Jag tycker den här frågeställningen är intressant. Jag har själv funderat över det ibland.
För
mig personligen så handlar julmusik enbart om en mysig, nostalgisk känsla. Det är vad som är viktigt. Låten måste
kännas som en mysig jul för mig.
Denna låt kom precis upp för mig, och vissa kanske skulle säga att det är en jullåt enligt någon definition. Men för mig låter det här som vilken annan synthpop-låt som helst. Jag får ingen julkänsla överhuvudtaget av den. Dock är det en bra låt som jag kan lyssna på när som helst på året.
Hurts - All I Want for Christmas Is New Year's Day
https://www.youtube.com/watch?v=05J79Y8zQTw
Morsan hade ett kassettband med julmusik när jag var liten, som hon spelade varje år. Där finns låtar som jag kanske inte hade börjat lyssna på idag och uppskattat. Men låtarna där ger mig ändå en väldigt nostalgisk och mysig julkänsla som gör att jag fortfarande kan lyssna på dom och uppskatta det till jul. För att det ger mig den där känslan.
Så för mig handlar det helt och hållet om vilken
känsla låten frambringar inom mig, för huruvida jag klassar det som en jullåt eller ej.
Sen kanske det finns någon specifik definition i någon ordlista, men det skiter jag i.