2024-12-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Enl gammal kollega som jag nyfiket ringt, tycks det ha skett närmare viadukten (nära hållplatsen) vid stigen upp mot området. Polis hade sökt och intervjuat längs de väst-östliga huslängorna (magne) och spärrat av på skogssidan där. Han var osäker på vem offret var men tror att gärningsmannen sprungit bort från offret längs husen medan offret egentligen var på väg att vända i en lite annan riktning. Mager info, jag vet

Nä, bra info och då förstår jag vart du menar någonstans. Bodde där för ett par år sen så gått många gånger där till bussen.
Citera
2024-12-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catchmeifyoucan00
Tack då är det bara att försöka solla med alla namn runt Ymer och hitta en Somalisk kvinna i 30 års åldern som inte bor ensam

Kan också vara en kvinna som är på "flykt" från ett ex. Kanske var inneboende i hemlighet hos en väninna för att undkomma exet?
Senast redigerad av Konrad 2024-12-16 kl. 15:13.
Citera
2024-12-16, 15:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej sett till omständigheterna känns det inte så sannolikt, men om nån bekant eller ex-make skulle ha stått i snöslasket och väntat på henne vid 23-tiden på kvällen, så borde det finnas en god chans att den hon pratade i mobil med kan ha uppfattat vem det skulle röra sig om.

Fast hedersmord sent på kvällen vid en busshållplats. Jag vet inte. Plats och tidpunkt känns mer typiskt för överfall. Å andra sidan så brukar kvinnoöverfall ha en sexuell komponent. Att överösa en för gärningsmannen okänd kvinna med knivhugg är udda, men psykoser eller droger har tidigare fått män att begå rena överfall mot kvinnor.

Som flera har påpekat är Valsta inget bra område och droger och kriminalitet ligger nog långt över genomsnittet där.

Jag kollade på det där för några år sedan, och om vi menar överfallsmord på kvinnor på offentlig plats, där relation mellan GM och BO saknas, så är det faktiskt mindre vanligt med ett sexuellt motiv än andra motiv. Inte hundra procent vetenskapligt.
Citera
2024-12-16, 15:15
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag kollade på det där för några år sedan, och om vi menar överfallsmord på kvinnor på offentlig plats, där relation mellan GM och BO saknas, så är det faktiskt mindre vanligt med ett sexuellt motiv än andra motiv. Inte hundra procent vetenskapligt.

Svårt att tro det, men visst, det är möjligt. Överfallsmord på kvinnor av en för dem okänd gärningsman är oavsett vilket väldigt ovanliga. Kan det röra sig om några stycken om året?
Citera
2024-12-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan också vara en kvinna som är på "flykt" från ett ex. Kanske var inneboende i hemlighet hos en väninna för att undkomma exet.

Det kan absolut vara så! Inte tänkt på det, då blir det ju tyvärr mycket svårare att ta reda på vem BO är.
Men om man ska utgå från att familjemedlem eller släkting sprang ut och hittade BO så skulle man kunna tänka sig att personen bodde där/var skriven där
Citera
2024-12-16, 15:23
Medlem
lindblomsgröns avatar
Men ni som tydligen varit i området varför frågade ni inte vem hon var? Varför så rädda att öppna munnen o prata? Om jag var där skulle jag gått fram till personer på plats o frågat vad kan hända? Och kom nu inte med att det är opassande o olämpligt nyfiket etc
Citera
2024-12-16, 15:23
Medlem
5549s avatar
En partner eller ex-partner kan ju överfalla och mörda en kvinna utan att det för den sakens skull rör sig om ett "hedersmotiv". Svenska kvinnor blir "ofta" mördade av sina kontrollerande och aggressiva män, men då kallas det enkelt för mord eller dråp.

Hedersmord tenderar väl oftast att iscensättas som ett självmord eller en olycka. Här är det uppenbart att hon har bragts om livet och gärningsmannen saknar troligtvis en plan för sitt liv efteråt.
Citera
2024-12-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catchmeifyoucan00
Det kan absolut vara så! Inte tänkt på det, då blir det ju tyvärr mycket svårare att ta reda på vem BO är.
Men om man ska utgå från att familjemedlem eller släkting sprang ut och hittade BO så skulle man kunna tänka sig att personen bodde där/var skriven där

Absolut är det väl det mest troliga men hon kan ha varit hemligt inneboende hos kusiner eller mer avlägsna släktingar. Folkbokföringen är väl tyvärr inte absolut fakta längre i Sverige.
Citera
2024-12-16, 15:26
Medlem
Citat:
Svårt att tro det, men visst, det är möjligt. Överfallsmord på kvinnor av en för dem okänd gärningsman är oavsett vilket väldigt ovanliga. Kan det röra sig om några stycken om året?

Har ju inträffat ett par olösta(?) överfallsvåldtäkter ett par-tre hundra meter från platsen för några år sedan.

I övrigt undrar jag hur vanligt det är att en för offret okänd person ställer sig i anslutning till en busshållplats och hoppas på att ett passande offer ska kliva av?
Citera
2024-12-16, 15:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om det var riktat mot henne personligen - hur skulle GM då veta att hon befann sig där och då? Skulle hon bestämt möte i GM borde hon inte tala i telefon vid angreppet.

Visst är det teoretiskt möjligt att GM kände henne och hade kartlagt hennes rutiner.

Men mer sannolikt att det är något som Elin Krantz, Stina Zetterberg, Lena Wänergrip eller Nancy Tavsan. Tror kanske inte på sexualrelaterat dock.

Du glömde det här fallet i Upplands Väsby 2015.

(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår

Möjligheten att kvinnan i det aktuella fallet i Märsta råkade ut för en liknande gärningsman bör inte förringas.
Citera
2024-12-16, 15:28
Medlem
Troians avatar
Citat:

Gissningsvis 1-2 om året, där mindre än ett fall är sexuellt motiverat.

Några kända exempel är Lena Wänergrip, Stina Zetterberg, Carolin Stenvall, Nancy Tavsan, Halmstad 2010, Gnosjö 2023.

Sen har vi sexualmord så som Elin Krantz, Ida Johansson, Lisa Holm, Ulricehamn, mordet en vuxen man och en ung pojke var inblandade (minns ej ort)

Har väl missat något eller några i båda kategorierna. Skulle inte säga att endera alternativet är betydligt mer vanligt än det andra.
Citera
2024-12-16, 15:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du glömde det här fallet i Upplands Väsby 2015.

(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår

Möjligheten att kvinnan i det aktuella fallet i Märsta råkade ut för en liknande gärningsman bör inte förringas.

Jag tror inte att ett sexualmord så att säga hunnits med, i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in