Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2025-02-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast ser man till public service så var den från slutet av sextiotalet, inte som det var tänkt. T.ex. sexitioåttavänstern fick ett enormt genomslag i MSM och public service som nog inte fanns i samhället i stort. Då fanns det inga konkurrerade medier. Vänstern tog över helt enkelt och det har varit så, egentligen till stor del, sedan dess.

Att man lyssnade på samma svenska underhållning, då alla var svenskar, är inget konstigt. Idag har man andra problem. Men public service har egentligen aldrig haft någon uppgift mer än att vara ett organ för staten. Oberoende av vilken den är. Den har ingen uppgift längre, varken som sanningssägare eller lägereld, då det finns en uppsjö av medier idag, som man i och förs sig gemensamt försöker att marginalisera och tysta, för de är ett hot mot deras egen sanning.

Så varför ska man ha kvar något som inte ens klarar den uppgift, de en gång var skapade för och som de skött dåligt. En form av beskattning, för något många inte längre bryr sig om.

Om man menar att de ska vara kvar. Måste man förklara varför och varför det är värt pengarna idag. Anledningen att man la det på skatten, var för att människor var inte beredda att betala för det längre, då de är utkonkurrerade kostnadsmässigt, innehållsmässigt och åsiktsmässigt.

Man försöker upprätthålla bilden av ett gemensamt Sverige som helt enkelt inte finns längre. En illusion.

Med alla fel och brister gör dock public service en hel del bra rapportering som förmodligen inte skulle bli gjord annars.

Att det inte finns något gemensamt Sverige är också fel. Sverige är fortfarande en stark nationalstat med oerhörda resurser till sitt förfogande och en lojal befolkning.

Så för min del är det principiellt OK med en hundring skatt i månaden till Public Service.

Med det förbehållet att med sådana resurser i ryggen måste inrättningen utsättas för granskning på ett helt annat sätt än idag. Och det måste finnas korrektionsmedel också. Exempelvis när såna som Bjerströmskan får åka jorden runt på semesterresor, leta efter dåligt väder och göra sina jävla klimateriereportage, lokalreportern väljer att först av alla fråga ett fnoskparti med 3,45 % rösterna, man ägnar stora delar av programtiden i nyhetsprogrammen åt att Gudrun Schyman drar igång ett skitparti med sina jävla polare osv i det oändliga.

Och med det sagt har Public Service en viktig funktion som en sammanhållande kraft i värnandet av vårt kulturella arv och våra värderingar.
Citera
2025-02-01, 20:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Public service fyllde nog sin funktion i början, men det är ungefär hundra år sen. Det har hänt en del sen dess. Det behövs inte public service för att ge en balanserad rapportering eller vad man nu menar var syftet. Idag kan lätt vem som helst ta in information från förstahandskällor och själva bilda sig en uppfattning om olika händelser eller åsikter.

Public service är en av de första sakerna man kan lägga ner utan att det drabbar samhället negativt.
Så lätt är det inte att fixa förstahandskällor till olika saker.
Hur fixar jag sådana källor med koll på läget i Donbas?
Citera
2025-02-01, 22:44
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så lätt är det inte att fixa förstahandskällor till olika saker.
Hur fixar jag sådana källor med koll på läget i Donbas?

X, instagram, telegram, youtube, reddit. Det finns en startsträcka för att gräva lite och ta reda på vilka som verkar pålitliga men det går betydligt lättare nu än 1982 tex.
Citera
2025-02-02, 00:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
X, instagram, telegram, youtube, reddit. Det finns en startsträcka för att gräva lite och ta reda på vilka som verkar pålitliga men det går betydligt lättare nu än 1982 tex.
Ja, de sajterna är bekanta, men du skrev förstahandskällor. Då blir det svårare. Sedan ska man ta hänsyn till att sajter i vissa fall visar det sajten tror att du vill se och liknande saker.

Det verkar mycket smidigare att använda riktiga nyhetsjournalister, oavsett finansiering,
Citera
2025-02-04, 01:06
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Sedan ska man ta hänsyn till att sajter i vissa fall visar det sajten tror att du vill se och liknande saker.

Jo, SVT och SR visar ju det som (S) och (Mp) vill att vi ska se. Det är en stabil och pålitlig algoritm.

Citat:
Det verkar mycket smidigare att använda riktiga nyhetsjournalister, oavsett finansiering,

Heh...
Vill vi att de som vilseleder oss ska ha en smidig tillvaro?

Jag kan ta ett exempel från den tid för längesedan då jag var ett Jehovas Vittne:
Min granne kom över och sa:
"Ni har tydligen blivit förbjudna i Ryssland. Vad tror du det kommer att få för konsekvenser?"
Jag: "Vilka vi?"
Han: "Jehovas vittnen."
Jag: "Har du källa på det?"
Han: "Ahahaha! Det står ju på text-tv!"

Jag hängde med över till hans lägenhet och där stod det mycket riktigt på text-tv att Jehovas vittnen hade blivit förbjudna i Ryssland. Källan angavs till Reuters. Jag kollade därför på Reuters hemsida. Deras källa var "Press service of the Russian Orthodox Church".

Vad som verkligen hade hänt var att någon försökte få Jehovas Vittnen förbjudna i Moskva stad och en domstol hade gått med på att pröva fallet.

De flesta svenskar är ju måttligt intresserade av både Jehovas Vittnen och Ryska Federationen. De känner att de har rätten att anta att sådana nyheter vore genuina och faktagranskade, men ju smalare ämnet är, ju mindre pålitliga är nyheterna i Public Service och i etablerade medier. "Riktiga nyhetsjournalister" vet att de kan skriva nästan vad som helst om frågor som få läsare är intresserade av. "Riktiga" reportrar vet att de kan bygga upp ett förtroendekapital hos tittaren genom att säga helt irrelevanta saker som samtidigt visas på bild, varpå tittaren upplever att de faktagranskar när de ser att det verkligen är så som det beskrivs (t ex: ja, det regnar verkligen när reportern besöker platsen). Sen kan de använda det förtroendekapitalet för att säga precis vad som helst om saker som är svåra att faktagranska.

En snickare som sysslar med orientering på fritiden upplever att public service nyhetsbevakning är pålitlig i de flesta frågor utom när det gäller fastigheter och udda sporter. En advokat som målar tavlor på fritiden tycker att Public Service är i stort sett pålitliga utom när det kommer till juridiska frågor och konst där de kan uttrycka märkliga uppfattningar. En dykare som studerar buddhism kan tycka att Public Service bedriver en imponerande journalistik men har blinda fläckar när det handlar om sjöfart och just buddhism. Ytterst få vill inse att det är de ämnen där de själva är expert som de kan utvärdera medier på. De vill hellre tro att det bara vore en slump att Public Service har fel så ofta i just de frågorna. Annars vore det ju hemskt!

Vissa människor är dessutom inte experter på någonting alls och får därmed en väldigt positiv bild av de tvärsäkra, välsminkande, smilfinkarna som gör oss sällskap i rutan när vi känner oss ensamma och berättar för oss—inte sanningen, men—vilka vanföreställningar vi får lov att ha utan att bli kritiserade för det.

Nobody has ever been fired for believing in Television.
Citera
2025-02-11, 20:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jo, SVT och SR visar ju det som (S) och (Mp) vill att vi ska se. Det är en stabil och pålitlig algoritm.

Heh...
Vill vi att de som vilseleder oss ska ha en smidig tillvaro?

Jag kan ta ett exempel från den tid för längesedan då jag var ett Jehovas Vittne:
Min granne kom över och sa:
"Ni har tydligen blivit förbjudna i Ryssland. Vad tror du det kommer att få för konsekvenser?"
Jag: "Vilka vi?"
Han: "Jehovas vittnen."
Jag: "Har du källa på det?"
Han: "Ahahaha! Det står ju på text-tv!"

Jag hängde med över till hans lägenhet och där stod det mycket riktigt på text-tv att Jehovas vittnen hade blivit förbjudna i Ryssland. Källan angavs till Reuters. Jag kollade därför på Reuters hemsida. Deras källa var "Press service of the Russian Orthodox Church".

Vad som verkligen hade hänt var att någon försökte få Jehovas Vittnen förbjudna i Moskva stad och en domstol hade gått med på att pröva fallet.

De flesta svenskar är ju måttligt intresserade av både Jehovas Vittnen och Ryska Federationen. De känner att de har rätten att anta att sådana nyheter vore genuina och faktagranskade, men ju smalare ämnet är, ju mindre pålitliga är nyheterna i Public Service och i etablerade medier. "Riktiga nyhetsjournalister" vet att de kan skriva nästan vad som helst om frågor som få läsare är intresserade av. "Riktiga" reportrar vet att de kan bygga upp ett förtroendekapital hos tittaren genom att säga helt irrelevanta saker som samtidigt visas på bild, varpå tittaren upplever att de faktagranskar när de ser att det verkligen är så som det beskrivs (t ex: ja, det regnar verkligen när reportern besöker platsen). Sen kan de använda det förtroendekapitalet för att säga precis vad som helst om saker som är svåra att faktagranska.

En snickare som sysslar med orientering på fritiden upplever att public service nyhetsbevakning är pålitlig i de flesta frågor utom när det gäller fastigheter och udda sporter. En advokat som målar tavlor på fritiden tycker att Public Service är i stort sett pålitliga utom när det kommer till juridiska frågor och konst där de kan uttrycka märkliga uppfattningar. En dykare som studerar buddhism kan tycka att Public Service bedriver en imponerande journalistik men har blinda fläckar när det handlar om sjöfart och just buddhism. Ytterst få vill inse att det är de ämnen där de själva är expert som de kan utvärdera medier på. De vill hellre tro att det bara vore en slump att Public Service har fel så ofta i just de frågorna. Annars vore det ju hemskt!

Vissa människor är dessutom inte experter på någonting alls och får därmed en väldigt positiv bild av de tvärsäkra, välsminkande, smilfinkarna som gör oss sällskap i rutan när vi känner oss ensamma och berättar för oss—inte sanningen, men—vilka vanföreställningar vi får lov att ha utan att bli kritiserade för det.

Nobody has ever been fired for believing in Television.
Du verkar ha läst men verkligen inte förstått mitt inlägg.

Hur gör du för att hitta förstahandskällor om saker du inte har en aning om?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in