• 7
  • 8
2025-02-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast ser man till public service s var den frn slutet av sextiotalet, inte som det var tnkt. T.ex. sexitiottavnstern fick ett enormt genomslag i MSM och public service som nog inte fanns i samhllet i stort. D fanns det inga konkurrerade medier. Vnstern tog ver helt enkelt och det har varit s, egentligen till stor del, sedan dess.

Att man lyssnade p samma svenska underhllning, d alla var svenskar, r inget konstigt. Idag har man andra problem. Men public service har egentligen aldrig haft ngon uppgift mer n att vara ett organ fr staten. Oberoende av vilken den r. Den har ingen uppgift lngre, varken som sanningssgare eller lgereld, d det finns en uppsj av medier idag, som man i och frs sig gemensamt frsker att marginalisera och tysta, fr de r ett hot mot deras egen sanning.

S varfr ska man ha kvar ngot som inte ens klarar den uppgift, de en gng var skapade fr och som de sktt dligt. En form av beskattning, fr ngot mnga inte lngre bryr sig om.

Om man menar att de ska vara kvar. Mste man frklara varfr och varfr det r vrt pengarna idag. Anledningen att man la det p skatten, var fr att mnniskor var inte beredda att betala fr det lngre, d de r utkonkurrerade kostnadsmssigt, innehllsmssigt och siktsmssigt.

Man frsker upprtthlla bilden av ett gemensamt Sverige som helt enkelt inte finns lngre. En illusion.

Med alla fel och brister gr dock public service en hel del bra rapportering som frmodligen inte skulle bli gjord annars.

Att det inte finns ngot gemensamt Sverige r ocks fel. Sverige r fortfarande en stark nationalstat med oerhrda resurser till sitt frfogande och en lojal befolkning.

S fr min del r det principiellt OK med en hundring skatt i mnaden till Public Service.

Med det frbehllet att med sdana resurser i ryggen mste inrttningen utsttas fr granskning p ett helt annat stt n idag. Och det mste finnas korrektionsmedel ocks. Exempelvis nr sna som Bjerstrmskan fr ka jorden runt p semesterresor, leta efter dligt vder och gra sina jvla klimateriereportage, lokalreportern vljer att frst av alla frga ett fnoskparti med 3,45 % rsterna, man gnar stora delar av programtiden i nyhetsprogrammen t att Gudrun Schyman drar igng ett skitparti med sina jvla polare osv i det ondliga.

Och med det sagt har Public Service en viktig funktion som en sammanhllande kraft i vrnandet av vrt kulturella arv och vra vrderingar.
Citera
2025-02-01, 20:36
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Public service fyllde nog sin funktion i brjan, men det r ungefr hundra r sen. Det har hnt en del sen dess. Det behvs inte public service fr att ge en balanserad rapportering eller vad man nu menar var syftet. Idag kan ltt vem som helst ta in information frn frstahandskllor och sjlva bilda sig en uppfattning om olika hndelser eller sikter.

Public service r en av de frsta sakerna man kan lgga ner utan att det drabbar samhllet negativt.
S ltt r det inte att fixa frstahandskllor till olika saker.
Hur fixar jag sdana kllor med koll p lget i Donbas?
Citera
2025-02-01, 22:44
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
S ltt r det inte att fixa frstahandskllor till olika saker.
Hur fixar jag sdana kllor med koll p lget i Donbas?

X, instagram, telegram, youtube, reddit. Det finns en startstrcka fr att grva lite och ta reda p vilka som verkar plitliga men det gr betydligt lttare nu n 1982 tex.
Citera
2025-02-02, 00:44
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
X, instagram, telegram, youtube, reddit. Det finns en startstrcka fr att grva lite och ta reda p vilka som verkar plitliga men det gr betydligt lttare nu n 1982 tex.
Ja, de sajterna r bekanta, men du skrev frstahandskllor. D blir det svrare. Sedan ska man ta hnsyn till att sajter i vissa fall visar det sajten tror att du vill se och liknande saker.

Det verkar mycket smidigare att anvnda riktiga nyhetsjournalister, oavsett finansiering,
Citera
2025-02-04, 01:06
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Sedan ska man ta hnsyn till att sajter i vissa fall visar det sajten tror att du vill se och liknande saker.

Jo, SVT och SR visar ju det som (S) och (Mp) vill att vi ska se. Det r en stabil och plitlig algoritm.

Citat:
Det verkar mycket smidigare att anvnda riktiga nyhetsjournalister, oavsett finansiering,

Heh...
Vill vi att de som vilseleder oss ska ha en smidig tillvaro?

Jag kan ta ett exempel frn den tid fr lngesedan d jag var ett Jehovas Vittne:
Min granne kom ver och sa:
"Ni har tydligen blivit frbjudna i Ryssland. Vad tror du det kommer att f fr konsekvenser?"
Jag: "Vilka vi?"
Han: "Jehovas vittnen."
Jag: "Har du klla p det?"
Han: "Ahahaha! Det str ju p text-tv!"

Jag hngde med ver till hans lgenhet och dr stod det mycket riktigt p text-tv att Jehovas vittnen hade blivit frbjudna i Ryssland. Kllan angavs till Reuters. Jag kollade drfr p Reuters hemsida. Deras klla var "Press service of the Russian Orthodox Church".

Vad som verkligen hade hnt var att ngon frskte f Jehovas Vittnen frbjudna i Moskva stad och en domstol hade gtt med p att prva fallet.

De flesta svenskar r ju mttligt intresserade av bde Jehovas Vittnen och Ryska Federationen. De knner att de har rtten att anta att sdana nyheter vore genuina och faktagranskade, men ju smalare mnet r, ju mindre plitliga r nyheterna i Public Service och i etablerade medier. "Riktiga nyhetsjournalister" vet att de kan skriva nstan vad som helst om frgor som f lsare r intresserade av. "Riktiga" reportrar vet att de kan bygga upp ett frtroendekapital hos tittaren genom att sga helt irrelevanta saker som samtidigt visas p bild, varp tittaren upplever att de faktagranskar nr de ser att det verkligen r s som det beskrivs (t ex: ja, det regnar verkligen nr reportern besker platsen). Sen kan de anvnda det frtroendekapitalet fr att sga precis vad som helst om saker som r svra att faktagranska.

En snickare som sysslar med orientering p fritiden upplever att public service nyhetsbevakning r plitlig i de flesta frgor utom nr det gller fastigheter och udda sporter. En advokat som mlar tavlor p fritiden tycker att Public Service r i stort sett plitliga utom nr det kommer till juridiska frgor och konst dr de kan uttrycka mrkliga uppfattningar. En dykare som studerar buddhism kan tycka att Public Service bedriver en imponerande journalistik men har blinda flckar nr det handlar om sjfart och just buddhism. Ytterst f vill inse att det r de mnen dr de sjlva r expert som de kan utvrdera medier p. De vill hellre tro att det bara vore en slump att Public Service har fel s ofta i just de frgorna. Annars vore det ju hemskt!

Vissa mnniskor r dessutom inte experter p ngonting alls och fr drmed en vldigt positiv bild av de tvrskra, vlsminkande, smilfinkarna som gr oss sllskap i rutan nr vi knner oss ensamma och berttar fr ossinte sanningen, menvilka vanfrestllningar vi fr lov att ha utan att bli kritiserade fr det.

Nobody has ever been fired for believing in Television.
Citera
2025-02-11, 20:49
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jo, SVT och SR visar ju det som (S) och (Mp) vill att vi ska se. Det r en stabil och plitlig algoritm.

Heh...
Vill vi att de som vilseleder oss ska ha en smidig tillvaro?

Jag kan ta ett exempel frn den tid fr lngesedan d jag var ett Jehovas Vittne:
Min granne kom ver och sa:
"Ni har tydligen blivit frbjudna i Ryssland. Vad tror du det kommer att f fr konsekvenser?"
Jag: "Vilka vi?"
Han: "Jehovas vittnen."
Jag: "Har du klla p det?"
Han: "Ahahaha! Det str ju p text-tv!"

Jag hngde med ver till hans lgenhet och dr stod det mycket riktigt p text-tv att Jehovas vittnen hade blivit frbjudna i Ryssland. Kllan angavs till Reuters. Jag kollade drfr p Reuters hemsida. Deras klla var "Press service of the Russian Orthodox Church".

Vad som verkligen hade hnt var att ngon frskte f Jehovas Vittnen frbjudna i Moskva stad och en domstol hade gtt med p att prva fallet.

De flesta svenskar r ju mttligt intresserade av bde Jehovas Vittnen och Ryska Federationen. De knner att de har rtten att anta att sdana nyheter vore genuina och faktagranskade, men ju smalare mnet r, ju mindre plitliga r nyheterna i Public Service och i etablerade medier. "Riktiga nyhetsjournalister" vet att de kan skriva nstan vad som helst om frgor som f lsare r intresserade av. "Riktiga" reportrar vet att de kan bygga upp ett frtroendekapital hos tittaren genom att sga helt irrelevanta saker som samtidigt visas p bild, varp tittaren upplever att de faktagranskar nr de ser att det verkligen r s som det beskrivs (t ex: ja, det regnar verkligen nr reportern besker platsen). Sen kan de anvnda det frtroendekapitalet fr att sga precis vad som helst om saker som r svra att faktagranska.

En snickare som sysslar med orientering p fritiden upplever att public service nyhetsbevakning r plitlig i de flesta frgor utom nr det gller fastigheter och udda sporter. En advokat som mlar tavlor p fritiden tycker att Public Service r i stort sett plitliga utom nr det kommer till juridiska frgor och konst dr de kan uttrycka mrkliga uppfattningar. En dykare som studerar buddhism kan tycka att Public Service bedriver en imponerande journalistik men har blinda flckar nr det handlar om sjfart och just buddhism. Ytterst f vill inse att det r de mnen dr de sjlva r expert som de kan utvrdera medier p. De vill hellre tro att det bara vore en slump att Public Service har fel s ofta i just de frgorna. Annars vore det ju hemskt!

Vissa mnniskor r dessutom inte experter p ngonting alls och fr drmed en vldigt positiv bild av de tvrskra, vlsminkande, smilfinkarna som gr oss sllskap i rutan nr vi knner oss ensamma och berttar fr ossinte sanningen, menvilka vanfrestllningar vi fr lov att ha utan att bli kritiserade fr det.

Nobody has ever been fired for believing in Television.
Du verkar ha lst men verkligen inte frsttt mitt inlgg.

Hur gr du fr att hitta frstahandskllor om saker du inte har en aning om?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in