2025-05-24, 14:26
Medlem
Jofs avatar
Varför vill man ha barn 🤔.
Citera
2025-05-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Varför vill man INTE ha barn?
För att man inte hittar nån (som passar) att skaffa barn med?
För att partnern inte vill ha barn och kommer att lämna en om man skaffar barn?
För att man anser att världen är ett helvete?
För att man bär på sjukdom(ar) och inte vill att de går vidare till nästa generation?
För att man inte har råd?
För att man är rädd för att dö (kvinnor eftersom det är kvinnor som riskerar att dö vid födsel)?
För att man är rädd om sin figur (kvinnor igen)?
För att man fokuserar på karriär eller annat?
För att man är lat, bekväm av sig?
För att man har syskon/kusiner som har barn och inte ser det som en nödvändighet att ha själv?
För att man inte tycker om människor (utan föredrar djur eller annat)?
För att andra folk kommer att ta över Sverige och vill inte att blodlinjen försvinner på det sättet?
För att myndigheter stjäl barn?
För att man har en familj/släkt som är hatad? Var det inte så att Hitlers släkt bestämde sig för att inte skaffa barn?
För att man kommer att leva i skräck för att barnet kan komma att våldtas, mördas eller dö i nån olycka, i krig eller av nån hemsk sjukdom?
Citera
2025-05-24, 22:39
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag vill inte ha barn för att jag inte har tid eller ork.
Hade en hund i 3 år och man ska ständigt ha någon att passa upp.
Citera
2025-05-24, 22:49
Medlem
Vill ändå minnas att det var ganska så mycket problem med förskolan, skolan osv när man växte upp och det var på den sk goda tiden. Känns bara så skönt att slippa ha något barn som är så utsatt och försvarslöst och som man ständigt måste vaka och oroa sig för.
Citera
2025-05-25, 13:30
Avstängd
Jag har barn, sen jag var 25. Nu är jag 40. Jag funderar på att göra en vasektomi därför när jag var 33 insjuknade jag i en behandlingsbar men obotlig psykos sjukdom. Har jag ett nytt barn finns risk att min sjukdom trycker på och medecinen inte hjälper å då skulle mitt ansvar inför barnet påverkas. Ensamstående är det ett stort problem med partner kan bördan avlastas. Hursomhelst så är det inget jag vill vara med om. Jag har aldrig återhämtat mig från sjukdom utbrottet me. Jag hör inga röster å ser inga syner så länge jag äter min medecin. Jag tänker också på att vara 60 när barnet är 20. Å är man ännu äldre säg 49 så är man ju närmare 70 bast när barnen tar studenten. Eller kanske död till och med.
Citera
2025-05-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför vill man ha barn 🤔.
Har du frågat dina föräldrar ?🤣

Folk är lata ta hand om barn, vill "satsa på sig själva" 😀
Citera
2025-05-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Varför vill man INTE ha barn?

1. Har aldrig velat ha barn, de räcker med att ha varit storasyster och tagit hand om de 80% av tiden

2. Jag skulle inte passa som mamma, jag har inte tålamod, jag har fullt upp med att hantera mina egna svårigheter i vardagen

3. Jag vill inte föra över varken mina sjukdomar eller min mans sjukdomar till ett barn.

4. Ekonomiskt såklart när man är sjukpensionär och bara maken som arbetar.

5. Frihet, det är ansvar nog att ha djur. Har både hästar och hundar räcker för oss i livet.

6. Jag skulle inte vilja vara ansvarig för någon annans liv i detta fall ett barns i minst 18 år. Behöva oroa sig över anmälan , skolgång, relationer m.m

7. Vill inte heller utstå någon jävla smärta av att föda en unge.

8. Skulle inte vilja sätta en människa till den här världen med dagens samhälle.

9. Jag har funktionsnedsättningar även min make har det.

10. Vill inte ha en ändring på mitt liv

11. Barn är jobbiga

12. Myndigheter och angiverisamhället.

13. Jag måste äta mediciner livets ut som kan påverka
Citera
2025-05-27, 12:16
Bannlyst
Man måste skaffa en partner för att skaffa barn och det är det mest besvärliga i alla fall jag kan tänka mig. Vill ha min egentid
Citera
2025-05-31, 12:18
Medlem
Bifoxs avatar
En släkting till mig som ör över 40 har aldrig velat ha barn. Svaret är enkelt. Hon vill inte ha barn. Utan att ha någon mer konkret orsak än just det.
Citera
2025-07-20, 19:00
Medlem
iflys avatar
Det enkla svaret är för att det är jobbigt och man måste ställa om sitt liv

Bara att ha en hund kan vara jobbigt (mindre frihet)
Citera
2025-08-14, 14:35
Medlem
mhns avatar
Jag har ingen aning om varför jag inte vill ha barn. Jag tycker att det är konstigt att jag inte vill ha barn, för de allra flesta vill väl ha det? Jag vet att jag går miste om det roligaste och största i livet, men det tynger inte mig av någon konstig anledning.
Citera
2025-08-14, 14:40
Medlem
För min del så är det för att jag har aldrig tyckt om barn. Redan i egen barndom tyckte jag bebisar va skitäckliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in