2025-01-02, 17:13
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Ärligt talat beror det på. Om vi bortser ifrån risker så finns det andra aspekter som man bör ta hänsyn till.

Även om vi har vissa riktlinjer så får man göra en bedömning av situationen, prata med anmälaren är något som, vad jag erfarit, sällan görs, ibland står det inte rätt till där med den personen ifråga.

Vissa har ringt in när ett sjukt barn hostat en halv natt. Ja visst, det kan ju vara "drygt", men vad ska föräldrarna göra där och då direkt åt saken - lägga en kudde över ungens huvud..? Liksom kom igen.

Men om vi pratar stök med barn som i ett...tätt invandrar befolkat område (för det är där och endast där såna här saker är) så bör man givetvis ringa på och förmedla att det kanske...uppfattas som påtagligt för någon granne.

I de fallen har det i de allra flesta fall handlat om mer redan annat som varit, kanske en fejd eller vissa kulturella skillnader mellan de boende.

Ringer dock någon in vid 19 tiden så är det svårare att "motivera" en påringning än efter 22 anser åtminstone jag - även om vi nu mera oftast har 24h trygghetsjour som det så fint egentligen heter..
Hej. Har du någon uppfattning om hur många procent av dels Hyreshus dels Bostadsrättsföreningar
som är anslutna till någon form av störninsjour? I hela Sverige tänkte jag då.
Senast redigerad av Kotte456 2025-01-02 kl. 17:18.
Citera
2025-01-02, 17:42
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotte456
Hej. Har du någon uppfattning om hur många procent av dels Hyreshus dels Bostadsrättsföreningar
som är anslutna till någon form av störninsjour? I hela Sverige tänkte jag då.

I de delar jag arbetat i under åren så har de största hyresbolagen haft avtal med oss gällande trygghetsjourer, i så gott som alla orter. Antingen oss eller annat vaktbolag på senare år.

Bostadsrätter är däremot få, men där sköter sig nog antagligen flera sig så och även när det väl då varit nåt har det rört sig om fester så dit vi fått ärende kanske bara två, tre gånger per år. Gissningsvis handlar det om att det blir mer kostsamt för en BRF än ett större avtal med en aktör som har tusentals lägenheter så som löper på några år. Sen ingår ju annat i avtalen idag ön bara trygghetsjourer idag (tyvärr) som låsöppning, fastighetsjourer och parkering.

Sen har väl det blivit mer annat där det inte gäller störningar så nu mera utan mer tillsyn av bostadsrätter med områdesbevakning med hund i förråd etc. i vissa områden i större städer med gängen och det där som kommit.

På vissa håll är det knappt några såna ärenden alls, i vissa orter kan vi ha väktare som nästan bara sysslar med sånt under sitt pass.
Citera
2025-01-02, 17:51
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
I de delar jag arbetat i under åren så har de största hyresbolagen haft avtal med oss gällande trygghetsjourer, i så gott som alla orter. Antingen oss eller annat vaktbolag på senare år.

Bostadsrätter är däremot få, men där sköter sig nog antagligen flera sig så och även när det väl då varit nåt har det rört sig om fester så dit vi fått ärende kanske bara två, tre gånger per år. Gissningsvis handlar det om att det blir mer kostsamt för en BRF än ett större avtal med en aktör som har tusentals lägenheter så som löper på några år. Sen ingår ju annat i avtalen idag ön bara trygghetsjourer idag (tyvärr) som låsöppning, fastighetsjourer och parkering.

Sen har väl det blivit mer annat där det inte gäller störningar så nu mera utan mer tillsyn av bostadsrätter med områdesbevakning med hund i förråd etc. i vissa områden i större städer med gängen och det där som kommit.

På vissa håll är det knappt några såna ärenden alls, i vissa orter kan vi ha väktare som nästan bara sysslar med sånt under sitt pass.
Tack för svar. Var lite nyfiken då jag själv bor i en BRF (20 lägenheter), utan anslutning till jour. Hyreshusen runt om är anslutna. Så kallat utsatt område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in