2025-01-24, 01:16
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Här är en person som inte är så känd, men har gjort skada. Det viktiga med denna tråd är att personer som Roger Malmqvist hamnar i det slutliga alfabetiska registret över de skyldiga tillsammans med de välkända namnen, så att listan blir den viktigaste offentliga uppgiften om personer som Roger, och till slut deras viktigaste eftermäle.

#53: Roger Malmqvist. Roger Malmqvist, läkare. Persondata saknas. Han skrev: ”Det är alltså ett fall där de kan vara skyldiga till mord, och jag tror att läkarkåren bör avstå från aktioner till deras förmån.”
Bevisning: ”Läkarkåren bör avstå från aktioner”, Läkartidningen nummer 5 2008.
Citera
2025-01-24, 09:06
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Här är en person som inte är så känd, men har gjort skada. Det viktiga med denna tråd är att personer som Roger Malmqvist hamnar i det slutliga alfabetiska registret över de skyldiga tillsammans med de välkända namnen, så att listan blir den viktigaste offentliga uppgiften om personer som Roger, och till slut deras viktigaste eftermäle.

#53: Roger Malmqvist. Roger Malmqvist, läkare. Persondata saknas. Han skrev: ”Det är alltså ett fall där de kan vara skyldiga till mord, och jag tror att läkarkåren bör avstå från aktioner till deras förmån.”
Bevisning: ”Läkarkåren bör avstå från aktioner”, Läkartidningen nummer 5 2008.

Men fan, det här börjar likna åsiktsregistrering. En läkare skriver en insändare om han tror att läkarkåren ska avstå från aktioner. Det händer väl att läkare blir av med legitimationerna varje år utan att läkarkåren protesterar.
Jämförelsen med judeförföljelsen håller förresten inte. Men ska inte bli OT, skit samma, vill mest säga att tråden enligt mig är sunkig.

Citat:
jag tror att läkarkåren bör

Citera
2025-01-24, 09:57
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men fan, det här börjar likna åsiktsregistrering. En läkare skriver en insändare om han tror att läkarkåren ska avstå från aktioner. Det händer väl att läkare blir av med legitimationerna varje år utan att läkarkåren protesterar.
Jämförelsen med judeförföljelsen håller förresten inte. Men ska inte bli OT, skit samma, vill mest säga att tråden enligt mig är sunkig.

Låt oss vara noggranna med orden. Förbuden mot att registrera åsikter i Sverige gäller allmänna register, som polisens olika register.

Att sammanställa uppgifter om vad personer gjort offentligt till skada för Teet Härm och Thomas Allgén (t.ex. genom att skriva i läkartidningen) strider inte mot befintliga regler i Europa. Regler som finns mot register gäller politisk åsikt, religiösa och filosofiska åsikter, och andra data som är helt irrelevanta i detta fall, som etniskt ursprung. Du har rätt att tycka att en tråd är sunkig. Om du går till avdelningen ”Kändisskvaller” finner du 293 sidor med trådar som ”Skvaller om Olle Palmlöf? Det kan man tycka är sunkigt. Men Flashback fortsätter.

Syftet med denna tråd är rättvisa. Det förkastliga som Roger Malmqvist gjorde var inte att han skrev ”jag tror att läkarkåren bör avstå från aktioner till deras förmån”. Att en organisation inte agerar kan vara rätt av formella skäl. Nej, det onda han gjorde var att skriva ”Det är alltså ett fall där de kan vara skyldiga till mord”.
Citera
2025-01-24, 10:32
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Det förkastliga som Roger Malmqvist gjorde var inte att han skrev ”jag tror att läkarkåren bör avstå från aktioner till deras förmån”. Att en organisation inte agerar kan vara rätt av formella skäl. Nej, det onda han gjorde var att skriva ”Det är alltså ett fall där de kan vara skyldiga till mord”.

Aha, rätt smart poäng där ändå.

Doktorn hade kunnat skriva att läkarkåren bör avvakta med att lägga sig i socialstyrelsens beslut och tillsätta en egen utredning först, eller nåt annat formellt korrekt, utan att insinuera skuld i mordfallet.

Jepp, det finns många sunktrådar på Flashback. Den här tråden kan ändå vara lite intressant, som kartläggning av ett helt samhälles övertygelse om skuld på så lösa boliner. Kommer ihåg den här skräckisen från när jag var barn. Det var typ självklart att de var skyldiga. Och det är ju inte bra när det anses så trots att några är frikända. Det är först efter dokumentären jag fattar hur jävla galet det gick till och börjat läsa på. Ska läsa Per Lindebergs bok nu.
Citera
2025-01-24, 10:54
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:

Doktorn hade kunnat skriva att läkarkåren bör avvakta med att lägga sig i socialstyrelsens beslut och tillsätta en egen utredning först, eller nåt annat formellt korrekt, utan att insinuera skuld i mordfallet.

Jepp, det finns många sunktrådar på Flashback. Den här tråden kan ändå vara lite intressant, som kartläggning av ett helt samhälles övertygelse om skuld på så lösa boliner. Kommer ihåg den här skräckisen från när jag var barn. Det var typ självklart att de var skyldiga. Och det är ju inte bra när det anses så trots att några är frikända. Det är först efter dokumentären jag fattar hur jävla galet det gick till och börjat läsa på. Ska läsa Per Lindebergs bok nu.

Tack för ett konstruktivt svar. Man kan faktiskt säga, att Roger Malmqvist formellt hade rättsväsendet på sin sida, när han insinuerade skuld i mordfallet, för det hade ju domstolen gjort! Och det är det som är det unika, att ”ett helt samhälles övertygelse” på 1900-talet var en parallell till 1600-talets häxjakter, utan att ordet ”häxjakt” är överdrivet. Därför är tråden nödvändig som utredning för framtiden och som kompletterande rättvisa. Rättvisa och upprättelse i Sverige blir ju oftast så halvdan. Det största felet efter skandaler är ofta att ansvar inte utkrävs.
Citera
2025-01-24, 19:44
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:

När du läser boken betänk då att han blev utsatt för en häxjakt för att han skrev och gav ut boken. Bland annat slutade förlagets chef i protest mot att boken blev utgiven. Nu har jag inte hennes namn i minnet men TS har säker koll på grejerna och kan ta upp hennes namn i listan.

Edit: https://www.svb.se/nyheter/von-schin...ckmord/2262267

Edit2: https://www.journalisten.se/nyheter/...g-stams-boken/
Senast redigerad av Bigpox 2025-01-24 kl. 20:26.
Citera
2025-01-24, 23:47
Medlem
Bigpoxs avatar
Uttalande från en advokat som borde kvalificera honom för listan.

Citat:
1998 sökte fotohandlarfrun ersättning för sveda och värk hon utstått under de sk styckmordsrättegångarna, främst under den sista förhandlingen i Kammarrätten 1991. Hon krävde staten på 3 miljoner kr och påstod att hon led av posttraumatisk stress. I samma veva beskrev fotohandlarfruns advokat, Bengt Sternung, Thomas Allgén och Teet Härm som ”sataniska läkare”.

https://dacostarkivet.wordpress.com/...per-lindeberg/
Citera
2025-01-25, 03:35
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Uttalande från en advokat som borde kvalificera honom för listan.

https://dacostarkivet.wordpress.com/...per-lindeberg/

En advokat ska företräda sin klient. Men om han har sagt ”sataniska läkare” är han skyldig, eftersom han talade om andra personer än Anita Schröders motpart, som var bokförlaget Fischer & Co!

Men vi godtar bara originaldokument i denna tråd, inte citat. länken i DaCostaArkivet leder till Photobucket.com, och jag kan inte se dokumentet där Sternung säger ”sataniska läkare”.
Citera
2025-01-25, 03:45
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Uttalande från en advokat

DN 8 maj 1993: ”Stockholmsadvokaten Bengt Sternung har uteslutits ur Advokatsamfundet … Beslutet innebär att Sternung inte längre får titulera sig advokat.”

Han var alltså inte advokat. Inte ett viktigt faktum, men lite intressant.
Citera
2025-01-25, 11:29
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
En advokat ska företräda sin klient. Men om han har sagt ”sataniska läkare” är han skyldig, eftersom han talade om andra personer än Anita Schröders motpart, som var bokförlaget Fischer & Co!

Men vi godtar bara originaldokument i denna tråd, inte citat. länken i DaCostaArkivet leder till Photobucket.com, och jag kan inte se dokumentet där Sternung säger ”sataniska läkare”.
Ok, men Agneta von Schinkel då? Hennes agerande är väl belagt.
Citera
2025-01-25, 11:36
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ok, men Agneta von Schinkel då? Hennes agerande är väl belagt.

Hon är nummer 17.
Citera
2025-01-26, 00:55
Medlem
Johannes.Gothis avatar
#54:Anneli Rogeman. Anneli Rogeman, född Uggelberg 9 februari 1957, svensk journalist och författare, journalist på Upsala nya tidning år 1977m under 1980-talet på Expressen, chefredaktör för Civilingenjören, Civilekonomen och Svensk Export, 1991 på SVT Aktuellt, vd och redaktionschef på TV4 Uppland, 1997 kulturchef på SVT, från årsskiftet 1999/2000 redaktionschef och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet, 2002–2003 reporter på SvD, 2004 chefredaktör och vd för Vi, årsskiftet 2010/2011 vd för biståndsorganisationerna Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen, styrelseledamot i Uppsala universitet, Appelberg Publications, Teskedsorden (ordförande och medgrundare), Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Sveriges Tidskrifter, Hyresgästföreningens tidning Hem&Hyra, stiftelsen Vi Planterar Träd, Riksinsamlingen Världens Barn, styrelseledamot och skattmästare i Svenska PEN, jurymedlem i Augustjuryn, Stora Journalistprisjuryn, Stieg Larsson-Priset, Föreningens Grävande Journalisters pris Guldspaden samt Tidningen Vi:s Litteraturpris.
Bevisning: Artiklar på sidan 16 och sidan 17 i Svenska Dagbladet 10 januari 2004. (”Styckmordet har etsat sig fast i folksjälen”, ”Målet byggde på indicier” och ”Historik”. Det är inte fel att intervjua Lars Borgnäs utan kritiska frågor, men Anneli Rogemans artiklar är partiska mot Teet Härm och Thomas Allgén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in