2024-12-15, 13:25
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Plus den uppenbara risken för oseriösa läkare som skrivet ut "dödsdiagnoser" mot en rimlig ersättning...

Det ska såklart kontrolleras hårt och dessa "oseriösa läkare" får givetvis sitt certifikat indraget om de håller på och myglar.

Hur många oseriösa läkare finns det egentligen i Sverige? Jag har träffat hur många läkare som helst i min livstid eftersom jag haft ovanligt mycket hälsoproblem för min ålder, och skulle inte beskriva någon av dem för oseriös, nästan tvärtom. De är ju livrädda för att gå emot socialstyrelsens riktlinjer och följer den alltid slaviskt, iaf i min värld.

Om det finns en pool med massa "oseriösa läkare" så vet jag iaf inte var man hittar dom.
Citera
2024-12-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det ska såklart kontrolleras hårt och dessa "oseriösa läkare" får givetvis sitt certifikat indraget om de håller på och myglar.

Hur många oseriösa läkare finns det egentligen i Sverige? Jag har träffat hur många läkare som helst i min livstid eftersom jag haft ovanligt mycket hälsoproblem för min ålder, och skulle inte beskriva någon av dem för oseriös, nästan tvärtom. De är ju livrädda för att gå emot socialstyrelsens riktlinjer och följer den alltid slaviskt, iaf i min värld.

Om det finns en pool med massa "oseriösa läkare" så vet jag iaf inte var man hittar dom.

Med tanke på det extremt utbyggda välfärdsfusket med assistanser osv så är ju skeptiskt...
Citera
2024-12-15, 13:40
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Med tanke på det extremt utbyggda välfärdsfusket med assistanser osv så är ju skeptiskt...

Jag undrar bara var dessa lösaktiga läkare som skriver ut saker vind för våg finns?

Den enda typen av läkare som jag kan tänka mig göra det här är läkare som är 60+ och strax ska pensionera sig, så de är inte lika rädda för att bli av med sin licens. Som sagt i princip varenda läkare jag någonsin träffat har inte alls gett sken av att bjuda på någon slags gräddfil, oavsett om det gäller intyg eller medicin man vill ha. De är livrädda för socialstyrelsen och vill sitta lugna i båten.
Citera
2024-12-15, 13:41
Citat:
Ursprungligen postat av prinsjuni
Pensionssytemet är uppbyggt på att ett visst antal betalar in dit och att man i medeltal lever till en viss ålder. Om man får ta ut pensionen i förtid fungerar inte systemet som det är tänkt. Då måste man också stoppa utbetalningarna till dem som lever längre än den förväntade pensionsåldern, annars räcker inte de betalda pengarna in.

Det här vore bara sant som anledning om pengarna som kom in och ut var some en realtime kassa, men det är det inte. Pengarna fylls på när det är många, relativt till pensionärer, unga som jobbar, och töms när det är många relativt sett som är äldre och tar, men det är inte krona för krona liksom...
Citera
2024-12-15, 21:41
Medlem
Citat:
Jag undrar bara var dessa lösaktiga läkare som skriver ut saker vind för våg finns?

Den enda typen av läkare som jag kan tänka mig göra det här är läkare som är 60+ och strax ska pensionera sig, så de är inte lika rädda för att bli av med sin licens. Som sagt i princip varenda läkare jag någonsin träffat har inte alls gett sken av att bjuda på någon slags gräddfil, oavsett om det gäller intyg eller medicin man vill ha. De är livrädda för socialstyrelsen och vill sitta lugna i båten.

Så eftersom du inte träffat oseriösa läkare så finns de inte?

Vi har ju hur många nätläkare som helst som sitter och skriver ut mediciner efter 2 minuter videochat osv.

Öppnar man en marknad för bedrägerier så kommer det att komma de som utnyttjar det, tro mig.

Nu är det ju ett teoretiskt resonemang, att betala ut pensioner i förtid kommer aldrig att ske oavsett.
Citera
2024-12-16, 01:49
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Så eftersom du inte träffat oseriösa läkare så finns de inte?

Vi har ju hur många nätläkare som helst som sitter och skriver ut mediciner efter 2 minuter videochat osv.

Öppnar man en marknad för bedrägerier så kommer det att komma de som utnyttjar det, tro mig.

Nu är det ju ett teoretiskt resonemang, att betala ut pensioner i förtid kommer aldrig att ske oavsett.

Jag säger inte att de inte finns, men jag säger att de är sällsynta och att det inte går att valsa in på valfri app med nätläkare och hämta ut ett halvt apotek. Läste tex tråden "hur får man benzo utskrivet idag?" och folk säger att det är i princip omöjligt. De är ju stenhårda.

Jag har bara prövat nätläkare en gång och det var för många år sedan för något sjukintyg till csn vill jag minnas, så jag har ingen stor erfarenhet - men om det var så lätt så skulle ju alla torskar på benzo och sömntabletter bara dra till nätläkarna pronto och få allt utskrivet, vilket bevisligen inte är så det funkar om du läser de sektionerna på flashback som handlar om medicin och droger.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-12-16 kl. 01:52.
Citera
2024-12-16, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Beloppet som jag skriver betalas ut, är det fler som delar på det blir det givetvis lägre per person vilket är självklart.
Har du minderåriga barn tillkommer ett barnbelopp.
Är du dummer eller?
Men läs igen vad jag skrev!
Har du inge barn eller partner blir der mindre summa som betalas ut eller inget alls.
Min kompis som gick bort vid 50 fick mindre för han hade inga barn eller partner. Det var syskonen som ärvde. Det som betalats ut var 40k som inte täckte begravning. Hade han inte haft syskonen eller testamente så hade det blivit noll.

Har du ingen som ärver betalsas INGET ut till dödsboet från TGL.
Senast redigerad av crille132 2024-12-16 kl. 08:14.
Citera
2024-12-17, 12:08
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Du får gärna utveckla. Min relation till pengar förstår jag, men sen blev det lite flummigt och metafysiskt (dock på ett intressant sätt).

Menar du att jag på något sätt lurar mig själv? Inte omöjligt, jag är en väldigt tankspridd människa, men jag vet inte alls på vilket sätt jag i sådant fall lurar eller ljuger för mig själv.
Du är inte en väldigt tankspridd människa. Du är en människa. Ångesten är den enda känsla som inte ljuger. Egot säger till oss att vi är bra och ok, för att vi ska kunna fortsätta leva och så. Men man kan se lite kritiskt på det där menar jag, inte med en dömande blick utan med en nyfiken blick.

Allt innehåller sin motsats, så när det gäller ekonomin så ju mer du slösar desto mindre kan du slösa eftersom utebliven ränteinkomst eller räntekostnader äter upp en allt större del av kakan. Dessutom kan man få njutning på båda sidorna, både genom att vara sparsam och genom att slösa. Så kan man balansera det där balanserar man inte bara sin budget, man maximerar även mängden slösande man kan göra.

Din ekonomi-grej är inte så bra för din plånbok, men det är en guldgruva i psykoanalytiska termer. När Nietzsche dissar kristen etik till exempel, det hjälper att ha sin egen grej att jämföra med där.

I dig ser jag mig själv, eftersom vi funkar ganska lika vi människor. Inte ekonomin för min del, men andra saker. Samma form, annat innehåll.
Citera
2024-12-19, 02:03
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
men det är en guldgruva i psykoanalytiska termer. När Nietzsche dissar kristen etik till exempel, det hjälper att ha sin egen grej att jämföra med där.

I dig ser jag mig själv, eftersom vi funkar ganska lika vi människor. Inte ekonomin för min del, men andra saker. Samma form, annat innehåll.

Hmm, intressant. Skulle gärna vilja veta på vilket sätt, fortsätt gärna här eller i PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in