• 1
  • 2
2006-08-22, 23:15
Bannlyst
Finns det några förespråkare på tråden?
Varför sägs den var bäst?
Hur ska den kokas?
Citera
2006-08-23, 06:13
Medlem
OliTs avatar
Tja, jag tycker helt enkelt att den är god, smakar mycket mer än många andra potatissorter, den beter sig lite speciellt men man blir belönad när det kommer till att äta.

Man gör bäst i att koka den mycket försiktigt, har en förmåga att spricka annars.
Citera
2006-08-23, 08:46
Medlem
langeloos avatar
Jag läste någonstans att man ska koka upp vattnet med potatisen i och sen stänga av vattnet och låta potatisen koka på eftervärmen tills den är klar. Har dock aldrig provat.
Citera
2006-08-23, 14:59
Medlem
Porridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiny Joe
Finns det några förespråkare på tråden?
Varför sägs den var bäst?
Hur ska den kokas?

Överlägset godaste potatisen.. Koka upp vattnet, ha i potatisen, koka försiiiiktiiiigt i tio minuter, dra av kastrullen och låt den bli färdig på eftervärmen.
Citera
2006-08-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porridge
Överlägset godaste potatisen.. Koka upp vattnet, ha i potatisen, koka försiiiiktiiiigt i tio minuter, dra av kastrullen och låt den bli färdig på eftervärmen.

Så sant som det är sagt alltihop,FAAN vad gott det är,
vilka Norrlandvibbar...
Till potatisen måste du äta riktigt gott tunnbröd(hårt givetvis) med MASSOR av smör...........mmmmm
Citera
2007-12-13, 14:27
Medlem
Dennos avatar
Skall den kokas med skalet på?
Citera
2007-12-13, 19:02
Medlem
Tolvans avatar
Klart den skall kokas med skalet på.

Mandelpotatis är den enda riktigt goda potatissorten och är svingod med en klick smör. Jävla tur att jag inte äter det så ofta för då hade jag rullat fram.
Citera
2007-12-13, 19:12
Medlem
Skiftnyckels avatar
Vart hittar man den i Göteborgstrakten, tror aldrig jag har sett nån på de affärer jag besöker?

Men jag kanske inte har letat ordentligt
Citera
2007-12-13, 20:50
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Vart hittar man den i Göteborgstrakten, tror aldrig jag har sett nån på de affärer jag besöker?

Men jag kanske inte har letat ordentligt

Finns i de flesta livsmedelsbutiker, dem ser ut som tja lite avlånga potatisar.
Citera
2007-12-13, 22:56
Medlem
Dennos avatar
Yes, dom finns vid potatisen men ligger i färdigförpackade plastpåsar. Finns i alla fall på ica vet jag.

Jag gjorde som så att jag kokade upp vattnet och sedan la jag i potatisen. Lät koka försiktigt i 10 minuter och sedan tog jag resten på eftervärmen tills dom var klara. Funkade jättebra, en sprack bara i skalet.
Citera
2007-12-14, 18:04
Medlem
korvgobbens avatar
Något som fungerat för mig om jag lärde mig för längesedan var att koka dem i 10 minuter, sedan slår man av vattnet och ställer tillbaka dem på plattan i ca 10 minuter, självklart avstängd platta.
Citera
2007-12-14, 18:06
Medlem
Tjohildas avatar
Gott till är mjukt smör, utrört i lite varmt vatten, tillsätt lite finhackad rödlök och doppa potatisen i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in