• 1
  • 2
2024-12-14, 15:30
Medlem
BombiBeiruts avatar
Den mest övervärderade gitarristen är förstås Kirk Hammett med samma solo i 40 år och nr 2 Joe Perry kan inte ens spela.

De mer underskattade: Neil Young och Curt Kobain är två.

Era åsikter?
Citera
2024-12-14, 15:35
Medlem
Styrkelyftares avatar
Eddie Hazel är nog historiens mest underskattade gitarrist. Hans funkriff går inte av för hackor.

Kurt Cobain var inte någon talangfull gitarrist. Bättre som låtskrivare och sångare enligt mig.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2024-12-14 kl. 16:12.
Citera
2024-12-14, 15:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
Den mest övervärderade gitarristen är förstås Kirk Hammett med samma solo i 40 år och nr 2 Joe Perry kan inte ens spela.

De mer underskattade: Neil Young och Curt Kobain är två.

Era åsikter?
Nej, kurtan hade aldrig kunnat få ett jobb som gitarrist. Niel hade kunnat men gör sin egen personliga grej. Han är inte gitarrist utan gör musik med gitarr piano och munspel.
Citera
2024-12-14, 15:42
Medlem
BombiBeiruts avatar
Mycket kritik av mina val?

Tom Kiefer är underskattad.
Paul Kossoff hade känslan.
Citera
2024-12-14, 15:46
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Steve Lukather från Toto är en av de skickligare, har spelat på hur många album som helst (t. ex Michael Jackson, Ted Gärdestads album) men skulle knappt bli igenkänd på gatan i Sverige. Kraftigt undervärderad.

Kurt Cobain var en helt okej gitarrist för spelstilen Nirvana hade. D.v.s sloppig punk/indierock. Lyssna på Aneurysm så får ni höra hans verkshöjd, inget som mäter sig med rockens stora namn överhuvudtaget men kvalitet var det trots allt.
Citera
2024-12-14, 15:57
Medlem
GustavllAdolfs avatar
Får för mig att Olga i Toy dolls är underskattad.
Citera
2024-12-14, 15:58
Medlem
Elvis har väl aldrig ens kallats gitarrist egentligen, man han hade det som attribut. Jerry Williams sa vid nåt tillfälle att han (Elvis) behövde den för att hålla takten =D

Rory Gallagher är/var den bäste i sitt skrå då han stod på scen! Ändå nämns han sparsamt när folk rapar upp sina gamla rockidoler.
Citera
2024-12-14, 16:10
Medlem
Metallica släppte nytt så sent som förra året och jag tycker de flesta låtarna är bra. Se deras livespel av 72 Seasons på deras yt sida, finner inte att Kirk skulle vara dålig alls, men han ser ut som en påse sopor.
Menar att de har gjort mycket nytt. Kör inte bara 40 år gamla låtar.

Sen är det ju så att Metallica ligger mig varmt om hjärtat så man blir biased. Jag gillar inte grunge eller jazz, så då gillar jag ju inte deras gitarrister heller.

Janne Schaffer anses ju vara bra men allt jag hört med honom tycker jag är skit, jazztrams.

Slash är också överskattad. Men jag gillar inte GnR heller. Tycke och smak är så olika.
Citera
2024-12-14, 16:27
Medlem
Glömda:
Alex Skolnick / Testament
Gregory Mackintosh / Paradise Lost
Ralph Santolla / R.I.P.
Chuck Schuldiner / Death
Citera
2024-12-14, 16:29
Medlem
Slash övervärderad

Joe Haley underskattad
Citera
2024-12-14, 16:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
Elvis var faktiskt riktigt hyffsad på gitarr. https://www.youtube.com/watch?v=U_t2...visPresleyVEVO

På de tidiga inspelningarna med bara en bas och en elgitarr framgår det mer. Han bara överlät det senare på proffs. Men på 68 comebacken spelar han flera låtar ensam med bara gitarr.
Citera
2024-12-14, 17:14
Medlem
Pecka-s avatar
I dagens läge är väl de gamla jazzgitarristerna underskattade, de hade kunnat hänga med de flesta av dagens gitarrister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in