• 1
  • 2
2024-12-14, 20:41
Jag gr kring en fundering dr d man sett schizofrenipatienter bli 80% bttre av niacin (B3) och det finns forskning p detta sedan 50-talet, man har ju sett hur enorma ventriklarna i hjrnan r i schizofrena patienter, kan det d ocks vara s att psykopater med sina skador av amygdala, prefrontala cortrex, hippocampus samt insula och den hgra pannloben, ha formats under livmodertiden pga vitaminbrister och isfall vilka?

Detta r en fundering jag terkommer till om och om och skulle vilja veta om det finns ngon drute som vet ngot om eller har sett ngon forskning kring? Att hjrnan inte utvecklats som den skullat r ju ett organ som avstannat i utvecklingen och skulle det kunna innebra att man helt enkelt saknat en vitamin eller att man br p tungmetaller eller toxiner som frhindrar upptaget ssom vid kopparverlastning och vitamin D dr kopparet ligger i lever och njurar och blockerar ett normalt upptag?

Att psykopati ligger i generna skulle kunna innebra att familjen br p samma blockader ssom ocks ses vid kopparverlastning dr kopparet gr frn modern till barnet.

Och om man kunde finna detta, vore det d ven mjligt att lka hjrnan i vuxen lder eller r det frbi?
Citera
2024-12-14, 20:52
Medlem
oiiihs avatar
Det r allmnt knt att vitaminbrist leder till synapskolaps och nervproblem och ven olika konstiga kropps lustigheter..men ven ett verskott kan ge samma symtom..-
Citera
2024-12-14, 21:10
Avstngd
Du har rtt. Att det verkar som genetiskt.

Men d r det krt. Finns det annan orsak. Du har mycket riktigt etablerat att tillstndet r samma hos alla. Vad fr du det till? Jag fr det till att det r samma tillstnd. Hittar du botemedel d lser du situation d finns inte detta.
Citera
2024-12-14, 21:14
Avstngd
Du ger svaret hr.

enorma ventriklarna?
skador av amygdala?
prefrontala cortrex
den hgra pannloben

Det r underligt att det r hgra pannloben och hur r det med autism?

Du kan ju flja en cirkel och se. Det r naturligt

D har du ven mjlig lsning

Om det nu r fysiskt. Det finns ingen vetenskap som sger att det r dna. Det r en mjlighet. Men det r inte bevisat
Citera
2024-12-14, 21:34
Fann detta: https://www.cambridge.org/core/journ...557FC279F4A2EF

"Vitamin D sufficiency attenuates the effect of early social adversity on child antisocial behavior"

"Results

Vitamin D moderated the association between early social adversity and multiple antisocial outcomes. Higher social adversity was associated with greater antisocial behavior among vitamin D-insufficient [25(OH)D < 30 ng/mL], but not vitamin D-sufficient children [25(OH)D ⩾ 30 ng/mL], after adjusting for other variables. Results from child reports of antisocial behavior were replicated with parent reports, providing support for the robustness of the findings. At serum 25(OH)D concentrations above 27.1630.69 ng/mL (close to 30 ng/mL, the recommended optimal vitamin D level for pediatric populations), the effect of social adversity on antisocial behavior outcomes was nullified."

S det finns allts studier. D r frgan om det gr att lka nr hjrnan vxt klart. Kan man f liv i dessa omrden?
Citera
2024-12-14, 21:39
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
Det r allmnt knt att vitaminbrist leder till synapskolaps och nervproblem och ven olika konstiga kropps lustigheter..men ven ett verskott kan ge samma symtom..-
Precis man knner ju till detta inom schizofreni och depression men antisocial personlighetsstrning? Dr har man nyligen funnit hjrnskador (se bl.a Dr Kent Kiehl) vara orsaken s det dr ligger i sin linda n s lnge.

r mycket frvnad ver att man ens forskar inom vitaminer och dess pverkan p psykopati d man varit s sker p att det berott p "barndomstrauman" samt att det varit genetiskt men gener kan aktiveras vid en vitaminbrist s att sjukdomstillstnd aktiveras som annars ej hade aktiverats och drav borde mer forskning ske angende detta.
Citera
2024-12-14, 21:44
Utan att g nrmare in p vad jag har fr problem med psyket s kan jag sga att magnesium som jag nyligen brjat ta faktiskt hjlper till viss del. Bildar GABA som hjlper till att lugna nervsystemet. Precis som B-vitaminer brnns magnesium ocks fort vid stress och trauma. Tnkte brja med B-vitamin fr att se om det ytterligare kan hjlpa mig med tillfrisknandet.
Citera
2024-12-14, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckliglycklig
Du har rtt. Att det verkar som genetiskt.

Men d r det krt. Finns det annan orsak. Du har mycket riktigt etablerat att tillstndet r samma hos alla. Vad fr du det till? Jag fr det till att det r samma tillstnd. Hittar du botemedel d lser du situation d finns inte detta.
Nej inte ndvndigtvis. Kolla de med autoimmun sjukdom som fr D-vitamin och hur deras sjukdomar gr tillbaka. Dem gr det att lka, frgan r om det ven gller hjrnan d den r fullvxt men nr kroppen fr det den behvt lnge, vill den lka s jag tnker det inte r en omjlighet. Vore vldigt intressant att kolla vitamin/mineralstatus p antisociala och ge dem de mnen de behver i sg 2 r fr att se vilka frndringar som sker. Kroppen r fantastisk p att lka och man skulle hr ven kunna ta hjlp av tDCS (Transkranial direkt elstimulering) fr att starta/hjlpa lkningen men vitaminerna i sig brukar gra jobbet d de fr igng cellerna.
Citera
2024-12-14, 21:49
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Utan att g nrmare in p vad jag har fr problem med psyket s kan jag sga att magnesium som jag nyligen brjat ta faktiskt hjlper till viss del. Bildar GABA som hjlper till att lugna nervsystemet. Precis som B-vitaminer brnns magnesium ocks fort vid stress och trauma. Tnkte brja med B-vitamin fr att se om det ytterligare kan hjlpa mig med tillfrisknandet.
Ligger du lgt i magnesium br du frska ven med D samt K2 d de tre brukar korelera. r du vldigt trtt, har svrt med koncentration, minne och r deprimerad r det med all sannolikhet dessa tre som behvs. D-vitaminbrist r en epidemi.

Sedan r det viktigt att du inte tar ngot lgvattensmrke som inte ger dig s mycket och du slnger pengar p inget samt inte blir bttre utan hll dig till svenska mrken d vi har hrda EU-lagar kring vad som fr sljas.
Citera
2024-12-14, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av Puttinava
Ligger du lgt i magnesium br du frska ven med D samt K2 d de tre brukar korelera. r du vldigt trtt, har svrt med koncentration, minne och r deprimerad r det med all sannolikhet dessa tre som behvs. D-vitaminbrist r en epidemi.

Sedan r det viktigt att du inte tar ngot lgvattensmrke som inte ger dig s mycket och du slnger pengar p inget samt inte blir bttre utan hll dig till svenska mrken d vi har hrda EU-lagar kring vad som fr sljas.
Tack jag kr p Holistic och BioSalma. Har kpt hem D-vitamin och K2 ocks s fr vi hoppas p en rejl skjuts framt. Har varit sju svra r i princip med psyket och det r ju sjlva fan att man ska behva lsa sig till snt hr. Ingen lkare har ngonsin berttat det fr mig. Visserligen har jag vl inte varit helt ppen med mitt leverne heller s jag kan inte lgga hela skulden p vrden.
Citera
2024-12-15, 02:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Precis man knner ju till detta inom schizofreni och depression men antisocial personlighetsstrning? Dr har man nyligen funnit hjrnskador (se bl.a Dr Kent Kiehl) vara orsaken s det dr ligger i sin linda n s lnge.

r mycket frvnad ver att man ens forskar inom vitaminer och dess pverkan p psykopati d man varit s sker p att det berott p "barndomstrauman" samt att det varit genetiskt men gener kan aktiveras vid en vitaminbrist s att sjukdomstillstnd aktiveras som annars ej hade aktiverats och drav borde mer forskning ske angende detta.

Jo, det finns betydligt mer forskning kring detta, men det r mer komplicerat n bara vitaminbrist. Det r en hel del olika mnen som samverkar och vitaminbrist r ofta bara en symtom och inte en orsak. Drfr hjlper det inte alltid med att ta tillskott, helt enkelt fr att andra mnen eller t.ex. enzymer saknas.

Det finns mnga orsaker till strningarna, t.ex. genetiska defekter, problem med tarmflora vilket pverkar produktionen av enzymer, sjukdomar pga virusinfektioner, godartade tumrer/cystor osv.
Citera
2024-12-16, 17:34
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Jag gr kring en fundering dr d man sett schizofrenipatienter bli 80% bttre av niacin (B3) och det finns forskning p detta sedan 50-talet, man har ju sett hur enorma ventriklarna i hjrnan r i schizofrena patienter, kan det d ocks vara s att psykopater med sina skador av amygdala, prefrontala cortrex, hippocampus samt insula och den hgra pannloben, ha formats under livmodertiden pga vitaminbrister och isfall vilka?

Detta r en fundering jag terkommer till om och om och skulle vilja veta om det finns ngon drute som vet ngot om eller har sett ngon forskning kring? Att hjrnan inte utvecklats som den skullat r ju ett organ som avstannat i utvecklingen och skulle det kunna innebra att man helt enkelt saknat en vitamin eller att man br p tungmetaller eller toxiner som frhindrar upptaget ssom vid kopparverlastning och vitamin D dr kopparet ligger i lever och njurar och blockerar ett normalt upptag?

Att psykopati ligger i generna skulle kunna innebra att familjen br p samma blockader ssom ocks ses vid kopparverlastning dr kopparet gr frn modern till barnet.

Och om man kunde finna detta, vore det d ven mjligt att lka hjrnan i vuxen lder eller r det frbi?

Vi kan endast ndra p vilka vi r till en vldigt begrnsad omfattning.
Vitaminer och mineraler kan i princip endast gra s att vi nr vr fulla genetiska potential.

En psykopat har ju egentligen ingen skadad hjrna utan snarare en annorlunda hjrna. En annorlunda hjrna som han eller hon har rvt.

Litium orotat kan gra en person mindre aggressiv, deprimerad och ngslig, men personen kommer fortfarande vara mer aggressiv, deprimerad och ngslig n andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in