• 1
  • 2
2024-12-10, 08:43
Bannlyst
Jag är en fet otränad gubbe med hög puls, högt blodtryck och dålig syresättning.
Legat på samma i c,a 4 år..
Drack en energidryck igår kväll som jag fick gratis när jag beställde mat.
Första jag druckit på säkert 10 år.
Fick lite huvudvärk och kände lite oro i kroppen, rusningar.

Har ju läst att unga människor som druckit för många hamnat på akuten.
Så jag testade mina värden, blodtrycket lite högre, men 12 slag lägre vilopuls än jag brukar ha och perfekt syresättning.
Har inte haft så bra värden som sen jag köpte pulsoximetern och började mäta 3 ggr i veckan för 4 år sen.
Jämn och fin kurva, stora lugna vågor, istället för små snabba ryckiga som jag brukar ha.

Så min fråga till läkarna på Flashback blir, vad berodde detta på, vad finns i en energidryck, borde inte pulsen gått upp, osv?
Satt i c,a 2 timmar..

https://www.reignstorm.com/sv-se/
Senast redigerad av Fibululan 2024-12-10 kl. 08:58.
Citera
2024-12-10, 08:47
Medlem
KlasLunds avatar
Vilken "kurva" var det som var "jämn och fin" och vad var det för "energidryck"?
Citera
2024-12-10, 08:50
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Energidrycker är hälsosama. Det är läsk-företagen som har finansierat en skrämsel propaganda.
Citera
2024-12-10, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vilken "kurva" var det som var "jämn och fin" och vad var det för "energidryck"?

Den heter ”REIGN STORM” och kurvan är den som syns på mätaren, sinuskurvor lr vad det heter!
Senast redigerad av Fibululan 2024-12-10 kl. 08:58.
Citera
2024-12-10, 09:14
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Energidrycker är hälsosama. Det är läsk-företagen som har finansierat en skrämsel propaganda.
Hälsosamma till man börjar missbruka det. En polare som jobbade 14 timmar om dagen i ett kök sa att han lätt drack tio red bull om dagen. Efter ett år började han känna smärtor i bröstet, gick till läkaren och det konstaterades att hjärtmuskeln hade förstorats. Så hädanefter dricker han mest vatten, kanske ett glas saft på helgerna.
Citera
2024-12-10, 10:20
Medlem
Glostrups avatar
Prova att dricka ett sexpack om dagen i ett års tid. Eller, gör inte det.

Vad är så förvånande med detta, och vilka mer långtgående slutsatser anser du att du kan dra av att du kunde dricka en energidryck en gång utan att din i övrigt ganska förfallna kropp fick spunk?

Jag fasar vid tanken på vilka trådar som kommer härnäst?
- Åt en cigarettfimp från gatan, men jag dog inte. Cigarettfimpar måste vara bra för hälsan.
- Doppade huvudet under vattenytan i badkaret, hade lägre blodtryck dagen efter.
- Drack sprit en hel kväll, mådde jättebra hela kvällen.
Citera
2024-12-10, 10:20
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Nej, så är det förstås inte. Vilket jag hoppas att du vet.
Citera
2024-12-10, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Prova att dricka ett sexpack om dagen i ett års tid. Eller, gör inte det.

Vad är så förvånande med detta, och vilka mer långtgående slutsatser anser du att du kan dra av att du kunde dricka en energidryck en gång utan att din i övrigt ganska förfallna kropp fick spunk?

Jag fasar vid tanken på vilka trådar som kommer härnäst?
- Åt en cigarettfimp från gatan, men jag dog inte. Cigarettfimpar måste vara bra för hälsan.
- Doppade huvudet under vattenytan i badkaret, hade lägre blodtryck dagen efter.
- Drack sprit en hel kväll, mådde jättebra hela kvällen.

Du får nog läsa om för du verkar både va blåst och icke läskunnig, stäng av dig själv idiot.
Citera
2024-12-10, 10:42
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Du får nog läsa om för du verkar både va blåst och icke läskunnig, stäng av dig själv idiot.
Svara på min fråga istället för att kasta invektiv omkring dig. Jag har läst den tråd som du skapade, i forumet Medicin och Hälsa, i vilken du framställer en ytterst otydlig och illa uttryckt hypotes som ett resultat av extremt dubiös data. Du dricker en burk energidryck, men blir förvånad över att du inte mår dåligt för att du har hört om att ungdomar som har druckit många har hamnat på akuten?

Varpå jag ställer en relevant följdfråga om hur du ser på din egen datainsamling och vilka slutsatser du anser att du kan dra utifrån den. Du drack en energidryck, och ”fick toppresultat” på din hemma-blodtrycksmätare - samtidigt som du enligt egen utsago är i rätt dålig form. Så frågan jag ställer är: ”och?”. Menar du att någon kan här extrapolera din data till att befästa energidrycker som ett universalmedel för att transformera 50-åriga vrak till att få testresultat som en 20-åring? Eller vad? Att hela läkarkåren har fel om energidrycker? Vad är det du vill säga, människa?
Citera
2024-12-10, 10:57
Medlem
Det kan finnas hälsofördelar med att konsumera koffein, till skillnad från många andra droger. Visst är det ett beroende, och visst har det viss påverkan på hjärtat. Men koffeinet får dig att vilja hålla igång och röra dig, så fördelarna kan väga upp nackdelarna.

Man ska nog undvika de sockrade varianterna dock. Men koffeinet i sig är det ingen större fara med.
Citera
2024-12-10, 11:54
Bannlyst
koffein tror jag inte är direkt nödvändigt för människokroppen. personligen får jag iallafall energi från annat håll, såsom motivation.

men jag har allt sett på TicToc vilken nivå det är på de som säljer "sportenergidrycker" och deras säljtrix.

allt bereoendeframkallande ska man passa sig för.
Citera
2024-12-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Jag är en fet otränad gubbe med hög puls, högt blodtryck och dålig syresättning.
Legat på samma i c,a 4 år..
Drack en energidryck igår kväll som jag fick gratis när jag beställde mat.
Första jag druckit på säkert 10 år.
Fick lite huvudvärk och kände lite oro i kroppen, rusningar.

Har ju läst att unga människor som druckit för många hamnat på akuten.
Så jag testade mina värden, blodtrycket lite högre, men 12 slag lägre vilopuls än jag brukar ha och perfekt syresättning.
Har inte haft så bra värden som sen jag köpte pulsoximetern och började mäta 3 ggr i veckan för 4 år sen.
Jämn och fin kurva, stora lugna vågor, istället för små snabba ryckiga som jag brukar ha.

Så min fråga till läkarna på Flashback blir, vad berodde detta på, vad finns i en energidryck, borde inte pulsen gått upp, osv?
Satt i c,a 2 timmar..

https://www.reignstorm.com/sv-se/

Nja kvalitén på energidryck är väldigt låg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in