2024-12-15, 17:06
Ska skicka ett paket via tradera. Jag kan välja denna frakt:

Medium: 60x40x20 cm

Antar att det är längd x bredd x höjd

Problemet är att paketet är ca 21 cm i höjd, resten är inga problem.

Hur noga är detta tror ni? Om jag måste välja "Large" på grund av en centimeter fel så bli det både dyrare och jag måste välja en helt annan fraktmetod vilket ställer till det om jag redan bokat frakten som man måste göra. Vill gärna veta detta innan jag lämnar in paketet.
Citera
2024-12-15, 17:17
Medlem
Skicka det. Det brukar inte vara sådär exakt. SKulle dom ha synpunkter på det, så skickas det ändå, och du får betala mellanskillnaden via ditt konto hos Tradera i efterhand.
Citera
2024-12-15, 17:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Själv nyfiken på svaret eftersom jag varit i samma situation många gånger.

Istället för att chansa eller ta nästan dubbelt så dyr frakt, så har jag löst det genom att trycka ihop kartongen eller att klippa bort en del.

Eftersom ditt paket bara är 1cm över gränsen så borde den enklaste lösningen vara att bara trycka ihop paketet.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skicka det. Det brukar inte vara sådär exakt. SKulle dom ha synpunkter på det, så skickas det ändå, och du får betala mellanskillnaden via ditt konto hos Tradera i efterhand.
Precis, risken måste vara minimal, eftersom de knappast tjänar någonting på allt pappersarbete och alla rigorösa kontroller som skulle krävas annars.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-12-15 kl. 17:25.
Citera
2024-12-15, 17:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard

Hur noga är detta tror ni? Om jag måste välja "Large" på grund av en centimeter fel så bli det både dyrare och jag måste välja en helt annan fraktmetod vilket ställer till det om jag redan bokat frakten som man måste göra. Vill gärna veta detta innan jag lämnar in paketet.

Tror att du får en räkning på mellanskillnaden för den storlek du borde betalat, om dom upptäcker det. Så är det med Schenker i alla fall, men osäker på hur Postmord hanterar
Citera
2024-12-15, 17:31
Medlem
Citat:

Som de andra har sagt är det nog rätt liten chans att det upptäcks.

Däremot är det nog inte så silkesvantar om tilltaget upptäcks. Tittar man på posten så tar de ut en avgift på 175kr om det är felfrankerat och någon anledning till att de skulle ta på sig silkesvantarna bara för att det är paket ställer jag mig tveksam till. Dessutom så håller de antagligen på paketet tills avgift och korrekt frakt är betald.

Men jag skulle tro att oavsett detta så är nog oddsen till din fördel i detta fallet.
Citera
2024-12-15, 18:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Dom mäter och väger paketet vid varje leverans. Paketet skickas med då har man automatisk blivit uppgraderat till högre postavgift.
Kan du inte klippa loss någon centimeter av pappkartongen och tejpa ihop igen. Bara för att vara på den säkra sidan ?

Ofta så går det ju utan problem
Citera
2024-12-15, 18:36
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

Jag tror du klarar dig. Det mäts dock per automatik och någon typ av formel och godkända värden borde existera. Är man inom gränsen så borde den fria. Är du totalt utanför eller om ditt max 3 centimeter tjocka brev är 6 centimeter så är risken att åka fast stor.
Citera
2024-12-15, 18:45
Okej, tack för svaren. Jag tror att jag chansar och kanske får man lära sig den hårda vägen ifall det blir något strul.
Citera
2024-12-15, 18:55
Medlem
Det kontrolleras av en maskin när paketet kommer in och är det för stort så kommer det en faktura på det. Skrymma gods är en god inkomstkälla för transportörerna.
Citera
2024-12-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Själv nyfiken på svaret eftersom jag varit i samma situation många gånger.

Istället för att chansa eller ta nästan dubbelt så dyr frakt, så har jag löst det genom att trycka ihop kartongen eller att klippa bort en del.

Eftersom ditt paket bara är 1cm över gränsen så borde den enklaste lösningen vara att bara trycka ihop paketet.

Precis, risken måste vara minimal, eftersom de knappast tjänar någonting på allt pappersarbete och alla rigorösa kontroller som skulle krävas annars.
Inte direkt manuella kontroller med måttband utan dyr kamerautrustning som fotar/scannar paketen när de läggs på ett sorteringsband. Alla större logistikoperatörer i Sverige har denna typ av teknik. Med det sagt så kanske de struntar i att fakturera/lämna ut en avgift pga 1cm men tekniken finns där för att mäta exakt varenda paket utan dyr bemanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in