2006-05-07, 01:47
Medlem
Ljunga park i Sävsjö ska ju vara lite allmänt skumt. Gammalt sanatorium som de gjort om till hotell.
Citera
2006-05-07, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det ingen som har besökt Falks grav?

Jodå, det har skett några gånger. Eller åtminstånde monumentet som är uppfört mitt inne i skogen, för själva graven ska visst inte vara uppmärkt. Var där en gång med grabb-gänget mitt i natten för att skrämma slag på lite tjejkompisar, men inget övernaturligt skedde. En annan gång så var det jag som skulle vara offret, men då man var kraftigt överförfriskad så avfärdade jag deras spökerier som naturliga saker. Typ älgar som stångades med träd och dylikt. Polare till mig som besökte platsen betydligt fler gånger än mig, säger att de råkat ut för lite skumma småsaker. Inga jag direkt minns just nu, tyvärr. Att vara där är ju kusligt. Dessutom så stämmer det faktiskt att alla träd runt omkring monumentet är döda. Men vad det beror på har jag ingen aning om. En vän skulle dock spela tuff och sätta foten på korset, då det ska bringa olycka. Resultatet blev faktiskt att han ganska omgående stukade den och fick hoppa på krycka i någon vecka. Antagligen en ren slump. Historerna om blommorna kommer jag inte ihåg om de stämmer då det som oftast var helt bäcksvart. Folk brukar av någon anledning lägga pengar där.
Citera
2006-05-07, 22:25
Medlem
No_fears avatar
I norraste Norrland närmare bestämt i Jukkasjärvi så vid deras kyrka så sägs det att nån har hängt sig i trädet ute på kyrkogården i ett träd, under vart det sägs han har hängt sig växer det inget gräs en plätt som är ca 60- 70 cm i diameter, vissa säger att man kan se han hänga och dingla där om nätterna har inte sett det själv dessvärre, Dom har också hitta en massa gravar under golvet i Kyrkan, både barn och vuxna, Vet inte om dom spökar nåt men det är lite små mysigt.
Citera
2006-05-07, 22:54
Medlem
Gabriel Knights avatar
Bollsta Herrgård

Jag skrev om Bollsta Herrgård där det verkar spöka i tråden Spökhus och eftersom jag inte riktigt vet hur man länkar mellan trådar så kopierar jag in det jag skrev även här

Nu ska ni få höra om spökhuset här i närheten:

Inte nog med att Torsåker med häxrättegången och häxbrännigarna som Jan Gulliou berättade om på tv bara ligger 2 mil härifrån
http://www.solace.mh.se/~blasta/horn_bio.htm

Här i närheten finns det en bruksherrgård som det sägs spöka i.
Det är LRF som har tagit över Bollsta herrgård nu så därför går länken här nedanför till deras hemsida:

http://193.12.118.190/LrfNodeServlet?command=layout&uri=/ContentViewer%3FnodeId%3D1086%26command%3DdisplayC ontent%26contentUrl%3Dcycube%3A//internal/document/2399&n=1086

http://www.all2know.com/sv/wikipedia/b/bo/bollstabruk.html

Nåväl, tillbaka till spökerierna

Graningeverkens, numera Scaninges sågverk ägde huset förut och jag känner den gamle chauffören och hans fru som arbetede som husmor på herrgården i flera år och de har berättat för mig att de har både sett och hört konstiga saker på kvälls och nattetid i och utanför herrgården.
Bla hörs det steg i trappan till övervåningen och de har berättat att de har sett Vita damen ute i allen som vandar runt och verkar leta efter något.

Ett år tog man dit en präst för att välsigna stället men det verkar inte ha fungerat för fortfarande säger man från LRF folket att man kan höra fotsteg i trappan och på övervåningen fastän ingen har varit där när de sett efter.

Lite längre bort finns också en gammal herrgård som har tillhört en sjökapten som hette Johan Nyberg. Han gjorde mycket för bygden på sin tid men även där verkar det spöka. På övervåningen har man en festvåning som många brukar hyra men man försöker att inte vara där efter midnatt för då hör man tunga steg som vandrar runt i huset

Nu ska jag berätta något som jag själv och den förre kyrkvaktmästaren var med om i församlingshemmet för några år sedan.

Vi hade en drös konfirmander nere på nedervåningen, de skulle öva på sångerna till konfirmationen tillsammans med kantorn och jag och kyrkvaktmästaren var också där nere och stökade runt lite och höll på att fixa till lite inför konfirmationen som skulle vara någon dag senare.
Då hör vi hur någon går uppe på övervåningen och verkar stöka till med något så vi går upp för vi tror att det var någon konfirmand som var där, men det var tomt. Vi tittade överallt men ingen busunge någonstans.
Vi går ner igen och konfirmanderna går hem medan jag och kyrkvaktmästaren var kvar en stund till.
Då hör vi det där släpande stegen på övervåningen igen och vi skyndar oss upp men vi hittade ingen

Senare fick jag veta att det finns gravar där församlingshemmet nu står, om det nu gör någon skillnad.

Jag vet inte vad det var som vi hörde, det kan ju varit någon konfirmand som velat skoja med oss men vi tittade överallt och såg som sagt inget så man börjar ju undra vad det var
Citera
2006-05-08, 14:25
Medlem
stigmas avatar
Spökställe utan Norrköping

Jag kan tipsa om ett spökställe där jag har själv haft en märklig upplevelse.

Några mil norr om Norrköping finns ett friluftsområde som heter Sörsjön. På ena sidan sjön finns en camping och en badstand. Men på andra sidan sjön finns en mycket gammal gård som heter Rodga. Ett par trehundra meter från gården finns en stor grav mitt inne i skogen.
Där ligger en gammal herrgårdsdam begravd. Hon dog nån gång på 1700-talet. Under sin livstid han hon mörda två av sina män( sägnen??) .. hur som helst så sägs hon ha varit mycket elak mot sitt husfolk (en dåtida kvinnlig Scheike som gillade att piska upp pigorna).

Hon sägs gå igen och kallas för Grå Damen (hört det förut?). Varje midsommar lägger någon blommor på graven. Jag kommer ihåg när jag var liten och vi ungar som bodde på campingen firade midsommar och sprang över till andra sidan sjön i den skumma sommarnatten för att titta på graven. Och det låg faktiskt en stor bukett nyplockade blommor på graven. Kan medge att det var hyffsat ruskigt när man var 9 år.

Ännu läskigare var det när vi såg en gråklädd kvinna komma gåendes på skogsvägen som leder till gården. Såhär i efterhand vet jag inte om det var masshallucination eller helt enkelt en kvinnligt kvällsflanör .. eller grå damen.
Kläderna såg väldigt väldigt gammaldags ut.

Kan i alla tipsa om ett besök vid graven om ni har vägarna förbi! Fråga på campingen så kan dom förklara vägen till graven.

Tillägg några minuter senare : http://www.edu.linkoping.se/lokalhistoria/oden/2004/graver.html

Tack google!
Citera
2006-05-10, 10:05
Bannlyst
Ingen som har nåt runt Uddevalla eller Hudiksvall?
Citera
2006-08-07, 21:55
Medlem
Hemsökta platser i landet - en samlingstråd

Ursprungligen postat av hubbe:

"det spökar i rätt många lägenheter här på tuna.

en som min mamma känner har bott i av dom lägenheterna för 10-15 år sen.
(karin och hennes dotter ida.)
en gång när jag var med min mamma hos karin så börja hon berätta om vad som hade hänt där.

saker som kunde hända var följande;
kryddorna som hon hade ovanför spisen lyftes ner av någon.
någon brukade stoppa kaffepannan på kokning mitt i natten.
porslinen som hon hade i skåpen brukade någon plocka fram.
bokhyllan som hon hade i vardagsrummet kunde flyttas av sig själv.

det som fick henne att flytta därifrån var när hon hade hade suttit i köket och hör hur någon pratar inne i sovrummet där hennes dotter är.
hon rusar då dit in och ser att någon har flyttat på hennes dotter från spjälsängen till den stora sängen.

min kusin och hennes familj har bott på nr:32 och även där brukade kaffet stå på kokning mitt i natten.

när vi flyttade in i lägenheten där vi bor nu så hände det en massa kontstiga saker (jag har skrivit om det här på fb tror jag). men nu har det slutat i stort sett, förutom att jag brukar se någon stå i hallen.

man brukar dela in tunastigen i en över och en nedre del.
på kartan som jag har länkat till så kan man se på vilka delar det sägs spöka.

anledningen till varför det spökar på tunastigen är för att det har varit en galjbacke (stavning?).
men jag har dock inte hittat någon info om det."
-----------------------------------------------------
Saker som jag själv har hört om spökerierna på Tuna är:

Nån har känt doften av nybryggt kaffe mitt i natten.

Nån har hört ljudet av rasslande nyckelknippor i hallen, som sedan försvinner in i en garderob.

Nån har vaknat av att "en svart sopsäck" svävat ovanför deras säng.

Tilläggas bör att det finns en lägenhet på Tuna som ingen har bott i på säkert 7-10 år. Det är denna lägenhet jag skriver om.
--------------------------------------------
Saker som jag och min familj har varit med om under min uppäxt på Mjölkudden är:

Teven gick igång av sig självt när jag satt och lekte med lego eller vad jag nu lekte med. Ingen fjärrkontroll i närheten. (Kan säkert förklaras av nån elektriker eller dylikt).

Mor och far satt i köket mitt på blanka dagen när skåpdörrar i köket slogs igen av sig självt. Inga fönster eller dörrar var öppna, så det var inte korsdrag i alla fall.

Katten stod i tvättstugan (som ligger i själva lägenheten) och reste ragg och var livrädd. Detta gjorde att min mor också blev skitskraj.

Mor kände ofta på nätterna att någon stod bredvid hennes sida av sängen, samt att något fanns i hallen. Vi hade alltid en lampa tänd i hallen.

Min syster hade alltid svårt att sova i våran lägenhet, och hon tyckte alltid att det kändes kusligt att vara i matrummet.

Detta är vad jag kommer ihåg just nu, kanske kommer på mer sen.

Är det någon annan som har erfarenheter av "spökerier" på Tuna/Mjölkudden?
Skriv gärna här i så fall.
Citera
2006-08-07, 21:58
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Nej det måste ha varit allt.
Särskilt med tanke på att detta är ditt 4:e inlägg på 3 år.
Jag tror att du har hunnit med att forska fram allt som händer där.
Citera
2006-08-07, 21:59
Medlem
Jag skriver inte inlägg så ofta, skriver inte i onödan eftersom jag är norrlänning
Citera
2006-08-07, 22:01
Medlem
GreenManalishis avatar
inget övernaturligt men en tjej jag kände lite blev mördad i en lägenhet på Tuna
Citera
2006-08-07, 22:07
Medlem
Vet du hur hon blev mördad? En släkting till min mor hängde sig i gardinsnöret här på Tuna. Han var gravt alkoholiserad och såg saker som inte fanns, och till slut orkade han inte längre.
Citera
2006-08-07, 22:18
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absent
Vet du hur hon blev mördad? En släkting till min mor hängde sig i gardinsnöret här på Tuna. Han var gravt alkoholiserad och såg saker som inte fanns, och till slut orkade han inte längre.
Hennes kille högg henne i bröstet med en sax. Båda två var blandmissbrukare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in