• 1
  • 2
2024-12-14, 16:31
Avstängd
olasvenssons avatar
Som jag förstår det så undrar hyresvärdar hur länge man har varit anställd på samma företag för att få hyra en bostad. Ju längre man har varit anställd, desto lättare att få hyra en bostad. Jag tycker det låter helt korkat. Man kan ha varit anställd på ett bolag i 20 år och ändå bli av med jobbet.

Det som hyresvärdar borde fråga om vilken utbildning/utbildningar man har. Har man utbildning som "garanterat" leder till arbete om man blir arbetslös så borde man få bostad.

Man kan till exempel ha arbetat på Hemköp i 20 år och vips så stänger företaget ner. Ingen sitter säker idag.

Vad tycker du?

Annat?

(Detta gäller inte mig. Jag har bostad och letar inte efter någonting nytt. Men jag har funderat över varför hyresvärdar är så fixerade vid hur länge man har arbetat på samma bolag...)
Citera
2024-12-14, 16:33
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Fast jag tycker du har fel. En utbildning kan ju bli irrelevant över en natt.
Citera
2024-12-14, 16:38
Medlem
Eller hur mycket pengar man har. Minns när jag skulle fixa min första lägenhet, hade 400k men fick inte hyra för jag inte hade fast anställning.
Citera
2024-12-14, 16:40
Avstängd
bithaxs avatar
De kanske vill veta om du har provanställning eller inte. En högst rimlig fråga faktiskt.

Många går ju idag med 6 månaders provanställning på varje nytt jobb de får.
Citera
2024-12-14, 17:14
Medlem
Tycker det borde vara som i många andra länder istället, 3 månaders depositionsavgift, så kan folk lättare flytta på sig, även mellan jobb, studenter osv. Märkligt att mångmiljonärer inte ska kunna få hyreskontrakt, egna företagare osv. Sackar man efter med hyran slipper hyresgivaren förlora massa intäkter också. Men Sverige är ju skevt som vanligt.
Citera
2024-12-14, 17:24
Medlem
zombie-nations avatar
Det är sjukt vad hyresvärdar får kräva. Där jag bor finns allmännyttan och ett privat bolag, och båda kräver fast anställning eller ålderspension och att man ska ha ett visst % kvar när man betalat hyran, typ bara en fjärdedel får gå till hyran. Sedan släpper de ändå in folk som inte uppfyller det för att annars skulle det bli tomt. Man får inte ens visa att man har miljoner på banken att ta av eller betala ett år i förskott. Nu ska de alltså kräva att man ska ha jobbat ett visst antal år, helt sjukt. Var ska vi andra bo?
Citera
2024-12-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Som jag förstår det så undrar hyresvärdar hur länge man har varit anställd på samma företag för att få hyra en bostad. Ju längre man har varit anställd, desto lättare att få hyra en bostad. Jag tycker det låter helt korkat. Man kan ha varit anställd på ett bolag i 20 år och ändå bli av med jobbet.

Det som hyresvärdar borde fråga om vilken utbildning/utbildningar man har. Har man utbildning som "garanterat" leder till arbete om man blir arbetslös så borde man få bostad.

Man kan till exempel ha arbetat på Hemköp i 20 år och vips så stänger företaget ner. Ingen sitter säker idag.

Vad tycker du?

Annat?

(Detta gäller inte mig. Jag har bostad och letar inte efter någonting nytt. Men jag har funderat över varför hyresvärdar är så fixerade vid hur länge man har arbetat på samma bolag...)

Det är väl klart att dom bör fråga hur länge man varit anställd. Det handlar ju inte om VAR man jobbar, det handlar om du har ett jobb överhuvudtaget, och om det är en fast anställning. ATT sortera in folk till en bostad med hänvisning till vad dom har för utbildning, låter ju helt absurt. Det används dock i Köpenhamn, gällande personal inom hälsa och sjukvård, polis, brand och socialarbetare. Detta för att dom ska ha råd att bo i Köpenhamns innerstad. Dom får också tillgång till de billigast lägenheterna. Annars brukar en etta på 35 kvm kosta runt 16000:-.
Citera
2024-12-14, 18:21
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Vad tycker du?

Annat?

Vilket bostadsbolag är detta? Låter helt sjukt. Aldrig hört något likt detta. Det ända jag vet att många gör är att dom har en snitt årsikomst de vill att man uppnår. Men att man skulle varit anställd en viss tid har jag aldrig hört talas om.
Citera
2024-12-14, 18:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Vilket bostadsbolag är detta? Låter helt sjukt. Aldrig hört något likt detta. Det ända jag vet att många gör är att dom har en snitt årsikomst de vill att man uppnår. Men att man skulle varit anställd en viss tid har jag aldrig hört talas om.

Exakt! Aldrig hört talas om detta, däremot vill dom ju veta att man har Fast inkomst och möjlighet betala sin hyra, det har varit för slappt innan vilket gjort att många hyresvärdar fått kunder som ej betalar hyran och måste vräkas efter 6 månader med dyra kostnader till Kronkalle och hyresförluster i 6 månader,
Citera
2024-12-14, 19:16
Medlem
Europes avatar
Jag fick visa hur många timmar jag hade jobbat senaste åren (jag är timmare) och senaste löneavierna när jag flyttade in i min nuvarande trea och kök. Jag skrev även att jag vid behov kunde visa upp mitt sparkapital, något jag hade gjort en gång tidigare för att få hyra när jag inte jobbade, samt skulle även ta ut nästan 90 papp i innestående semesterersättning. Det verkade gå vägen, men olika hyresvärdar har olika krav.

Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Eller hur mycket pengar man har. Minns när jag skulle fixa min första lägenhet, hade 400k men fick inte hyra för jag inte hade fast anställning.

Jag fixade faktiskt en hyresrätt för knappt 20 år sedan genom att jag tog med mig bankkonton till hyresvärdens kontor när kontraktet skulle skrivas, eftersom jag saknade anställning. Det var ett helt nybyggt hus i Stockholm, så en lite dyrare bostad. Men hyresvärdar har olika krav och jag tror det är svårare att få hyra idag.
Senast redigerad av Europe 2024-12-14 kl. 19:26.
Citera
2024-12-14, 21:06
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag fick visa hur många timmar jag hade jobbat senaste åren (jag är timmare) och senaste löneavierna när jag flyttade in i min nuvarande trea och kök. Jag skrev även att jag vid behov kunde visa upp mitt sparkapital, något jag hade gjort en gång tidigare för att få hyra när jag inte jobbade, samt skulle även ta ut nästan 90 papp i innestående semesterersättning. Det verkade gå vägen, men olika hyresvärdar har olika krav.

Jag fixade faktiskt en hyresrätt för knappt 20 år sedan genom att jag tog med mig bankkonton till hyresvärdens kontor när kontraktet skulle skrivas, eftersom jag saknade anställning. Det var ett helt nybyggt hus i Stockholm, så en lite dyrare bostad. Men hyresvärdar har olika krav och jag tror det är svårare att få hyra idag.

Beror också på vilken hyresvärd man har. Om de är privata kan de ju ha alla möjliga typer av krav. Sen finns de ju dom som inte har några krav över huvud taget. Enbart att man har stått i kö längs för den bostad man söker. Vad gäller min lägenhet så var det enbart ett krav att man hade deklarerat minst 250.000kr förra skattsedelns. Samt inga betalningsanmärkningar. Inga andra krav i övrigt.
Citera
2024-12-14, 21:19
Medlem
HBTKuks avatar
Har du haft en stabil anställning i 20 år är risken förhållandevis liten att du plötsligt blir av med jobbet. Du är en säkrare kandidat än någon som torskar alla sina anställningar inom någon månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in