• 1
  • 2
2024-12-18, 19:35
Medlem
EnflygandeKos avatar
Det finns ju klassiska julsånger som Jingle bells, white christmas , all i want for christmas osv . Visst man kan ju säga att en julsång "måste " nämna ordet jul eller referera till julafton. "Vissa kanske hävdar att bjällror gör det till en julsång.

Vad är "minimum " kravet för att det ska klassas som en julsång? Hur definierar man en julsång helt enkelt ?

Vilka julsånger tycker ni är "mest" julsånger och vilka tycker ni är gränsfall eller bör ej klassas som julsånger ?

Ett exempel på en låt som är på "gränsen" är ju Baby its cold outside. Känns som det lika gärna kunde utspela sig i januari i en random snöstorm och bör kanske inte klassas som jul låt.
Senast redigerad av EnflygandeKo 2024-12-18 kl. 19:42.
Citera
2024-12-18, 20:43
Medlem
Sn0o0oZs avatar
han är något på spåret
https://www.youtube.com/watch?v=VUBH9u8Gx2g
Citera
2024-12-18, 20:57
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
han är något på spåret
https://www.youtube.com/watch?v=VUBH9u8Gx2g

Ja verkligen, intressant video.
Citera
2024-12-18, 21:45
Medlem
Radiokanalen Mix Megapol påstår att de sänder 100% julmusik, men ändå hörs dagligen "Bella Notte" ur Lady och Lufsen, vilken ju ackompanjerar deras sommardate. Enda julanknytningen är väl att filmklippet förekommer i Kalle Ankas Jul, så där är minimikravet lågt.
Citera
2024-12-18, 23:07
Medlem
O Helga natt är den ultimata lsången för mig. Den berättar om den natten Jesus föddes.
Just nu är favoriten Erik Grönwalls tolkning av den engelska versionen.

https://youtu.be/cVKcej20-uk?si=pr09uIT9MA--1Jtk

Helt fantastiskt!
Citera
2024-12-19, 13:28
Medlem
Bartman777s avatar
Jag tycker den här frågeställningen är intressant. Jag har själv funderat över det ibland.

För mig personligen så handlar julmusik enbart om en mysig, nostalgisk känsla. Det är vad som är viktigt. Låten måste kännas som en mysig jul för mig.

Denna låt kom precis upp för mig, och vissa kanske skulle säga att det är en jullåt enligt någon definition. Men för mig låter det här som vilken annan synthpop-låt som helst. Jag får ingen julkänsla överhuvudtaget av den. Dock är det en bra låt som jag kan lyssna på när som helst på året.

Hurts - All I Want for Christmas Is New Year's Day
https://www.youtube.com/watch?v=05J79Y8zQTw

Morsan hade ett kassettband med julmusik när jag var liten, som hon spelade varje år. Där finns låtar som jag kanske inte hade börjat lyssna på idag och uppskattat. Men låtarna där ger mig ändå en väldigt nostalgisk och mysig julkänsla som gör att jag fortfarande kan lyssna på dom och uppskatta det till jul. För att det ger mig den där känslan.

Så för mig handlar det helt och hållet om vilken känsla låten frambringar inom mig, för huruvida jag klassar det som en jullåt eller ej.

Sen kanske det finns någon specifik definition i någon ordlista, men det skiter jag i.
Senast redigerad av Bartman777 2024-12-19 kl. 13:30.
Citera
2024-12-19, 13:37
Medlem
NorthSNKRs avatar
Pogues - Fairytale of New York är väl inte sådär julig, förutom texten?
Eller kanske de irländska inslagen/dragspelet som kvalar in den som julmusik också
Citera
2024-12-19, 18:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Det måste vara någon som sjunger.
Förmodligen att sången är viktig i uppförandet.
Att texten i sången är viktig.
Att texten har ngn anknytning till jul. Vilket ju kan vara mycket individuellt
Det är minimikravet.
Jag tycker t ex att Lithium med Nirvana är en julsång
- I'm so happy 'cause today I found my friends
Citera
2024-12-19, 19:10
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det är minimikravet.

Skulle inte säga den har något med julen att göra faktiskt .
Citera
2024-12-19, 21:38
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det är minimikravet.

Kom på en till sak, finns ju massor av skön juljazz utan sång. Så där håller jag ej med dig.
Citera
2024-12-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
O Helga natt är den ultimata lsången för mig. Den berättar om den natten Jesus föddes.
Just nu är favoriten Erik Grönwalls tolkning av den engelska versionen.

https://youtu.be/cVKcej20-uk?si=pr09uIT9MA--1Jtk

Helt fantastiskt!

Nee, det finns bara en version som det går att lyssna på:
Floor Jansen Raskasta Joulua - Oi Jouluyö
En renare version utan barn i magen
Citera
2024-12-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Det finns ju klassiska julsånger som Jingle bells, white christmas , all i want for christmas osv . Visst man kan ju säga att en julsång "måste " nämna ordet jul eller referera till julafton. "Vissa kanske hävdar att bjällror gör det till en julsång.

Vad är "minimum " kravet för att det ska klassas som en julsång? Hur definierar man en julsång helt enkelt ?

Vilka julsånger tycker ni är "mest" julsånger och vilka tycker ni är gränsfall eller bör ej klassas som julsånger ?

Ett exempel på en låt som är på "gränsen" är ju Baby its cold outside. Känns som det lika gärna kunde utspela sig i januari i en random snöstorm och bör kanske inte klassas som jul låt.

En julsång spelas under julhelgen och innehåller ofta bibliska historier om Tomasevangeliet.
låtar om jesusbarnet och Noa/Noel. Men kan också innehålla berättelser om väsen såsom tomtar och älvor

Julkonserten Raskasta Joulua täcker det mesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in