2024-12-15, 05:51
Detta hörde man hela tiden förr i tiden. Alltså om man cyklar snabbt och bromsar med bara frambromsen så kommer man tippa över framlänges, över styret. Detta låter helt fel, då tyngdpunkten på en vanlig cykel är helt fel för att detta skulle kunna hända. Att det händer på en gammeldags cykel, en sådan med ett stort hjul framme, och ett litet där bak, är en annan sak då tyngdpunkten är helt annorlunda. Kan det vara så att denna idé är något som kvarstår från 1800-talets cyklar, där det bara fanns möjlighet att bromsa med framhjulet, och man satt nästan helt ovanpå framhjulet?
Citera
2024-12-15, 05:58
Haha, cykla fort med en cykel som har en frambroms som kan nypa ordentligt så ska du få lära dig ett och annat om fysik. Funkar även med motorcykel.
Citera
2024-12-15, 06:00
Medlem
franges avatar
Varför testar du då inte?

Det handlar om rörelseenergi - stannar framhjulet tvärt kommer resten av cykeln - och du - vilja fortsätta. Enkel matematik.
Citera
2024-12-15, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedecci
Detta hörde man hela tiden förr i tiden. Alltså om man cyklar snabbt och bromsar med bara frambromsen så kommer man tippa över framlänges, över styret. Detta låter helt fel, då tyngdpunkten på en vanlig cykel är helt fel för att detta skulle kunna hända. Att det händer på en gammeldags cykel, en sådan med ett stort hjul framme, och ett litet där bak, är en annan sak då tyngdpunkten är helt annorlunda. Kan det vara så att denna idé är något som kvarstår från 1800-talets cyklar, där det bara fanns möjlighet att bromsa med framhjulet, och man satt nästan helt ovanpå framhjulet?
Har själv sett en kompis fara över styret. Klarade sig dock bra. Men såg otäckt ut.
Citera
2024-12-15, 06:08
Medlem
Conams avatar
Citat:
Min ena framtand kan vittna om att det funkar, det hände på den gamla goda tiden när cyklarna hade dynamo och den rackaren bestämde sig för att lossna och ramla in i navet!
Citera
2024-12-15, 06:12
Medlem
Gubbens avatar
Du behöver inte ha speciellt hög fart för att flyga över styret om det blir tvärstopp..
Citera
2024-12-15, 06:51
Medlem
Baalzamons avatar
Det trodde jag alla provade någon gång under barndomen. Jag har själv plöjt en fåra i gruset med ansiktet en gång när jag bromsade för hårt med frambromsen på cykeln.
Citera
2024-12-15, 06:53
Avstängd
Citat:

Det torde vara en seglivad myt, ja. Ingen har "åkt över styret" för att ha bromsat med frambromsen.
Citera
2024-12-15, 06:55
Det har hänt mig i en nedförsbacke i full fart. Hamnade i bäcken.
Citera
2024-12-15, 06:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Det har hänt mig i en nedförsbacke i full fart. Hamnade i bäcken.

Inte pga bromsen iaf, mer att det lutar framåt i nerförsbacke.
Citera
2024-12-15, 07:00
Medlem
Pinoputchins avatar
Nej det är absolut inte en myt, det har jag själv erfarit flertal gånger. Frågan i TS är dock konstigt ställd. Om man använder frambromsen "för mycket" har inget med saken att göra kanske, men om man gör fel. Vid högre hastighet är det bättre att försöka bromsa mjukare och/eller använda både bak och frambroms.
Senast redigerad av Pinoputchin 2024-12-15 kl. 07:03.
Citera
2024-12-15, 07:01
Avstängd
Nej det är ingen myt:

https://www.youtube.com/watch?v=UTPf...viZirafosPlius

Var själv med om en otäck olycka med en 125:a lätt motorcykel i min ungdom som jag korkad som jag var åkte med utan fungerande bakbroms, så när jag en dag var tvungen att nita hade jag bara frambromsen vilket gjorde att jag fick en flygtur och hamnade på mötande trafiks vägbana.
Senast redigerad av RoineOberg 2024-12-15 kl. 07:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in