Citat:

Ursprungligen postat av 
billigost

Det är egentligen fyra steg. 
1. Loggar in X
2. Loggar in sig själv 
3. Godkänner ny mottagare 
4. Godkänner överföringen

Varför ska kvinnan logga in sig själv?
Du hittar ju på detta steg själv.
Hon har loggat in en främling och tillåtit denna överföra pengar.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Verderia

Ja, det har du rätt i, tänkte fel där. Men varför skriver du själv att hon "godkänt en överföring till denna nya mottagare" då? Om hon sålt ska hon ju ta emot pengar och inte överföra dem och för att ta emot en swish behöver hon inte godkänna någon?
Jag har bara sålt/köpt via Tradera eller Blocket och aldrig Vinted så jag vet inte hur deras app fungerar och jag fattar inte hur kvinnan i artikeln blivit lurad. Men kanske är det så att hon fick en fejkad notis i en fejkad app om att hon sålt en kavaj och när hon då loggade in på sitt bank-id för att bekräfta sig själv som säljare i en försäljning via appen så fick bedragarna tillgång till kontot på nåt sätt.

När man skickar pengar till en ny mottagare så måste man gödkänna detta via bankID
t.ex skulle jag föra över pengar till dig nu, måste jag godkänna att jag vill lägga till "Verderia" som en ny mottagare i mitt bankkonto
När jag sedan för över pengarna igen så måste jag återigen godkänna överföringen
Det är ju just det jag menar - i varenda steg så står det på BankID vad hon godkänner
Det är inte möjligt att bli lurad, om man inte är extremt korkad..
Det som hänt är typ detta
Email eller privatmeddelande via appen till kvinnan "Grattis, din kavaj blev såld! klicka här för att godkänna överföringen"
Sedan blir man "lurad" till en hemsida("app") som ser likadan ut som den vanliga.
Men kruxet är fortfarande att man måste godkänna dessa 3 steg som jag nämnde ovan, det går inte att kringgå.