2024-12-14, 09:39
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Fast i detta scenario kan ju personen inte lämna lägenheten så det blir nog svårt hur som helst. Visst kan man hänga en hink utanför fönstret (om det går) med alla risker det medför.

Nej det är bara att glömma och "surrender". Det är verkligen skrattretande hur naiva dumsvensken är för i realiteten kommer ni vara så uppgivna och trötta att ni inte orkar stå ut mer än ett par dagar.
Baserar du det på att du själv inte skulle stå ut mer än ett par dagar?
Citera
2024-12-14, 09:48
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Exakt. Vilket mängder av sjömän dött av under historien, inte sällan dog mer än hälften av besättningen på fartygen av skörbjugg under världsomseglingar och andra riktigt långa resor, fram tills slutet av 1700-talet när man på allvar började inse att det var vitaminbrist som folk dog av - varpå man började ta med citroner i provianten.

Nej.
2kg så har du kommit upp i RDI, så skörbjugg lär man inte få.
Citera
2024-12-14, 10:11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
jag har för mig att det bevisats i studier att multivitamin, som du väl syftar på, inte förlänger livet på folk generellt sett

de är väl t-om tvingade att i sina beskrivningar varna emot att ta skiten, om du inte redan äter bra, välbalanserad föda.
pga, tror jag, att det finns folk som faktiskt tror att de kan äta skräp konstant och fortsätta leva friskt, i framtiden, utan att ändra beteendet. och visst, kanske fel av mig att benämna något som skräp, som kroppen faktiskt kan dra nytta av. men var ska gränsen dras egentligen? lär finnas näring i avföring med, och människor är väl ett av få djur som inte äter det när det behövs utan oftare som det verkar , börjar gnaga på både sina barn och sin egna kropp. i nödsituationer. iofs perversa brukar ju äta skit och så med, någon brist lär de väl ha med. men som sagt, skitvetenskap

som i fallet med TS, tror jag inte heller att det leder till något bättre än överlevnad under ett par år, max. och mycket pga den höga och troligen lågkvalitativa fetthalten, men det är inte dåligt heller att klara sig så lång tid
Du kan kalla det multivitamin om du vill, jag syftar på vitaminer, som är nödvändiga att få i sig för att överleva, vilket är själva definitionen av vitamin. Saknas något vitamin i såsen så måste man lösa det på annat sätt.
Citera
2024-12-14, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du kan kalla det multivitamin om du vill, jag syftar på vitaminer, som är nödvändiga att få i sig för att överleva, vilket är själva definitionen av vitamin. Saknas något vitamin i såsen så måste man lösa det på annat sätt.
jag tror faktiskt du får svårt att bevisa tesen om att det går att slarva med födan på det sätt som målas upp. dvs om en vitamin saknas, så överlever man just pga den tabletten som "råkar" ha namnet på just den vitaminen
Citera
2024-12-14, 10:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
jag tror faktiskt du får svårt att bevisa tesen om att det går att slarva med födan på det sätt som målas upp. dvs om en vitamin saknas, så överlever man just pga den tabletten som "råkar" ha namnet på just den vitaminen
Tråden handlar ju om just slarv med föda på ett sätt som, beroende på såsens innehåll, kan vara dödligt.
Är du intresserad så kan du ju testa att plocka bort alla vitaminer från din diet, men i övrigt äta normalt. Jag rekommenderar dig att inte göra det, eftersom vitaminer är livsnödvändiga, men om du gör det så kan du återkomma med en lägesrapport om två månader.
Citera
2024-12-14, 10:52
Bannlyst
jag gillar utmaningar
Citat:
Tråden handlar ju om just slarv med föda på ett sätt som, beroende på såsens innehåll, kan vara dödligt.
Är du intresserad så kan du ju testa att plocka bort alla vitaminer från din diet, men i övrigt äta normalt. Jag rekommenderar dig att inte göra det, eftersom vitaminer är livsnödvändiga, men om du gör det så kan du återkomma med en lägesrapport om två månader.
ursäkta om jag frågar, men hur hade du tänkt att jag ska ta bort vitaminer, välj vilken du vill, från det jag äter?(min diet)

låter som om du kunde sälja en sådan metod till de som kränger ciggaretter, och är tvingade att på sina paket skriva typ "denna produkt innehåller 6000 cancerframkallande ämnen". liksom, om de nu har kommit fram till vad det är som är dåligt i sin produkt, varför tar de inte bort det då? jag är ju troende på att världen är i kontroll av den onde, så misstänker att de snarare lägger till farliga ämnen, än tar bort, om något

eller så återgår du till huvudfrågan, från mig till dig, och den var huruvida det är rimligt att överleva en längre tid pga en förbannad tablett som inmundigas dagligen.

min tes är att vitamintabletter är så långt från livsnödvändiga man kan komma. och jag vill se den vetenskapliga rapport som säger emot det. säger inte att det inte finns någon, men har svårt att minnas att jag läst en. så därför jag frågar.
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-14 kl. 10:56.
Citera
2024-12-14, 10:55
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-12-04
Du ska inte svara mig du ska svara TS som undrar din gök. Man dör i förtid så enkelt är det och det ganska rejält om man väljer bara äta remouladsås. Men du tror alltså benhårt man kan leva tills man blir gammal. Ja du är en riktig besvikelse

Fast vi får väl diskutera på detta forum? Annars kunde du också knipt igen. Men nä, lägg inte ord i truten på mig, tack. Kan sträcka mig till att jag sagt att man lever livet ut. Det du säger att jag tror benhårt på är något du fabricerar. Kan göra samma sak:
Du tror alltså benhårt på att alla som smakat Remouladsås en gång i livet dör under 15 år?
Citera
2024-12-14, 11:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
ursäkta om jag frågar, men hur hade du tänkt att jag ska ta bort vitaminer, välj vilken du vill, från det jag äter?(min diet)

låter som om du kunde sälja en sådan metod till de som kränger ciggaretter, och är tvingade att på sina paket skriva typ "denna produkt innehåller 6000 cancerframkallande ämnen". liksom, om de nu har kommit fram till vad det är som är dåligt i sin produkt, varför tar de inte bort det då? jag är ju troende på att världen är i kontroll av den onde, så misstänker att de snarare lägger till farliga ämnen, än tar bort, om något

eller så återgår du till huvudfrågan, från mig till dig, och den var huruvida det är rimligt att överleva en längre tid pga en förbannad tablett som inmundigas dagligen.

min tes är att vitamintabletter är så långt från livsnödvändiga man kan komma. och jag vill se den vetenskapliga rapport som säger emot det. säger inte att det inte finns någon, men har svårt att minnas att jag läst en. så därför jag frågar.
Problemet är ju att om du äter ganska normal kost så får du i dig de vitaminer som behövs, då behövs inga piller. Frågan är vad som gäller vid kosten som diskuteras i den här tråden.
Skörbjugg är ett välkänt historiskt exempel på bristsjukdom som åtgärdades med citrusfrukter, som råkade vara mer tillgängliga är piller.
I https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4295429/ kan du läsa om hur man mår av brist på vitamin B1.

Men börja med att fundera på vad vitaminer egentligen är, alltså vad de olika vitaminerna har gemensamt.
Citera
2024-12-14, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Fast vi får väl diskutera på detta forum? Annars kunde du också knipt igen. Men nä, lägg inte ord i truten på mig, tack. Kan sträcka mig till att jag sagt att man lever livet ut. Det du säger att jag tror benhårt på är något du fabricerar. Kan göra samma sak:
Du tror alltså benhårt på att alla som smakat Remouladsås en gång i livet dör under 15 år?
Man kommer dö i förtid och ingenting man hade överlevt på en längre tid. Man måste försöka förstå frågan också innan man svarar.
Du måste varit en riktig besvikelse sedan födsel
Citera
2024-12-14, 11:06
Bannlyst
Citat:
Problemet är ju att om du äter ganska normal kost så får du i dig de vitaminer som behövs, då behövs inga piller. Frågan är vad som gäller vid kosten som diskuteras i den här tråden.
Skörbjugg är ett välkänt historiskt exempel på bristsjukdom som åtgärdades med citrusfrukter, som råkade vara mer tillgängliga är piller.
I https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4295429/ kan du läsa om hur man mår av brist på vitamin B1.

Men börja med att fundera på vad vitaminer egentligen är, alltså vad de olika vitaminerna har gemensamt.
ok, så du tog skjörbugg som exempel. det tackar jag för.

då avslutar vi vår diskussion och jag lägger ditt svammel på hyllan
Citera
2024-12-14, 11:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
ok, så du tog skjörbugg som exempel. det tackar jag för.

då avslutar vi vår diskussion och jag lägger ditt svammel på hyllan
Du missade tydligen en del av mitt inlägg.

Den enda som pratat om multiviamin är du. Jag nämnde lämplig vitaminblandning, vilket givetvis är beroende av vad kosten, i det här fallet remouladsås, innehåller.

Vad som är svammel får du hemskt gärna vara väldigt tydlig med.
Citera
2024-12-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jo, han kan leva livet ut på Remouladsås.

Klart du kan leva livet ut. Frågan är nog snarare hur långt det livet blir.
Beror nog lite på din nuvarande ställning, är du riktigt rippad och 20 år gammal? Eller redfet 60-åring?
jag vet att jag formulerade mig lite tokigt. Alla dör. Jag är 30 och har Chrons så kanske kortar ner lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in