Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Du får gärna utveckla. Min relation till pengar förstår jag, men sen blev det lite flummigt och metafysiskt (dock på ett intressant sätt).
Menar du att jag på något sätt lurar mig själv? Inte omöjligt, jag är en väldigt tankspridd människa, men jag vet inte alls på vilket sätt jag i sådant fall lurar eller ljuger för mig själv.
Du är inte en väldigt tankspridd människa. Du är en människa. Ångesten är den enda känsla som inte ljuger. Egot säger till oss att vi är bra och ok, för att vi ska kunna fortsätta leva och så. Men man kan se lite kritiskt på det där menar jag, inte med en dömande blick utan med en nyfiken blick.
Allt innehåller sin motsats, så när det gäller ekonomin så ju mer du slösar desto mindre kan du slösa eftersom utebliven ränteinkomst eller räntekostnader äter upp en allt större del av kakan. Dessutom kan man få njutning på båda sidorna, både genom att vara sparsam och genom att slösa. Så kan man balansera det där balanserar man inte bara sin budget, man maximerar även mängden slösande man kan göra.
Din ekonomi-grej är inte så bra för din plånbok, men det är en guldgruva i psykoanalytiska termer. När Nietzsche dissar kristen etik till exempel, det hjälper att ha sin egen grej att jämföra med där.
I dig ser jag mig själv, eftersom vi funkar ganska lika vi människor. Inte ekonomin för min del, men andra saker. Samma form, annat innehåll.