2024-12-12, 11:08
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Jag ser några möjligheter.

1. Tjejen har blivit phishad och "lagt till bankkonto" på sitt "Vinted-konto" men det hon egentligen gjorde var att släppa in någon på kontot och sedan autentiserat en transaktion.

2. Tjejen har köpt/sålt något och köparen/säljaren berättar för tjejen hur betalningen ska gå till, och ungefär det som hände i #1 händer här med.

3. Tjejen är efterbliven.

4. #3 är aktuell även i #1 & #2.
Är den drabbade medlem i Vänsterpartiet, kompis med media och/eller behöver hon en god man?
Citera
2024-12-12, 11:15
Moderator
Maviels avatar
Årtal tillagt i rubriken.

/Moderator
Citera
2024-12-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Eller så borde hon lära sig läsa så hon ser vad det står i Bank ID appen.

Men ni feminizter verkar totalt efterblivna allihop. Och när ni beter er efterblivet är det alla andras fel.

Om 3500kr är så mycket pengar borde ni inte få skaffa barn heller.

Stackars barn!

Eftersom det uppenbarligen fortfarande går att lura folk på nätet är det väl ändå banksystemet som skall ha den största skopan skit för det som hänt.
Sen må man tycka att folk är naiva , dåligt informerade eller rent av korkade men om bankerna vill slå sig för bröstet och berömma sig för sin höga säkerhet då bör dom betala om saker går fel.
Citera
2024-12-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
Vad svamlar ni om era tomtar? Varenda gång man loggar in med bankid hos bankerna så står det en uppmaning att inte göra det på uppmaning av någon annan.
Nä men det räcker att du måste ringa din teleoperatör tex, så måste du identifiera dig med bankid. Dom kan inte svara på nåt alls annars!
Citera
2024-12-12, 13:36
Medlem
biljardballes avatar
Har hon en funktionsnedsättning?
Detta ska inte kunna hända en normalbegåvad person i hennes ålder.
Citera
2024-12-12, 14:03
Medlem
Har aldrig varit enklare att råna folk än idag. Tömma konton också , inte bara de hundralapparna de råkar ha i fickan för stunden.
Citera
2024-12-12, 15:21
Medlem
Jag har varit med om
Samma sak som hon. Det finns alltså människor på Vinted som
Påstår sig vara Vinted skickar länk och sedan när du går in på
Länken är det nya steg med bank id.

Detta fattade ju jag var bluff men inte tjejen i tidningen
Citera
2024-12-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är egentligen fyra steg.

1. Loggar in X
2. Loggar in sig själv
3. Godkänner ny mottagare
4. Godkänner överföringen

Varför ska kvinnan logga in sig själv?
Du hittar ju på detta steg själv.
Hon har loggat in en främling och tillåtit denna överföra pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Ja, det har du rätt i, tänkte fel där. Men varför skriver du själv att hon "godkänt en överföring till denna nya mottagare" då? Om hon sålt ska hon ju ta emot pengar och inte överföra dem och för att ta emot en swish behöver hon inte godkänna någon?
Jag har bara sålt/köpt via Tradera eller Blocket och aldrig Vinted så jag vet inte hur deras app fungerar och jag fattar inte hur kvinnan i artikeln blivit lurad. Men kanske är det så att hon fick en fejkad notis i en fejkad app om att hon sålt en kavaj och när hon då loggade in på sitt bank-id för att bekräfta sig själv som säljare i en försäljning via appen så fick bedragarna tillgång till kontot på nåt sätt.

När man skickar pengar till en ny mottagare så måste man gödkänna detta via bankID
t.ex skulle jag föra över pengar till dig nu, måste jag godkänna att jag vill lägga till "Verderia" som en ny mottagare i mitt bankkonto
När jag sedan för över pengarna igen så måste jag återigen godkänna överföringen

Det är ju just det jag menar - i varenda steg så står det på BankID vad hon godkänner
Det är inte möjligt att bli lurad, om man inte är extremt korkad..

Det som hänt är typ detta
Email eller privatmeddelande via appen till kvinnan "Grattis, din kavaj blev såld! klicka här för att godkänna överföringen"
Sedan blir man "lurad" till en hemsida("app") som ser likadan ut som den vanliga.

Men kruxet är fortfarande att man måste godkänna dessa 3 steg som jag nämnde ovan, det går inte att kringgå.
Senast redigerad av MrSvensson 2024-12-12 kl. 19:01.
Citera
2024-12-12, 19:18
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Varför ska kvinnan logga in sig själv?
Du hittar ju på detta steg själv.
Hon har loggat in en främling och tillåtit denna överföra pengar.

När man skickar pengar till en ny mottagare så måste man gödkänna detta via bankID
t.ex skulle jag föra över pengar till dig nu, måste jag godkänna att jag vill lägga till "Verderia" som en ny mottagare i mitt bankkonto
När jag sedan för över pengarna igen så måste jag återigen godkänna överföringen

Det är ju just det jag menar - i varenda steg så står det på BankID vad hon godkänner
Det är inte möjligt att bli lurad, om man inte är extremt korkad..

Det som hänt är typ detta
Email eller privatmeddelande via appen till kvinnan "Grattis, din kavaj blev såld! klicka här för att godkänna överföringen"
Sedan blir man "lurad" till en hemsida("app") som ser likadan ut som den vanliga.

Men kruxet är fortfarande att man måste godkänna dessa 3 steg som jag nämnde ovan, det går inte att kringgå.

Hon måste ju logga in på sin egen bank för att det överhuvudtaget kunna ske någon transaktion, påbörjas inloggning på annan enhet krävs verifiering med QR-kod. Så hon måste alltså både loggat in sig själv samt scammern. Det är väl inte så svårt att förstå?
Citera
2024-12-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hon måste ju logga in på sin egen bank för att det överhuvudtaget kunna ske någon transaktion, påbörjas inloggning på annan enhet krävs verifiering med QR-kod. Så hon måste alltså både loggat in sig själv samt scammern. Det är väl inte så svårt att förstå?

Varför ska scammern logga in på banken om det är kvinnan som ändå ska överföra pengarna?
helt meningslöst. och varför skulle hon gjort det nör det är hon som ska FÅ pengarna?

Det är scammern som har loggat in på hennes bankkonto, startat transaktionen - kvinnan har bara godkänt.

Det är väl ganska uppenbart??
Citera
2024-12-12, 20:10
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Varför ska scammern logga in på banken om det är kvinnan som ändå ska överföra pengarna?
helt meningslöst. och varför skulle hon gjort det nör det är hon som ska FÅ pengarna?

Det är scammern som har loggat in på hennes bankkonto, startat transaktionen - kvinnan har bara godkänt.

Det är väl ganska uppenbart??

Men hur ska scammern kunna knappa in konto-nummer om scammern inte är inloggad har du tänkt dig?
Citera
2024-12-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman

Att 3500 var hennes samlade besparingar och "sälja barnkläder på nätet" talar också för att det inte är Mensamaterial vi har att göra med här precis.

Ungdomarna bara trycker utan att läsa hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in