2024-12-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Kurt Cobain (Nirvana) - Jag ser honom ofta på "bästa gitarrist"-listor, och det baseras enbart på hans ikonstatus. Som gitarrist är han (nåja) på nybörjarnivå.

Det landar ju i vad man definierar som en bra gitarrist? Ja Cobain var ju ingen Nuno Bettencourt eller Yngve Malmsten för den delen. Men ändå skapade han musik som varenda unge sitter och plinkar på sina gitarrer än idag. Alltså ska man bedöma det tekniska eller musikaliska är väl frågan? Och det snygga med Cobains gitarrspel var ju hur han kunde skapa nånting vackert men ändå enkel. Ibland är ju det enkla det svåra.

Apropå Cobain så skulle jag lyfta fram en artist som var samtida (och även buksvåger till Kurt) - Smashing Pumpkins Billy Corgan. Han är en betydligt mer tekniskt skicklig gitarrist än han kanske ger sken av. Definitivt underskattat som gitarrist vill jag påstå.
Citera
2024-12-14, 20:02
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Det landar ju i vad man definierar som en bra gitarrist? Ja Cobain var ju ingen Nuno Bettencourt eller Yngve Malmsten för den delen. Men ändå skapade han musik som varenda unge sitter och plinkar på sina gitarrer än idag. Alltså ska man bedöma det tekniska eller musikaliska är väl frågan? Och det snygga med Cobains gitarrspel var ju hur han kunde skapa nånting vackert men ändå enkel. Ibland är ju det enkla det svåra.

Apropå Cobain så skulle jag lyfta fram en artist som var samtida (och även buksvåger till Kurt) - Smashing Pumpkins Billy Corgan. Han är en betydligt mer tekniskt skicklig gitarrist än han kanske ger sken av. Definitivt underskattat som gitarrist vill jag påstå.
Well... Riffmässigt är det nästan uteslutande simpla powerackord (kombinerat med repetitiva refränger), och när han ska lira solon är det antingen (medvetna) slakter eller någon variation av sångmelodin som spelas. Det behöver inte vara avancerat för att vara fantastiskt (en av mina favoritgitarrister är David Gilmour), men lite finess behöver ändå finnas där. Och det hör jag inte hos Kurtan.
Citera
2024-12-14, 20:03
Medlem
Wyrdkins avatar
Både Edge och Dio är underskattade.
Citera
2024-12-14, 20:31
Medlem
Hussefars avatar
Alexi Laiho (vila i frid) är underskattad. Fler borde känna till honom. Sinnesjukt vilka melodier han komponerade och även snabbheten. Sedan att han samtidigt stog vid micken är också helt stört.
Senast redigerad av Hussefar 2024-12-14 kl. 20:33.
Citera
2024-12-14, 21:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Både Edge och Dio är underskattade.
The Edge håller jag absolut med om, och Charlie Burchill är också underskattad. Simple Minds är ju sedan länge ett band som många gillar att se ner på eller betrakta som "avfällingar" allt sedan mitten av 80-talet, men de har faktiskt gjort flera förnämliga album efter den tiden och har också varit ett starkt liveband. Burchill var och är innovativ både som gitarrist och som låtskrivare.

På det förbisedda albumet Neapolis (1997) var faktist hela den klassiska line-upen från åren 1982-84 samlade, utom Mick McNeill (keyboards). T o m Derek Forbes är tillbaka i bandet med sina oefterhärmliga basgångar, medan Burchill spelar både gitarr och keyboards. En låt som War Babies visar hur högt den här sättningen kunde nå och Burchill har all heder av sitt spel både på gitarr och elpiano & synt:

Simple Minds - War Babies: https://www.youtube.com/watch?v=mIwYOPrlho8

Graffiti Soul är ett annat starkt album som kom ett dussin år senare, och här finns starka öppningslåten Moscow Underground, en tät atmosfärsik låt med tungt sug och snygga harmoniska förändringar. Man skulle absolut kunnat tro att det fortfarande är Derek Forbes som spelar bas, den episka basgången är precis i hans stil, men det är en kille vid namn Eddie Duffy. Här dessutom med en vacker amatörvideo byggd på färglagda bilder från Moskva och stadens berömda tunnelbana:

Simple Minds - Moscow Underground: https://www.youtube.com/watch?v=t5iW58473mg
Citera
2024-12-14, 21:18
Medlem
Håller med om Page och Hammet
Clapton skulle jag nog säga har varit överskattad som gitarrist men han gör fin musik och sjunger bra så jag gillar honom mycket totalt sett.
Jimi Hendrix - blir liksom lite tramsigt när man får det till att på 50 år har inget bättre gjorts än det han gjorde.
Citera
2024-12-14, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Kanske inte underskattad direkt, men lite bortglömd: Peter Green.
Less is more, och mycket känsla.
Håller med - och även Jukka Tolonen, denne finske jazz/progrock-legend som under flera år hade dragit sig tillbaka från musiken men på senare år har gjort comeback.

Lysande spår av Tolonen och hans band från 1979:

Jukka Tolonen Band - Dancing Bear: https://www.youtube.com/watch?v=C9aTjpS1Tco (gitarrer: Tolonen och Coste Apetrea, på trummor amerikanen Bill Carson).
Citera
2024-12-14, 22:02
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jodosatte
Jimi Hendrix - blir liksom lite tramsigt när man får det till att på 50 år har inget bättre gjorts än det han gjorde.
Hendrix är en sådan gitarrist som jag VILL kalla överskattad, men inte känner att jag kan. När man lyssnar på honom idag så är det väldigt medelmåttigt. Slarvigt och otajt, och hans gitarr är jävligt ofta ostämd. Hade han dykt upp idag så hade folk inte brytt sig nämnvärt. Tycker att han har skrivit en del riktigt bra låtar, men speltekniskt är han inget upplyftande. Iallafall enligt dagens mallar.
MEN... Han mer eller mindre ritade om hur man trakterar gitarren, och liksom The Beatles är han på tok för inflytelserik på efterföljande för att kunna betraktas som överskattad. Man förstår definitivt hans roll i historien. Lustigt detta...
Citera
2024-12-14, 23:17
Medlem
Django Reinhardt o Joe Satriani är klart underkattade.
Citera
2024-12-14, 23:31
Medlem
Steve Clark Def Leppard var väldigt bra.
Gick tyvärr bort 1991.
Citera
2024-12-14, 23:51
Medlem
Oakenshields avatar
Underskattad: Buck Dharma.

Fantastisk strängbändare med väldigt unikt sound, man hör direkt när det är han.
Citera
2024-12-14, 23:58
Moderator
zanteras avatar
Tycker Dave Navarro är ganska underskattad främst för sitt spelande i Jane's Addiction. Finns många bra solon att plocka ifrån men när jag lyssnar på t.ex. "Three Days" så tänker jag att det blir inte så mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in