konton bankgiro livförsäkringar fondspar, aktier, HISTORIK, med mera... Inte alltid man vill byta bank. Nästa bank kan ju också ställa frågor varför man vill byta kanske. Och eventuellt neka? Vet ej om banken kan neka en person att bli kund.
Citera
2024-12-20, 08:36
Medlem
ormbitens avatar
Ja man ska undvika Swish, helt klart. Och även överföring.
Man ska aldrig visa banken en enda krona från något annat än sin vita lön som man får från normal anställning / arbete.

Säljer jag något på Fejjan Marketplace eller Blocket eller liknande så ber jag alltid om kontanter.
Träffar jag en kund i mitt arbete som resande fordonsmekaniker där kunden av någon anledning önskar att betala svart så ber jag alltid om kontanter. Sen använder jag kontanterna att handla mat för och drivmedel och ibland kläder och mycket mycket annat.

Aldrig, Aldrig, Aldrig NÅGONSIN visa banken andra pengar än vit normal inkomst!
Det är den enda regel man behöver förhålla sig till.
Då får man aldrig några problem.
Allt under förutsättning så klart att man har en vit inkomst och att man alltid bemödar sig med att svara på dom frågorna från banken gällande kundkännedom som man får lite då och då.
Det finns ju folk som struntar i att svara på dom frågorna och då får dom ju faktiskt skylla sig själva.
Citera
2024-12-20, 09:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Frågan som dyker upp är också vad som kommit och gått på hennes konto tidigare och om något i historien undanhålls, återigen så läser vi bara ena sidan av historien.
Sen kan jag hålla med om att det är för jävligt att en sån här sak ska ta sån fruktansvärd lång tid att kolla upp då man verkligen låser personer ute från så mycket mer än bara banken genom att spärra mobilt BankID.
I faktarutan så står det också att man kan få hjälp med betalningar om man besöker banken så att komma efter med räkningar känns bara som bullshit även om nu bankerna inte har kontor i varje stad.

Citat
Under uppsägningsperioden eller om vissa banktjänster är begränsade, kan kunden komma in till ett Swedbankkontor och få stöd och hjälp med exempelvis betalningar.
Citera
2024-12-20, 09:20
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:

För att det funkar inte så. När du är klippt av en så är du klippt av alla.

Om du får ett meddelande om att BankID inte får aktiveras för ditt personnummer betyder det att din bank har blockerat ditt personnummer från att ha ett BankID. Blockeringen gäller 12 månader. Det är bara den bank som satt blockeringen som kan ta bort den.

https://support.bankid.com/sv/skaffa...inte-aktiveras
Citera
2024-12-20, 09:30
Avstängd
Citat:

Det funkar inte i kommunistlandet sverige där bankerna äger alla politiker och köpte upp all riktig konkurrens så det bara finns de 4 storbankerna kvar.

Det är bara i några städer det fortfarande finns småbanker kvar.

Vill du bli ny kund hos tillex swebank på kontoret är det upp till 5månaders väntetid.

Grisbanken handelsbanken har 1månads väntetid innan de eventuellt möjligtvis kan godkänna dig som kund efter att du skickat in 60månaders transaktioner från din gamla bank som de noggrannt synar.

seb vill inte släppa in dig på kontoret alls och vägrar hjälpa dig om du inte ringer in och kommer överens om en tid och sen har de väntetid innan de eventuellt kan godkänna dig som kund.

Sverige har blivit riktigt sjukt.

Skulle de uppföra sig på detta sätt i andra länder de har verksamhet i skulle de få stänga sina kontor efter några år då folk skulle be dom dra åt hin håle.
Senast redigerad av Blatteman 2024-12-20 kl. 09:51.
Citera
2024-12-20, 09:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skattensmysterie33

Ja, helt klart eftersom bank-id inte påverkas vid utredningar av traditionella överföringar vilket också är vanligare när man överför belopp på över 10.000 kr. Problemet är alltså att man inte kan använda swish för större överföringar än 10.000 kr eftersom t.ex. Swedbank med automatik då ofta blockerar kunden på deras konton samt bank-id.

Swedbank är en opålitlig bank som man helt klart skall undvika. Jag har själv avvecklat det mesta från Swedbank och har det mest som reserv med ganska få transaktioner.
Citera
2024-12-20, 10:03
Medlem
Jordgubbes avatar
För mig och alla andra som läst slarvigt så bytte hon alltså bank, "För att kunna ta emot sin lön öppnade Josefine ett nytt konto hos SEB i slutet av sommaren där hon kan använda bankdosa i stället för bank-id", så var det med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in