• 1
  • 2
2024-12-11, 21:37
Medlem
Hej. Nu har jag gjort min första ordentliga sats med svrtkrut. Det blev lite för lite kol på grund av fel vid kolning, men det brinner ganska snabbt och bör fungera till smällare. Man till saken Hur gör jag ordentliga smällare av pap. Har en jävla mycket rör från tårtor från föra året. Tacksam för hjälp och tack i förhand
Citera
2024-12-11, 23:11
Medlem
Pyroteknik gav mig en 5:a i kemi. back in the day.
Om du inte ens vill lära dig grunderna i kemi, försök inte ens.
I dag kan DU som nybörjare enthusiasts inte ens köpa förlitlig stubin.
'Börja där, hitta en stubin du kan förlita dig på, bygg dina kunskaper.
Sikta på blixtljuspulver. Fattar du den kemi kan du sikta högre.
Citera
2024-12-11, 23:19
Medlem
pyro860s avatar
Börja med polumnas med kanske 0,2-0,3g svartkrut
Citera
2024-12-12, 00:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Pap? Är det någon pyroteknisk term?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartong
Citera
2024-12-12, 04:15
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbypyro
Hej. Nu har jag gjort min första ordentliga sats med svrtkrut. Det blev lite för lite kol på grund av fel vid kolning, men det brinner ganska snabbt och bör fungera till smällare. Man till saken Hur gör jag ordentliga smällare av pap. Har en jävla mycket rör från tårtor från föra året. Tacksam för hjälp och tack i förhand

Du kan ramma mjölkrut i tjocka papprör med betonit (kattsand duger fint) i ändarna. Man kan också ha fingranulerat svartkrut i en hård inneslutning, men det finns en viss risk att det bara pyser väldigt snabbt.
Citera
2024-12-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lux-Et-Veritas3
Pyroteknik gav mig en 5:a i kemi. back in the day.
Om du inte ens vill lära dig grunderna i kemi, försök inte ens.
I dag kan DU som nybörjare enthusiasts inte ens köpa förlitlig stubin.
'Börja där, hitta en stubin du kan förlita dig på, bygg dina kunskaper.
Sikta på blixtljuspulver. Fattar du den kemi kan du sikta högre.

Jag förstår kemi. I högstadiet så läste jag kemi a och B böckerna. Jag har nästan läst hela kemi och pyroteknik forumet. Så jag förstår kemi. Men jag vill inte göra flash förrän jag har mer praktiskt kunskap. Förresten håller på att bygga en visko maskin.
Citera
2024-12-12, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Börja med polumnas med kanske 0,2-0,3g svartkrut
Skulle det här vara en polumas har kopierat den från nån tråd
Smällare Klipp en toarulle och rulla ut den som en "matta".
Rulla runt en penna och tejpa så den inte går upp (jag rullade ca tre varv).
Gör ett hål i mitten av röret.
Vik ca 1 cm av ena änden och tejpa så lufttätt det går.
Fyll krut upp till stubinhålet och gör likadant med andra änden som med första.
Tejpa med stark men oelastisk tejp många varv överallt utom stubinhålet.
Sätt i lång stubin.
Citera
2024-12-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Du kan ramma mjölkrut i tjocka papprör med betonit (kattsand duger fint) i ändarna. Man kan också ha fingranulerat svartkrut i en hård inneslutning, men det finns en viss risk att det bara pyser väldigt snabbt.
Man kompakterar inte svartkrut om man vill att det ska omsättas snabbt. Packar man det skapar man en fontän eller raket.

Det viktiga med svartkrutsmällare är att skapa en tillräckligt stark inneslutning utan att samtidigt skapa farliga projektiler eller splitter.

Enklast är polumnas men kubiska skott som lindas med jutegarn är också effektiva.
Citera
2024-12-14, 19:15
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Man kompakterar inte svartkrut om man vill att det ska omsättas snabbt. Packar man det skapar man en fontän eller raket.

Det viktiga med svartkrutsmällare är att skapa en tillräckligt stark inneslutning utan att samtidigt skapa farliga projektiler eller splitter.

Enklast är polumnas men kubiska skott som lindas med jutegarn är också effektiva.

Jag har i ärlighetens namn mest gjort BLP, men jag har dissekerat många köpesmällare som barn. Svenska svartkrutssmällare bestod av kompakt mjölkrut och lite bentonit i ändarna. Eller kan de ha haft i lite klorat för att få mer snärt? Jag har sett en film där kineserna faktiskt rammar kloratkrut, om än inte särskilt hårt.
Citera
2024-12-15, 23:11
Medlem
Nej, svartkrutet var väldigt lätt kompakterat i de vanliga smällarna. Det gick knappt att ta i utan att det föll sönder om man skar upp en smällare för att komma åt krutet.
Citera
2024-12-16, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede

Vad är polumas? Har sökt
Citera
2024-12-17, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbypyro
Vad är polumas? Har sökt
Då har du sökt fel, det heter POLUMNAS!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera