2024-12-14, 22:28
Medlem
Varför går man till veterinären för att avliva en hamster? Har samhället verkligen blivit så soft?
Citera
2024-12-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Det beror på vem man frågar, så det är inget argument.
Vilken någorlunda frisk människa som helst anser att det är sinnessjukt att skaffa ett djur på skoj för att sedan avliva det. Det behövs inga juridiska argument. Idiot.
Citera
2024-12-14, 22:48
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Tack för att det äntligen finns vettiga veterinärer !

Detta för jag förtjänar att heta Hjärtat.

Skulle mer än gärna bli deras livvakt samt skydda djuren ifrån idioter!
Citera
2024-12-14, 22:51
Medlem
MrB00ZEs avatar
Det verkar ju vara ganska dåliga anledningar till att avliva djur, om man väl skaffar djur får man vara beredd på att såna här situationer kan uppstå.

Det låter som att många i Örebro inte borde vara djurägare
Citera
2024-12-14, 23:21
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Helt rätt av kliniken. Djur är levande varelser och ska inte behandlas som ett klädesplagg som man slänger bort när man har tröttnat på det. Enda acceptabla anledningen till att avliva är om det är sjukt eller har attackerat människor.

Helt enig!

Det är alldeles för många skitmänniskor som skaffar "sommardjur" som de sedan skiter i.

Enda gången ett djur bör avlivas, är när det lider.
Citera
2024-12-14, 23:25
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Håller med i sak men befarar ändå att detta kan leda till att idioterna som inte får avliva sina friska djur, kommer att sabba djurens hälsa, för att få en anledning att avliva dem.[/b]

dom behöves ingen anledning, det är bara att avliva.
Citera
2024-12-14, 23:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Helt enig!

Det är alldeles för många skitmänniskor som skaffar "sommardjur" som de sedan skiter i.

Enda gången ett djur bör avlivas, är när det lider.

Sant.

Jag antar att om det sprider sig, det vet-kliniken gör till andra, kommer folk som vill avliva sina djur skylla på något annat istället. -"Fido behöver tyvärr avlivas, för jag har utvecklat allergi" eller något liknande. (?)
Citera
2024-12-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.svd.se/a/nyBq4L/djurklinik-i-orebro-vagrar-avliva-friska-djur-vacker-debatt

”Vi har, med anledning av personalens välmående, bestämt att vi inte längre accepterar att avliva friska djur.”
Så inleds det uppmärksammade Facebookinlägg där Smådjurskliniken Hjärtat i Örebro meddelar sitt nya beslut.
”Det är väldigt tungt för oss att gå från en sådan avlivning till nästa kund och vara på topp för denna. Avlivning är jobbigt oavsett, men att avsluta ett friskt liv tär lite extra”, fortsätter inlägget.
För P4 Örebro berättar chefsveterinären Vibeke Lem att smådjursägare anger flera skäl till varför man vill avliva sitt djur.
– Det kan vara så att de skaffat djur åt sina barn, som inte längre är intresserade av djuret. Det kan också vara så att det är höga kostnader för djuret som de inte hade förväntat sig, säger Vibeke Lem till kanalen och fortsätter:
– Senare skäl som vi också hört är att folk vill åka på semester, och att de inte hittar någon hundvakt".

Aningen ego och slött att avliva tex en frisk hund för att man ska åka på semester, eller?

Tycker dom gör rätt. Folk måste fasiken tänka sig för innan dom skaffar djur
Citera
2024-12-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Varför går man till veterinären för att avliva en hamster? Har samhället verkligen blivit så soft?
Jag fick avliva en gerbil genom att slå en hammare två tre gånger i huvudet. Han hade skadat sig så allvarligt att han bara låg och kved. 😬
Tiden innan kunde han hoppa upp i min handflata och sova en stund. ♥️
Jag grät lite grann efter det.
Citera
2024-12-14, 23:52
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sant.

Jag antar att om det sprider sig, det vet-kliniken gör till andra, kommer folk som vill avliva sina djur skylla på något annat istället. -"Fido behöver tyvärr avlivas, för jag har utvecklat allergi" eller något liknande. (?)

Ja, "allergi" är en vanlig anledning, och då ryker den bäste vännen

Enda enkla anledningen borde vara lidande
Citera
2024-12-14, 23:56
Avslutad
Kan inte djurägarna själva avliva djuren så de slipper onödigt lidande?
Citera
2024-12-15, 00:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Ja, "allergi" är en vanlig anledning, och då ryker den bäste vännen

Enda enkla anledningen borde vara lidande

Om inte vet. vill ha ett läkarintyg på att husse/matte är allergisk för att avliva hunden. -Man vet ju aldrig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in