2024-12-13, 23:12
Medlem
Symptms avatar
Han får skaffa en studio, det gjorde jag, så jag kan där, spela jävlgit högt!
Citera
2024-12-13, 23:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.hemhyra.se/nyheter/mio-t...mitt-pa-dagen/

[b]

Ska man kunna spela musik på eftermiddagen hemma eller?
Grannarna har fått nog... Har ni haft såna grannar som spelar musik osv?
Vad anser fb om Mio? Rätt av störningsjouren eller inte?
Idioten borde sluta spela musik på hög volym.
Citera
2024-12-13, 23:14
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vissa människor är så dumma att de inte fattar detta. Jag har till och med mött en krake som drog på ännu högre musik för att minsann "visa att han har rätt till det". Miss i nassen, liksom.

Otroligt nog är han inte vräkt ännu, trots upprepade varningar.
Det kan ta väldigt många varningar under flera års tid innan man blir vräkt. Hyresgäster är skyddande under något skit, men de som blir utsatta är inte under liknande beskydd tyvärr. Borde ju fungera tvärtom.
Citera
2024-12-13, 23:16
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.hemhyra.se/nyheter/mio-t...mitt-pa-dagen/

[b]

Ska man kunna spela musik på eftermiddagen hemma eller?
Grannarna har fått nog... Har ni haft såna grannar som spelar musik osv?
Vad anser fb om Mio? Rätt av störningsjouren eller inte?
Tidningen Hem och Hora brukar vinkla ordentligt i sina reportage, de är ju Hyresgästföreningens medlemsblad. Den där förvuxna tonåringen Mio är uppenbart en liten fitta som borde ha kompanistryk. Fattar man vid 40 års ålder inte att det inte är acceptabelt att spela hög musik och störa grannarna, så är man uppenbart ett vandrande argument för retroaktiv abort.
Citera
2024-12-13, 23:28
Medlem
Min erfarenhet, som boende i olika hyresrätter dom senaste 15 åren och med olika grannar, är att det inte nödvändigtvis är volymen på musiken som är det mest störande utan HUR musiken framförs.

Jag kan ta att en granne spelar lite högre musik inför utgång en fredag mellan 19-22 en gång i månaden, jämfört med en annan granne (ung kille) jag hade som inte spelade superhög musik, man hörde knappt musiken, däremot hade han en fet bas och att ha bas-dunk non stop genom väggen/taket/golvet mellan 13.00-21.00 typ varenda dag (det här var under pandemin och jag tror han var student och pluggade hemifrån) tärde något enormt på psyket.

Samma sak med ett par andra grannar, ett par i 20-årsåldern, som installerat ett hemmabiosystem som dom blastade typ varje kväll mellan 17-23 måndag till söndag, den basen skulle drivit vem som helst till vansinne. Och jag har uteslutande bott i lägenheter som inte varit lyhörda. Men det är otroligt hur bas vandrar genom huskroppen och stör på ett sätt som inte går att jämföra med lite partymusik någon timme här och där. Det är ganska svårt att stänga ute som granne, trots att jag hade mina anc over ear-lurar på så hördes basen igenom, kändes i golvet, eller så brummade det i skrivbordet, eller så att vattnet i vattenglaset på vardagsrumsbordet vibrerade. En gång genomled jag nästan hela LOTR-trilogin via grannens hemmabiosystem, tills det blev abrupt tyst vid 22.30 (gissar att dom under ringde störningsjouren för dom hade yngre barn). Sen flyttade dom rätt tätt inpå det. Eller blev vräkta, fan vet.

Jag är musikälskare själv men spelar bara i mina hörlurar. Av hänsyn till mina medmänniskor. Är inte supersvårt. Hemmabiosystem är inte heller att rekommendera i flerfamiljshus, är man besatt av fett ljud så får man vänta tills man bor i hus.

Och som många påpekat i tråden; man får inte störa sina grannar någon gång under dygnet. Det är inte fritt fram att terrorisera grannarna så länge man gör det innan ett visst klockslag, kan man förvänta sig lite mer överseende under dagtid/kväll? Ja. Men det betyder inte att man får göra vad fan som helst, hur länge som helst. Om man är duktig på att visa hänsyn i stort så kommer dom flesta inte bry sig om man spelar lite högre musik en lördagskväll någon enstaka timme.
Citera
2024-12-14, 00:06
Medlem
Sefiruzs avatar
Jag brukar spela musik som folk uppskattar, typ Eddie Meduza, inget modern dunka dunka skit
Citera
2024-12-14, 00:20
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det kan ta väldigt många varningar under flera års tid innan man blir vräkt. Hyresgäster är skyddande under något skit, men de som blir utsatta är inte under liknande beskydd tyvärr. Borde ju fungera tvärtom.

Besittningsrätten.

Som vanligt i Sverige är det de som inte kan bete sig som skyddas.
Citera
2024-12-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är inte tillåtet att störa grannarna oavsett tid på dygnet, ribban ligger bara lite högre för vad som anses vara en störning under dagtid.

Absolut, därför säger jag tekniskt sett/sätt (ju äldre jag blir desto svårare blir språket. "Sätt" tror jag...) Därför har jag också sänkt, när grannen klagade (vänligt) kl 17 en söndag 😊 om ingen klagar kör jag på... Vi har en aktiv Facebook-grupp som jag kollar också. Jag förstår att människor läser böcker och sover och allt det där, jag går knappt ut så... Jag hör mina grannar mer än de tror 😂

Tror det kan hamna under "oljud för allmänheten"? Så att man spelar så högt ljud att det ljudet når en offentlig/allmän plats och stör, då kan man ju öh ringa 11414 och anmäla.
Det är jag 100% för.
Citera
2024-12-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av errorerrorerrror
Absolut, därför säger jag tekniskt sett/sätt (ju äldre jag blir desto svårare blir språket. "Sätt" tror jag...)
Det är jag 100% för.

Det är sett. Att man ser det ur ett tekniskt perspektiv.

Ingen fara.
Förlåt, för jag var så otrevlig förut, men jag har haft problem med grannar som spelar hög musik och det kan driva en till vansinne.
Citera
2024-12-14, 00:35
Medlem
Har man lite takt-känsla så vet man. Mina grannar är tysta som möss, så tar det lugnt.

Sätt upp en lapp i trappen: 'Min 'grupp/artist' släppte ett album idag, så drar på högsta ett tag. Ring på om du vill lyssna ihop eller så sänker jag'
Typ så : )
Citera
2024-12-14, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Trots bristfällig information är många här kvicka till att döma.

Jag har erfarit grannar som irriterar sig om de ens hör minsta lilla från andra människors existens. Dessa individer kan vara extremt svåra att hantera om de har någon personlighetsstörning eller autism, som gör dem helt gränslösa och kontextuellt blinda.

Finns såklart folk åt båda hållen. Två fel blir inte rätt dock.

Lyssnar man inte på musik i hörlurar eller earbud i lyhörda hyresrätter/bostadsrätter så är man idiot och förtjänar stryk.

Man kan lyssna via högtalare någon gång i månaden om man har fest. Annars håll käften eller riskera få på käften.
Citera
2024-12-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Finns såklart folk åt båda hållen. Två fel blir inte rätt dock.

Lyssnar man inte på musik i hörlurar eller earbud i lyhörda hyresrätter/bostadsrätter så är man idiot och förtjänar stryk.

Man kan lyssna via högtalare någon gång i månaden om man har fest. Annars håll käften eller riskera få på käften.

Jag håller med om att man bör visa hänsyn i lyhörda bostäder. Jag tycker dessutom att även personer som stampar när de går, barn som springer inomhus och liknande, också borde tänka på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in