2024-12-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Jo, men inte lika "säkert" för dig, på vissa vis.

Det kan räcka med att stöta in i en infödd man på fel sätt av rent misstag för att det ska sluta med böter eller t.o.m. fängelse.

Du får vidare aldrig

- hälsa på någon med vänster hand
- krama, hålla handen med eller kyssa din fru offentligt- det kan sluta i fängelse
- svära offentligt- det kan bli fängelse för det också
- absolut inga handgester åt andra i trafiken
- äta offentligt under ramadan
-ta med böcker eller tidiningar med "adult content" och därtill räknas även västerländska modetidningar för kvinnor med lättklädda kvinnor i parfymreklam, t.ex.
- ta med icke godkända läkemedel dit- inte ens vanliga ångestdämpande, allt måste kollas
- fotografera så andra kommer med på bilderna utan lov, ffa kvinnor eller barn
- dricka alkohol eller dansa offentligt
- frun måste klä sig anständigt
- du får inte kritisera eller håna kungahuset, politiken, kulturen, religionen eller lagarna där, det är straffbart

Själv kände jag inte att jag ville bo där men smaken är som baken.

Fast en del av det där får du inte göra i Sverige/Europa heller.
Du får inte föra in icke godkända läkemedel hur som helst hit.
Du får inte dricka alkohol offentligt, då kommer farbror polisen o tar dig.
Du får inte arrangera dans utan tillstånd.

I Tyskland får du inte håna politiker.

Olika länder har olika lagar och seder. Är det inte en del av charmen med att resa?
Om alla länder skulle vara som Sverige finns det ingen större mening med att resa runt anser jag.
Citera
2024-12-24, 01:52
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winrar2023
Har du varit där? Och sorry att du verkar leva ett rätt bittert liv i Sverige. Jobb 9-5 varje dag utan något ljus i slutet av tunneln? Kan inte bestämma över din egen tid? Kanske några år när du är 70 som du kan åka på någon sunkig all-inclusive med Tui? Inga mål? Jobbar med något du hatar men har bara accepterat att det är ditt öde då du har för mycket kostnader och ansvar så du låst in dig i ett modernt slaveri i ett land som tror de är så jävla bra men hamnar bara mer och mer bakom? Kör på!

Haha Mall of Scandinavia-liknelsen bet ser jag. Åk du till paradiset för babbar vars främsta intresse är en ny Gucciväska och en bra fejd hos den Bangladeshiske barberaren varannan vecka. Vem bryr sig om att det är pissvarmt och kostar en njure att gå och handla på Achmeds Livs? Det ser ju bra ut på Insta, eller hur? Kör på!
Citera
2024-12-24, 02:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vi har varit där flera gånger, har aldrig varit problem för henne. 90% av alla i Dubai är inte därifrån. Skulle argumentera för att Dubai är enormt mycket säkrare för en kvinna än vad Sverige är i nuläget med.

Konstigt resonemang, Sverige är farligare för män så det är nog din säkerhet ni ska tänka på om ni flyttar dit.
Citera
2024-12-24, 02:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Om man inte flyttar för att se pampiga byggnader, nattliv, köpcenter och olika evenemang, så är nog Cypern ett bättre alternativ med liknande skattesystem som också går att få lägre än i Förenade Arabemiraten.

Men jag kan förstå att man blir sugen på att pröva lyckan där. Är väl bara att gå igenom den här tråden för att se vilket tråkigt, negativt och korkat folk svenskar har blivit till. Vädret och klimatet här gör det ju inte bättre med nästan konstant kyla och mörker.

Eftersom du inte nämnt något om det ännu så skulle jag påpeka detta med att ha en bil. Har aldrig bott där själv men har förstått att man är i stort bilbehov för att klara sig där, så har du inte redan körkort och planer för en bil, så se till att ordna med det.

Du resonerar som om du vore drucken, en av fördelarna med Sverige är årstiderna, man lär sig att uppskatta våren och sommaren på ett helt annat sätt än i Dubai, har hört skräckhistorier om hur varmt det är i Dubai på sommaren.
Citera
2024-12-24, 03:51
Medlem
Voloteas avatar
Kvinnoförtryckande land.
Araberna betraktar gästarbetarna som slavar - tar ifrån dem deras pass.
Ingen demokrati.

Du har många andra länder att välja bland där kulturen inte tillhör stenåldern.
Citera
2024-12-25, 11:14
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du resonerar som om du vore drucken, en av fördelarna med Sverige är årstiderna, man lär sig att uppskatta våren och sommaren på ett helt annat sätt än i Dubai, har hört skräckhistorier om hur varmt det är i Dubai på sommaren.

Det där är högst personligt, jag har bott i sommar-året-runt länder och har aldrig saknat de Svenska årstiderna. Får jag. Älga själv så är det nog brast sommar som gäller. Sen är det såklart trevligt att besöka Sverige på vintern när man lever i ett varmt land, men mer som en semester.
Citera
2024-12-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Kvinnoförtryckande land.
Araberna betraktar gästarbetarna som slavar - tar ifrån dem deras pass.
Ingen demokrati.

Du har många andra länder att välja bland där kulturen inte tillhör stenåldern.
Som arbetsgivare är du skyldig att ordna bostad och sjukvård till dina anställda. Det är bättre villkor än att få ett jobb i Stockholm.
Att ta passen är olagligt, men det görs även i Sverige.
Citera
2025-01-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, du missar att Dubai är ett av de mest kvinnoföraktande länder i världen. Berätta det för din fru om du törs.

Utåt är Förenade Arabemiraten väldigt konservativt ännu. Tinder är blockad och det är olagligt att porrsurfa etc. - Men verkligheten ser väldigt annorlunda ut.

Prostitution är väldigt vanligt bland (utländska) tjejer som flyttat dig i hopp om att hitta en rik sponsor. Många tjejer som arbetar självständigt och en hel del som har en "manager", främst i nattklubbarna och barerna. Det går säkert hitta fall där tjejerna är utsatta för trafficking men jag skulle tro att de allra flesta gör detta på frivillig basis - välkommen till Dubai.
Citera
2025-01-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ska flytta under 2025 då jag och frun inte vill ha barn, och känner inte att vi får något utav all skatt jag betalar i Sverige. Har eget bolag och tar ut lön. Varje månad försvinner över 60k till skatt, men med sociala avgifter kosta jag företage över 200k. Skulle kunna ta ut 200k per månad i Dubai, och betala 0 i skatt. Kan verkligen inte hitta någon anledning att stanna i Sverige. Missar jag något?

Mycket är väldigt dyrt i Dubai också plus att det diskuterats att någon form av "skatt" ska införas för utländska bolag, om jag inte missminner mig? Sen är det väldigt mycket "dolda avgifter" som inte är något annat än olika former av "VAT".

Det finns en app där vem som helst kan kolla upp om en parkerad bil har fått parkeringsböter och hur mycket boten är på. Dessa parkeringsböter kan bli en väldigt dyr historia, så se till att vara noggrann var du parkerar, om du nu inte är så pass tät att det är skitsamma.
Citera
2025-03-03, 02:07
Medlem
Saabgubbens avatar
Folk bär så mycket hat helt i onödan.. många har inte ens besökt landet men deras kommentarer bygger på fördomar. Typiskt svenskt.
Jag förstår dock alla, det är inte konstigt när man lever ett deppigt liv i mörker, kyla och utan dagsljus i 6 månader år efter år. Det är inte lätt. Det är heller inte lätt när man knappt ser någon le på vardagen och alla verkar vara som robotar och går i sin igen bubbla. Man jobbar 7-16, går hem äter middag och sedan lägger sig, om och om igen tills helgen kommer för att supa sig full och få ligg med nån okänd som kan vara 20 år yngre eller 30 år äldre, spelar inte så stor roll för den delen.. allt verkar vara ok när man är full. Sedan när man är nykter så verkar man ha helt andra åsikter.. speciellt om andra kulturer. Det är inte lätt att vara svensk..

Hur som.. ett ärligt svar på din fråga, jag har både semestrat, bott och jobbat i dubai och det finns för och nackdelar med allt även med UAE. Ett liv i dubai är dock 100 gånger bättre än ett liv i Sverige även om vi jämför med Sverige för 30 år sedan så är Dubai fortfarande 100 gånger bättre. Varför?
1. Du tjänar dina egna pengar och staten är inte delägare i din business.
2. Du har ett liv, du känner dig levande, det finns socialt liv och sociala människor där, ingen fyrkantig Bertil som som aldrig sett solen.
3. Högre livskvalite och ditt liv kommer att kännas meningsfullt.
4. Du blir knappast sjuk och du behöver knappt sjukvård.
5. God mat, mycket utbud och variationer, du äter inte samma maträtt 2 gånger.
6. Säkerhet i världsklass även för kvinnor. Du behöver aldrig fundera på det där ens.
7. Du glömmer något som heter deposition, tråkigt och även psykiskt ohälsa.
8. Trevliga, hjälpsamma och snälla människor både muslimianer men även andra från andra kulturer.
9. Underbart väder för det mesta förutom på sommaren. Det e bra väder i ca 8 månader.
Det finns mer positivt att nämna men kommer inte på det just nu.

Varför ska man inte bo där? Finns egentligen inget större hinder förutom värmen på sommaren som kan nå 50 grader och det är mellan maj och slutet på augusti. Reglerna är strängare och det är inget dåligt i sig men det e inte samma frihet som i Sverige men fortfarande fritt. Skolorna är också en utmaning om ni har barn. Vi betalar väldigt mycket för skolorna där (vi har 2 barn) ca 17sek per månad för båda ungarna men det är inget problem om du har inkomst.

Jag har jobbat där i 5 år. Semestrat i dubai i omgångar sedan 2009. Jag saknar Dubai redan när jag landat på Arlanda. Tar knappt 2h i Sverige innan jag börjar längta efter dubai igen.

Detta är min uppfattning av landet efter att jag bott där i mer än 5 år och tillbringat alla mina semestrar i landet. Jag kan också säga att jag har dubbelt så mycket pengar nu trotts att jag jobbar mindre än vad jag har jobbat i Sverige.. konstigt nog med tanke på allt är gratis i Sverige 😂😂😂
Citera
2025-03-03, 07:50
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saabgubben
6. Säkerhet i världsklass även för kvinnor. Du behöver aldrig fundera på det där ens.

Vilket jävla skämt.
Citera
2025-03-09, 10:15
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ska flytta under 2025 då jag och frun inte vill ha barn, och känner inte att vi får något utav all skatt jag betalar i Sverige. Har eget bolag och tar ut lön. Varje månad försvinner över 60k till skatt, men med sociala avgifter kosta jag företage över 200k. Skulle kunna ta ut 200k per månad i Dubai, och betala 0 i skatt. Kan verkligen inte hitta någon anledning att stanna i Sverige. Missar jag något?
Fräscht att bo i ett land där en stor del av alla fastigheter och infrastruktur är tillverkade av slavar! Dessutom praktiserar man sharialagstiftning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in