2024-12-12, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Oftast har man väl inte sina samlade besparingar på ett lönekonto vilket Swish oftast är kopplat till. Även om det inte är ens samlade besparingar så är 3500 kronor mycket, särskilt i nuvarande ekonomi och under december månad.

”Under december månad” antyder att du har extremt dålig koll på hur en ekonomi ska skötas.

Att göra av med mer pengar under december än man får in är inget märkvärdigt men självklart bygger man buffert under övriga månader för det.

Det är som att säga ”särskilt under en semester” självklart är det dyrt just den tiden man är på semestern men den sparar man till under övriga veckor eller hur man nu lever
Citera
2024-12-12, 07:09
Medlem
biljardballes avatar
Korkad jävla brud. Synd att folk skänker pengar till henne nu för hennes dumhet.
Citera
2024-12-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
När du signerar i ditt Bank ID så står det ju vad man signerar:
-belopp
-mottagare

Har denna dam signerat: var så god att tömma hela mitt bank konto?

Någon som kan förklara?

Även om du säljer igenom exempelvis Tradera eller Vinted så swishar du till den personen som har köpt ditt klädesplagg/din pryl, så att tjejen har godkänt med bank-id att skicka pengar till en viss person är inte konstigt - hon trodde att hon gjordeallting i appen men hon var aldrig inne i appen utan allt skedde utanför den. I samma sekund hon gick in med sitt bank-id kunde bedragarna komma åt hennes konto och ta alla pengar där.
Citera
2024-12-12, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Folk här i tråden borde läsa på lite om phising och allt vad det heter
Istället för att skuldbelägga henne
Det är en exakt kopia av logga företagets id mm. Hon har gått in med BankID gör att verifiera sitt konto som hon trodde och då släppte hon in skurkarna som fjärrstyrd allt och vips hår pengarna iväg
1 Fattar inte att banker polis mm har en infokampanj och lär folk dessa ord och grunden i bedrägerierna
2 Bankerna kan ofta se vilket konto de går till ändå hjälper de inte till att få tillbaka pengarna
3 Strunta i BankID så mycket det går!

Vad menar du?
Visst - kan köpa att man klickat sig till en phising sida.
Problemet är att DIREKT man öppnar BankID så står det vad man gör.

Loggar jag in på Swedbank står det att jag loggar in på Swedbank.
Loggar jag in på XXX står det att jag loggar in på XXX.

För att kunna skicka till en NY MOTTAGARE måste man först godkänna mottagaren.
Dvs
1. först har hon godkänt en inloggning till sin bank (Uppenbart #1)
2. sedan har hon godkänt att lägga till en ny mottagare (Hallå???)
3. sedan har hon godkänt en överföring till denna nya mottagare (HALLÅ????)

Det är INTE fel på bankid.
Det är som att jämföra med att ge sin plånbok + kort + pinkod till tiggaren så att han kan plocka ut pengarna själv åt sig medan du går på toan. typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Även om du säljer igenom exempelvis Tradera eller Vinted så swishar du till den personen som har köpt ditt klädesplagg/din pryl, så att tjejen har godkänt med bank-id att skicka pengar till en viss person är inte konstigt - hon trodde att hon gjordeallting i appen men hon var aldrig inne i appen utan allt skedde utanför den. I samma sekund hon gick in med sitt bank-id kunde bedragarna komma åt hennes konto och ta alla pengar där.

Nej.
Hon har sålt saker. inte köpt.
Citera
2024-12-12, 08:54
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Stämmer inte. Varje gång när man ringer olika företag säger de ofta ”kan du verifiera dig med BankID”
Rådet är att aldrig göra det

Använd hellre då att de ställer kontrollfrågor
Fast då har man ju ringt upp själv, inte blivit uppringd, eller på annat sätt heller blivit kontaktad av någon.

Men jag har själv börjat fundera på hur pass säkert det där är ändå, för om man ringer t. ex Arbetsförmedlingen och i kön där blir man ombedd att logga in med bankid, att vad säger då att någon anställd inte på förhand ordnat en sida med en massa namn på inskrivna arbetssökande och när väl den ringer arbetsförmedlingen så poppar dens namn upp på en skärm och vips har man bjudit in den anställde rakt in i sin bank och man är tom på sina tillgångar?

Men i alla fall ännu så länge så när man själv ringer upp t. ex en myndighet så kan man logga in med bankid utan risk för att bli skinnad på sina pengar, annat om en myndighet skulle kontakta en och uppmana en att logga in med bankid så MÅSTE man veta att då håller man på att bli ekonomiskt bedragen.

Jag lider med tjejen och alla andra som också blir lurade och bedragna av mycket förslagna och samvetslösa manipulatörer och jag skuldbelägger verkligen inte brottsoffer.
Citera
2024-12-12, 09:18
Medlem
Computerzs avatar
Hur tar sig bedragarna förbi QR-koden som används hos bankerna idag? Det går inte längre att skicka en begäran på personnummer.
Citera
2024-12-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Vad menar du?

Dvs

Det är som att jämföra med att ge sin plånbok + kort + pinkod till tiggaren så att han kan plocka ut pengarna själv åt sig medan du går på toan. typ.

Nej.

Ja, det har du rätt i, tänkte fel där. Men varför skriver du själv att hon "godkänt en överföring till denna nya mottagare" då? Om hon sålt ska hon ju ta emot pengar och inte överföra dem och för att ta emot en swish behöver hon inte godkänna någon?
Jag har bara sålt/köpt via Tradera eller Blocket och aldrig Vinted så jag vet inte hur deras app fungerar och jag fattar inte hur kvinnan i artikeln blivit lurad. Men kanske är det så att hon fick en fejkad notis i en fejkad app om att hon sålt en kavaj och när hon då loggade in på sitt bank-id för att bekräfta sig själv som säljare i en försäljning via appen så fick bedragarna tillgång till kontot på nåt sätt.
Citera
2024-12-12, 09:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
Vad svamlar ni om era tomtar? Varenda gång man loggar in med bankid hos bankerna så står det en uppmaning att inte göra det på uppmaning av någon annan.

Det som de brukar säga är att de aldrig skulle ringa upp någon och begära att logga in via bank-id. Däremot, om du ringer till det officiella numret för din banks kundtjänst så är det givetvis lugnt att identifiera dig via bank-id.

Alltså i korthet:
-random nummer ringer dig utan att du initierat kontakt, använd ej bank-id
-du ringer ett officiellt kundtjänstnummer, ok att använda bank-id
Citera
2024-12-12, 09:29
Syns tydligt i tråden att smutskastningen mot Vinted på media funkar fint.

Ni vet att Aftonbladet ägs av samma koncern som Blocket?

Vinted funkar prima, min sambo har gjort många köp till bra priser + fraktkostnad på Vinted. Hon har också sålt enstaka artiklar barnkläder utan problem.

Det är scammers som lurkar runt och hittar vägar att blåsa folk på.
Inget ovanligt, same same but different som på Facebook Marketplace scams.
VINTED har inget med det och göra.

Mera smutskastnings operation då Blocket och Tradera blir skitnödiga när en annan aktör börjar ta mark.

Att dom alltid ska skjuta sig i foten.
Dåliga nyheter blir alltid bra marknadsföring
Senast redigerad av El0l 2024-12-12 kl. 09:35.
Citera
2024-12-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Hur tar sig bedragarna förbi QR-koden som används hos bankerna idag? Det går inte längre att skicka en begäran på personnummer.
Vad menar du?
Citera
2024-12-12, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Vad menar du?

Dvs

Nej.

Det är egentligen fyra steg.

1. Loggar in X
2. Loggar in sig själv
3. Godkänner ny mottagare
4. Godkänner överföringen
Citera
2024-12-12, 11:06
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia

Man swishar till .............. namn på mottagaren.
Man anger belopp............

Kan du förklara hur man blir lurad?

Oavsett vilken app, hemsida, bankkontor du håller på med, så signerar du enligt vad som anges INUTI Bank-id.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in