Citat:
Ursprungligen postat av
Aja Baja
Du kan ju fråga dig själv vad du hade tyckt om ett SVT där 70% av de som arbetade där sympatiserade med SD.
Om du inte hade uppskattat den politiska vinkling som då hade blivit är du bara en hycklare som tycker att vi andra ska stå ut med MP dominansen som är där nu.
Problemet som jag ser det med det är journalist som yrke. Kanske lite förvånande ogillar jag akademisk vänster som pesten. Men nu är det så, lite anekdotiskt men massivt, att från det jättestora villaområde i Stockholms nordästra förorter så är jag rätt hundra på att ingen valde ett skrivande yrke. Occh det var typisk småborgerlig miljö. Folk kunde ha chefsbefattninga och fina bilar. Men alla hade ett ”jobb”. Och ingen var ”progressiv”.
Snabbspol 45 år till nu. Bor i område tätt på akademiker. Bilarna är lite chavigare är de jag ser då jag hälsar på farsan. Men, för en ung person att få ett normalt kneg är lite ett misslyckande. Ofta finns det ekonomiskt oberoende i bakgrunden, man är inte första generation akademiker. Man kan bli höger här. Och då är det rätt klassiskt liberal. Starta eget. Men mer vanligt, progressiv vänster funkar definitivt på den här spelplanen. Och ett skrivande yrke.
Tror helt enkelt att väldigt många som börjar på journalisthögskolan har vänstern med sig hemifrån. Har fått lite olika bud då jag frågat journalister, men jag tror mig ha hyfsat rätt där.
Och om det är så, så är det synd. Hur skall man få flera svennebarn att våga välja skrivande yrke? Nu vet jag att jag inte är Strindberg, men jag skrev mer än hyggligt i skolan, gillade det mycket, men bra i matte blev man ingenjör. Även om jag tycker matte är skittråkigt. Men det gav jobb. Hade jag växt upp här där jag bor nu finns det inte annat än jag sökt mig till det humanistiska, och varför inte journalist?
Kanske svennes barn tänker annorlunda nuförtiden. Jag hamnade bland akademikerna och mina ungar verkar bli både entreprenörer och proggvänsger som alla andra här. Hur det är nu där jag växte upp vet jag inte.
Men att vanligt folk lär sig skriva så det hörs tror jag är skitviktigt.