2024-12-13, 12:41
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Här är de regelförslag HockeyAllsvenskan, med stöd att klubbarna, föreslår till Svenska Ishockeyförbundet för säsongen 2025/2026:

Några citat ur artikeln:
Citat:
Inför NHL:s regler för fighting i sin helhet
Regeln testades tidigare men gick inte vidare. Nu ser vi att det är något publiken efterfrågar – det skapar tydligare riktlinjer och ett mer förutsägbart regelverk. Med NHL:s version får vi en balans mellan att bevara ishockeyns fysiska karaktär och att samtidigt ta ansvar för ordning på isen.

Citat:
Förenkla regeltexten för “Illegal check to the head”
Den nuvarande regeltexten är onödigt komplicerad och kan leda till tveksamheter i bedömningar. En förenkling, likt den formulering som NHL använder, skapar tydlighet för alla inblandade – spelare, domare och publik.

Vad tycker ni?
Bra eller dåliga förslag?
https://www.hockeyallsvenskan.se/art...asod-1el1/view
Citera
2024-12-13, 12:51
Medlem
CalzoneItalias avatar
Missat straffslag resulterar i 2 minuters utvisning.

Det skulle jag kunna tänka mig vore bra
Citera
2024-12-13, 13:06
Medlem
Bartman777s avatar
Det var flera bra förslag där faktiskt, vad roligt!
Sen är ju frågan om regeländringarna godkänns... flera av regeländringarna känns ju inte sådär skitnödigt svenskt politiskt korrekt direkt. De går inte i linje med den HBTQ-utveckling vi sett i svensk hockey senaste decennierna.

Vad menas med att ta bort undantagen för damhockeyn?
Jag har alltså noll koll på regelskillnaderna i damhockey. Är det många regler som är olika där?
Citera
2024-12-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har alltså noll koll på regelskillnaderna i damhockey. Är det många regler som är olika där?

Krav på galler samt att jag är osäker på hur det är med open ice tacklingar? Är det tillåtet numera, eller är det bara tacklingar "i samma åkriktning" som är tillåtna?
Hybridicing?
Citera
2024-12-13, 20:59
Medlem
Citat:

Kroppstacklingar är inte tillåtna. Dock får spelare använda sin kropp för att täcka pucken eller skära av en motståndares väg, men ren fysisk tackling leder till utvisning.

I damhockey måste alla spelare använda ett heltäckande galler eller visir.

Mer än så tror jag inte skiljer mot herrhockey.

Men jag ser positivt på att de vill införa NHL fighting regler (eller testa) för jag tror det kommer minska vissa typer av tacklingar om man måste vara beredd på att ta en fight med en större person.

Blir mer skydd mot stjärnorna annars som är öppna att smälla på utan konsekvens.
Citera
2024-12-13, 21:01
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Kroppstacklingar är inte tillåtna. Dock får spelare använda sin kropp för att täcka pucken eller skära av en motståndares väg, men ren fysisk tackling leder till utvisning.

I damhockey måste alla spelare använda ett heltäckande galler eller visir.

Mer än så tror jag inte skiljer mot herrhockey.

Men jag ser positivt på att de vill införa NHL fighting regler (eller testa) för jag tror det kommer minska vissa typer av tacklingar om man måste vara beredd på att ta en fight med en större person.

Blir mer skydd mot stjärnorna annars som är öppna att smälla på utan konsekvens.
Alright!
Ja, jag gillar som sagt flera av förslagen, och speciellt det om fightingregler.
Citera
2024-12-13, 21:08
Medlem
Citat:
Alright!
Ja, jag gillar som sagt flera av förslagen, och speciellt det om fightingregler.

Frågan hur villig Svenska Ishockeyförbundet är att faktiskt tillåta att testa detta…

Skulle nog tippa 100kr på att 3 av dessa 11 förslag går igenom och det lär nog bli:
- Gör det förbjudet att vända ut ur anfallszonen under overtime i 3 mot 3.
- Återinför att felande center byts ut vid nedsläpp (förutom efter icing).
- Starta pausklockan när den sista domaren lämnar isen.
Citera
2024-12-13, 21:12
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Frågan hur villig Svenska Ishockeyförbundet är att faktiskt tillåta att testa detta…

Skulle nog tippa 100kr på att 3 av dessa 11 förslag går igenom och det lär nog bli:
- Gör det förbjudet att vända ut ur anfallszonen under overtime i 3 mot 3.
- Återinför att felande center byts ut vid nedsläpp (förutom efter icing).
- Starta pausklockan när den sista domaren lämnar isen.
Ja det skulle inte förvåna mig om det blir så.

Flera av förslagen andas ju inte direkt det gulligull vi har i hockeyn 2024. Så det kommer väl inte bli något av de flesta tyvärr. Men jag tycker ändå HA visar stake och är den liga som håller fanan högst i landet, vilket de också visar genom detta.
Citera
2024-12-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ja det skulle inte förvåna mig om det blir så.

Flera av förslagen andas ju inte direkt det gulligull vi har i hockeyn 2024. Så det kommer väl inte bli något av de flesta tyvärr. Men jag tycker ändå HA visar stake och är den liga som håller fanan högst i landet, vilket de också visar genom detta.

Enig!
Med tanke på hur många som faktiskt åker över till NHL och AHL men även som kommer till SHL och HA från NHL och AHL, tror jag att det hade varit en fördel för alla spelare att ha någon form av internationell nivå med världens största liga.

Även KHL har liknande regler som NHL (även om det inte är en aktuell liga för 99.8% av spelarna).

Så förberedande och fördel för alla!
Hade uppskattar att ha mindre rink med men i Europa vill vi ha snabb sport och inte teknisk.
Citera
2024-12-14, 00:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det var flera bra förslag där faktiskt, vad roligt!
Sen är ju frågan om regeländringarna godkänns... flera av regeländringarna känns ju inte sådär skitnödigt svenskt politiskt korrekt direkt. De går inte i linje med den HBTQ-utveckling vi sett i svensk hockey senaste decennierna.

Vilken HBTQ-utveckling, du menar samma typ av HBTQ-skit som finsk ishockey har?
https://yle.fi/a/7-1335195
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in