• 1
  • 2
2024-12-18, 13:25
Medlem
Tack
Citera
2024-12-19, 20:34
Medlem
Svartkrut ska packas hårt, oavsett om det är raket eller smällare.
Blixtljuspulver ska enligt lekturen hållas till 30% av volymen av cylindern. Jag måste erkänna att jag alltid hade svårt att hålla mig till det därför att det kändes som outnyttjad space. Gjorde många test och som företagare som vill få så mycket bang ur pengarna kanske det funkar, men som enthusiasts skulle jag köra med full, löspackad blixtljus.
Citera
2024-12-19, 20:43
Medlem
Du kommer att märka att när du vill göra raketer att de lätt blir smällare.
Så det är snarare svårare att göra raketer än smällare....
Båda ska vara packade.. men det är lvl 3 för dig just nu..
Citera
2024-12-21, 17:27
Medlem
Svartkrut ska ligga löst och inte packas om man vill att det ska omsättas snabbt, vilket är kriteriet för att skapa en bra knall utan extrem fördämning/inneslutning.
Citera
2024-12-21, 17:36
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lux-Et-Veritas3
Blixtljuspulver ska enligt lekturen hållas till 30% av volymen av cylindern. Jag måste erkänna att jag alltid hade svårt att hålla mig till det därför att det kändes som outnyttjad space. Gjorde många test och som företagare som vill få så mycket bang ur pengarna kanske det funkar, men som enthusiasts skulle jag köra med full, löspackad blixtljus.

Det ska inte alls packas i smällare. Det förstår du om du kikar på det rent reaktionsmässigt

Du vet ju att blixtljuspulver brinner fortare än svartkrut. Alltså hinner svartkrut över tid bygga upp mer tryck i cylindern än blixtljuspulvret som reagerar mycket fortare. Således vill du ha luftrum i smällaren du gör med svartkrut så att du bygger upp trycket och därigenom får en bättre smäll

Du vill ju optimera antändningen på hela svartkrutsladdningen så gott det går. Att det sen i kommersiella smällare ser packat ut beror på att det är ett rätt poröst krut. Du kan trycka till det, då får du en raket. Lyssna på Crazy Swede
Citera
2024-12-22, 00:02
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det ska inte alls packas i smällare. Det förstår du om du kikar på det rent reaktionsmässigt

Du vet ju att blixtljuspulver brinner fortare än svartkrut. Alltså hinner svartkrut över tid bygga upp mer tryck i cylindern än blixtljuspulvret som reagerar mycket fortare. Således vill du ha luftrum i smällaren du gör med svartkrut så att du bygger upp trycket och därigenom får en bättre smäll

Du vill ju optimera antändningen på hela svartkrutsladdningen så gott det går. Att det sen i kommersiella smällare ser packat ut beror på att det är ett rätt poröst krut. Du kan trycka till det, då får du en raket. Lyssna på Crazy Swede

Exakt! Lyssna på Crazy Swede. Alltid! Det är alltid de bästa tipsen och
råden du kan få av nån. Ta vara på kunskapen från ett proffs som verkligen vet vad han snackar om,
och tacka honom för att han orkar och tar sej tid.
Citera
2024-12-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Så du menar att det är därför man använder risskal täckta av svartkrut i stjänbomber för att få en större area som reagerar snabbare på grunds av sagd area.... wow tänkte inte på det...
Jag menar snarare att TS har mer att lära av att packa svartkrut i cylindrar för vidare erfarenhet snarare är vad som är lättast.
Sen vill jag påstå att de rörbomber jag gjort med svartkrut defensivt funkat bäst med hårt packad krut.
Så vi pratar om vad som funkar bäst i just din situation för vad du vill uppnå.
Citera
2024-12-28, 13:25
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Pyroteknik gav mig en 5:a i kemi. back in the day.
Om du inte ens vill lära dig grunderna i kemi, försök inte ens.
I dag kan DU som nybörjare enthusiasts inte ens köpa förlitlig stubin.
'Börja där, hitta en stubin du kan förlita dig på, bygg dina kunskaper.
Sikta på blixtljuspulver. Fattar du den kemi kan du sikta högre.

https://stockholmsvapenfabrik.se/sho...yroteknik.html

Köpt denna stubintråd till mina salutkanoner. Funkar klockrent och brinner med jämn hastighet.
Citera
2024-12-28, 16:39
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:

Enligt Shimizu är det ungefär 1/3 som ska vara tom, men i det fallet har han faktiskt fel, åtminstone om man har moderna metallpulver med extremt liten partikelstorlek. Man fyller ända upp utan att packa - mer BLP, mer smäll.
Citera
2025-01-04, 16:38
Medlem
Borhemmas avatar
Har några gamla stubbar på tomten som jag vill bli av med på ett roligt sätt. Svartkrut har jag gott om så jag funderar på att göra en papprörsbomb. Hårt packad och vävtejp runt om borde ge en rätt bra sprängverkan tycker jag, frågan är hur många gram krut jag ska testa med? Tänker att jag borrar ett hål mitt i stubben och stoppar i "smällaren". De flesta stubbarna är gamla, så nån effekt borde det få!
Citera
2025-01-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
https://stockholmsvapenfabrik.se/sho...yroteknik.html

Köpt denna stubintråd till mina salutkanoner. Funkar klockrent och brinner med jämn hastighet.

Sällan jag ger en hommage. Bra inlägg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in