2024-12-19, 16:33
Medlem
CyberIngmars avatar
98 % av public service kan skäras ner. Kvar är nyhetsrapporteringar och samhällsuppdateringar som berör alla. Melodifestivalen, fredagens talkshow av Aftonbladets profil och P3 får man betala för via en streamingtjänst. Varför ska skattebetalarna finansiera så kallade rödgröna journalister, programledare som annars skulle ha fått söka jobb på annat håll?

Public service sänder inte ens viktiga sportevenemang som OS.
Senast redigerad av CyberIngmar 2024-12-19 kl. 16:36.
Citera
2024-12-19, 17:19
Medlem
Utan public service finns det inte längre nån "lägereld" att samlas runt som kan ge oss en svensk folkkultur och tradition ... sista återstoden av något som inte bara är kommersiellt tryck från större länder/kulturer utifrån
Citera
2024-12-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
hur resonerar ni?

Främst tänker jag på typ P1 och nyhetsrapportering och samhällsinriktade program i TV, typ intervjuer av opinionsbildare och personer med stort inflytande.

Att göda finkultur har jag inte mycket till övers för. Men ovanstående?

Jag är inte "liberalist" men jag har heller ingen aning om vad "public media" är? Kan det vara "public service" du syftar på? Jag tror nog de flesta är överens om att ingen media ska tystas, att alla kanaler har rätt att existera men det vi som vill ha bort public service opponerar oss mot är det faktum att vi medborgare förväntas finansiera de mediekanalerna vare sig vi vill eller inte. Och att kanalerna i och med detta påstår sig vara helt oberoende, opartiska och sakliga i sin rapportering vilket gång på gång visar sig vara falskt.

Påtvingad medborgarfinansiering av statsmedia skulle inte vara ok även om dessa medier nu VAR helt opartiska och sakliga, men nu är de ju inte det vilket gör det ännu mer galet. P1, P3, Svt osv ska givetvis få existera inom ramen av vårt demokratiska samhälle, men det är inte jag eller min nästa som ska bekosta dem mot vår vilja.
Citera
2024-12-19, 17:44
Medlem
Enydrions avatar
Jag finansierar numera SVT och SR genom skatten, men kan låta bli och titta precis som tidigare
Citera
2024-12-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Utan public service finns det inte längre nån "lägereld" att samlas runt som kan ge oss en svensk folkkultur och tradition ... sista återstoden av något som inte bara är kommersiellt tryck från större länder/kulturer utifrån
Det tåget försvann med mobilernas intåg. Numera lever alla lyckliga i sina egna bubblor där algoritmer bestämmer hur just deras personliga lägereld skall se ut. Och det behövs inte en gemensam lägereld eftersom folk inte längre pratar med varandra utan bara sitter med näsan i sina mobiler.
Citera
2024-12-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Du kan ju fråga dig själv vad du hade tyckt om ett SVT där 70% av de som arbetade där sympatiserade med SD.
Om du inte hade uppskattat den politiska vinkling som då hade blivit är du bara en hycklare som tycker att vi andra ska stå ut med MP dominansen som är där nu.
Problemet som jag ser det med det är journalist som yrke. Kanske lite förvånande ogillar jag akademisk vänster som pesten. Men nu är det så, lite anekdotiskt men massivt, att från det jättestora villaområde i Stockholms nordästra förorter så är jag rätt hundra på att ingen valde ett skrivande yrke. Occh det var typisk småborgerlig miljö. Folk kunde ha chefsbefattninga och fina bilar. Men alla hade ett ”jobb”. Och ingen var ”progressiv”.

Snabbspol 45 år till nu. Bor i område tätt på akademiker. Bilarna är lite chavigare är de jag ser då jag hälsar på farsan. Men, för en ung person att få ett normalt kneg är lite ett misslyckande. Ofta finns det ekonomiskt oberoende i bakgrunden, man är inte första generation akademiker. Man kan bli höger här. Och då är det rätt klassiskt liberal. Starta eget. Men mer vanligt, progressiv vänster funkar definitivt på den här spelplanen. Och ett skrivande yrke.

Tror helt enkelt att väldigt många som börjar på journalisthögskolan har vänstern med sig hemifrån. Har fått lite olika bud då jag frågat journalister, men jag tror mig ha hyfsat rätt där.

Och om det är så, så är det synd. Hur skall man få flera svennebarn att våga välja skrivande yrke? Nu vet jag att jag inte är Strindberg, men jag skrev mer än hyggligt i skolan, gillade det mycket, men bra i matte blev man ingenjör. Även om jag tycker matte är skittråkigt. Men det gav jobb. Hade jag växt upp här där jag bor nu finns det inte annat än jag sökt mig till det humanistiska, och varför inte journalist?

Kanske svennes barn tänker annorlunda nuförtiden. Jag hamnade bland akademikerna och mina ungar verkar bli både entreprenörer och proggvänsger som alla andra här. Hur det är nu där jag växte upp vet jag inte.

Men att vanligt folk lär sig skriva så det hörs tror jag är skitviktigt.
Senast redigerad av Kokoluring 2024-12-23 kl. 21:10.
Citera
2024-12-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag vill bara slippa betala för det, eftersom jag inte tar del av det. Gör om till betalkanaler så får de som uppskattar det betala för det.

Den har man ju tänkt. Men jag har inga vidare förhoppning på att en betalkanal som verkligen försöke hålla sig ”neutral” skulle få nån vidare spridning. Man verkar köpa det man vill höra hemma i och de som säljer vet att nischa sig så att folk känner sig hemma.

Många är mot nationalstaten, men jag ser nationalstaten som den enda som kommer kunna tillhandahålla nyheter med någon slags ambition till minimering av vinkling.
Senast redigerad av Kokoluring 2024-12-23 kl. 21:23.
Citera
2024-12-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Du kommer inte att få någon "folkhemsschysst" journalistik från den osynliga handen, eftersom folk inte är intresserade av att betala för sossepropaganda med sina egna pengar.
Varför skulle sen osynliga handen tillhandahålla sossepropaganda? Folkhemmets barn är väl lika mycket moderater som sossar? Även om de inte är entreprenörer och marknadsälskare? Här har du en. Som röstat borgerligt sen 1980 och som sett sina löneförhöjningar och befodringar som kvitto på människovärde, förutom en trevlig ekonomi.

Sen att jag är sjukt intresserad av politisk filosofi och spenderar fritiden läsande kanske inte är så vanligt bland svennar…
Citera
2024-12-23, 21:50
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Varför skulle sen osynliga handen tillhandahålla sossepropaganda? Folkhemmets barn är väl lika mycket moderater som sossar? Även om de inte är entreprenörer och marknadsälskare? Här har du en. Som röstat borgerligt sen 1980 och som sett sina löneförhöjningar och befodringar som kvitto på människovärde, förutom en trevlig ekonomi.

Sen att jag är sjukt intresserad av politisk filosofi och spenderar fritiden läsande kanske inte är så vanligt bland svennar…
Det är få moderater som pratar om folkhemmet, det projektet är ju varumärkesskyddat av sossarna. Men jag tror jag förstår vad du menar. Du har ju DN, är inte det rätt tidning för dig? Privatägd och låtsas vara både höger och vänster (fast är egentligen inte ideologisk alls utan bara upptagen av att behålla makten).
Citera
2024-12-23, 22:37
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
[...] Men nu är det så, lite anekdotiskt men massivt, att från det jättestora villaområde i Stockholms nordästra förorter så är jag rätt hundra på att ingen valde ett skrivande yrke. Occh det var typisk småborgerlig miljö. [...]

Tanken är att för att bli en meningsfull journalist ska vi först jobba ett tag med vanliga kneg så vi förstår hur samhället fungerar. Sen ska vi hitta en arbetsgivare som varken finansieras av staten eller av fientliga organisationer med oacceptabla agendor, men som ändå har råd att betala vår lön. Då förstår du nog varför ingen småborgerlig blev journalist. I så fall hade vi blivit den sortens journalist som det finns för många av, som inte förstår det samhälle de skildrar och som främst prioriterar att hålla sig väl med den stat de låtsas granska.

Journalism får vi lösa ideellt på vår fritid tills "Public Service" och presstödet är avskaffade.
Citera
2024-12-23, 23:09
Medlem
Citat:
Den har man ju tänkt. Men jag har inga vidare förhoppning på att en betalkanal som verkligen försöke hålla sig ”neutral” skulle få nån vidare spridning. Man verkar köpa det man vill höra hemma i och de som säljer vet att nischa sig så att folk känner sig hemma.

Många är mot nationalstaten, men jag ser nationalstaten som den enda som kommer kunna tillhandahålla nyheter med någon slags ambition till minimering av vinkling.
Statliga nyheter får mig att tänka på Kina, Nordkorea, Sovjetunionen och Tredje Riket. Varför skulle det finnas ett behov av en slags nyheter i Sverige, en annan i Frankrike, och en tredje i Nya Zeeland?

SVT är extremt vinklat, men det märker man givetvis inte om man redan är hjärntvättad. Då får man bara sin världsbild bekräftad. SVT har så att säga nischat sig mot de vänsterblivna. Och de tycker inte om att medborgarna har tillgång till andra nyhetskällor. På 1980-talet ville sossarna till och med förbjuda privatpersoner att inneha parabolantenn, för att försöka stoppa alternativa nyhetskällor. I Östtyskland var det olagligt att titta på västtysk TV.
Citera
2024-12-26, 11:10
Medlem
Citat:
hur resonerar ni? Främst tänker jag på typ P1 och nyhetsrapportering och samhällsinriktade program i TV, typ intervjuer av opinionsbildare och personer med stort inflytande. Att göda finkultur har jag inte mycket till övers för. Men ovanstående?

Mitt resonemang är att det gått fullständigt överstyr med opinionsbildning och fri opposition i det här landet. Det är alldeles för många samhällsfrågor som inte hanteras på ett adekvat och rationellt sätt på grund av detta. Public service är en viktig orsak till att det blivit som det blivit.

Kan inte public service reformeras så att det håller sig någotsånär inom skaklarna måste det bort.

Det är bara att rada upp samhällsfråga efter samhällsfråga:

Migrationen är främsta exemplet. I 40 års tid har rapporteringen i public service dominerats av snyftreportage kring enskilda fall och massiv smutskastning av kritiska röster. Neutral rapportering kring omfattning, karaktär och konsekvenser har varit minimal jämfört med känslorapportering och snyft. Eller mer eller mindre helt saknats.

Och så vidare inom energi, miljö, familjefrågor, kultur, omvärldsrapportering ad nauseam.

Jag är urless på att bli beskattad för ideologiproduktion åt innerstädernas medelklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in