2024-12-24, 17:30
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sedan finns det förstås de som har stora problem med att hålla ordning i klassrummet, för att de helt enkelt inte har rätt personlighet för det. För dem måste det vara jobbigt på riktigt, men då ÄR ju lösningen att byta jobb. Jag förnekar inte heller att vissa skolor med upptagningsområde i invandrartäta slumkvarter, är värre än andra.
Jag undrar om du vet vad du pratar om. Jag har själv arbetat i industrin där jag närmast stormtrivdes (åtminstone ibland). Jag har gjort militärtjänst (till skillnad från många andra i min åldersgrupp), dessutom bland det mest krävande man kan göra. Jag har vikarierat kommunalt (säger inte inom vilken sektor för att slippa outa mig) under tiden för min lärarutbildning. Det största helvetet har utan konkurrens varit lärargebitet. Det kanske således äntligen börjar bli dags för den svenska menigheten att ifrågasätta om det möjligen kan föreligga något ytterligare problem som ligger bortom själva lärarkårens räckvidd.
Citera
2025-01-02, 17:54
Medlem
Finner det ironiskt att det är enbart kvinnodominerade yrken som har mest konflikter.
Citera
2025-08-23, 16:19
Medlem
Bra tråd, jag fortsätter på den

Lärarkåren är absolut gnälligast. Många är så otroligt negativa. Sen kan man som vanligt inte dra alla över en kam. Träffat på många duktiga, positiva och stabila lärare.

Men j*vlar vad det ska gnällas på allt. Grundskola tycker jag är värst. Förskolan, där kan jag förstå frustrationen mer.

Ta en titt på de flesta grundskolelärares scheman. De har ett par ämnen och 2-4 lektioner per dag. De har en läroplan från staten de ska följa och massor av färdigtryckt material och digitala hjälpmedel att skapa lektioner med. De använder mer och mer videomaterial som är förproducerat. En hel del lärare börjar sin dag 08.00 och går ganska ofta hem innan 16, ibland ännu tidigare. De har subventionerad lunch, extremt lång semester och en massa ledigheter.. Och, de har numera bra löner!
Ibland har de perioder då det är extra aministrativt arbete, då gnälls det extra mycket. Om en lärare hamnar i en problemklass, då kan jag också förstå gnället.

Jag är inte imponerad. Många lärare jag har träffat är även snobbiga. De har en dålig inställning och tror att de tillhör någon slags super intelligent elit. Verkligheten vittnar oftast om motsatsen. De är ofta bakåtsträvare, fyrkantiga och har svårt för förändringar. Kanske de kommunala väggarna som gör att skallen blir seg. Men deras negativitet blir som en enda svart sorglig sörja, så det är inte så konstigt att kulturen gör att de blir griniga. Det finns betydligt mer komplicerade och stressiga yrken där det inte gnälls så mycket.

Sen som många har sagt, gnälls väldigt mycket i vården. Men man kan inte klandra dom.
Citera
2025-08-23, 17:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Efter att ha läst tråden så är de mest gnälliga yrkesgrupper som tjänar mer än "mig" och till råga på allt har fräckheten att ställa krav på sin arbetssituation. Enligt FB så är allt frid och fröjd så länge man har mer än medianlön och då ska man fan inte gnälla.
Citera
2025-08-23, 17:34
Medlem
zombie-nations avatar
Känns som gnällande är rättframt och OK. Hatar folksom skryter med att de var 16 timmar på sitt arbete, men de fick inget gjort ändå. Eller att de jobbade över gratis som om det skulle vara någon merit.

Vården har aldrig varit en höjdare, säg 90-tal, min morsa jobbade bara dag och kväll men sa att hela sjukhemmet hade en enda USK på natten. Då var det två stora avdelningar, flera specialpatienter med vårdutrustning och mycket demens.

Hon var glad att hon inte jobbade natt. De brukade låsa in patienterna och spärra av nödutgångar.
Citera
2025-08-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Efter att ha läst tråden så är de mest gnälliga yrkesgrupper som tjänar mer än "mig" och till råga på allt har fräckheten att ställa krav på sin arbetssituation. Enligt FB så är allt frid och fröjd så länge man har mer än medianlön och då ska man fan inte gnälla.

Mycket vill ha mer.. En bra lön är såklart önskvärt. Men hellre tjäna mindre och ha en bättre arbetsmiljö och kultur. De flesta spenderar en väldigt stor del av sitt liv på sin arbetsplats, så jag tycker det är trist att det är mycket gnäll överallt.

Sen kan man även börja dra paralleller till mycket annat när det gäller gnäll och negativitet. Psykisk ohälsa som bara ökar hela tiden. Tycker det märks i samhället.

Hoppas du trivs på ditt jobb!
Citera
2025-08-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Känns som gnällande är rättframt och OK. Hatar folksom skryter med att de var 16 timmar på sitt arbete, men de fick inget gjort ändå. Eller att de jobbade över gratis som om det skulle vara någon merit.

Vården har aldrig varit en höjdare, säg 90-tal, min morsa jobbade bara dag och kväll men sa att hela sjukhemmet hade en enda USK på natten. Då var det två stora avdelningar, flera specialpatienter med vårdutrustning och mycket demens.

Hon var glad att hon inte jobbade natt. De brukade låsa in patienterna och spärra av nödutgångar.

Om man har varit 16 timmar på sitt jobb och inte fått något gjort, då låter det mer som att man antingen är lat och inte vill jobba eller inte vill åka hem till familjen Jag har jobbat 16 timmar många gånger, men då har helt enkelt bara haft extremt mycket att göra.
Kan hålla med om att det ibland kan vara ok med lite gnällande. Bra att ventilera nån gång. Men när det blir för mycket kan det påverka en verksamhet väldigt negativt. Och det är ju allmänt känt att det även kan påverka oss fysiskt. Stress, mindre kreativitet, frustration osv.. Är man riktigt jäkla gnällig kan man ju t.o.m. skada hjärnan säger experterna ( hippocampus osv ).
Citera
2025-08-23, 23:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu handlade mitt inlägg om att många i tråden verkar anse att om man tjänar "mycket" s har man ingen rätt att gnälla.

Gällande din fråga så trivs jag på mitt jobb och har så gjort på de flesta jobb jag haft, om jag inte har trivs så har jag slutat. Finns ingen anledning att stanna på ett jobb som man inte trivs på.
Citat:
Ursprungligen postat av knasen7910
Mycket vill ha mer.. En bra lön är såklart önskvärt. Men hellre tjäna mindre och ha en bättre arbetsmiljö och kultur. De flesta spenderar en väldigt stor del av sitt liv på sin arbetsplats, så jag tycker det är trist att det är mycket gnäll överallt.

Sen kan man även börja dra paralleller till mycket annat när det gäller gnäll och negativitet. Psykisk ohälsa som bara ökar hela tiden. Tycker det märks i samhället.

Hoppas du trivs på ditt jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in