• 1
  • 2
2024-12-10, 08:10
Medlem
CalzoneItalias avatar
Om ni använder tandsköljmedel som tex Flux i vuxen ålder så rekommenderar jag att sluta med det genast. Det förstör era tänder och ni måste gå till tandläkaren till slut. Fluoret förstör tänderna.

Tandvården lurar er för att folk ska komma till tandläkaren oftare och på så sätt tjäna mer pengar.

Det räcker gott att borsta tänderna med tandkräm med fluor i.

Har fungerat i alla tider .
Citera
2024-12-10, 08:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Om ni använder tandsköljmedel som tex Flux i vuxen ålder så rekommenderar jag att sluta med det genast. Det förstör era tänder och ni måste gå till tandläkaren till slut. Fluoret förstör tänderna.

Tandvården lurar er för att folk ska komma till tandläkaren oftare och på så sätt tjäna mer pengar.

Kan du visa ngn form av underlag som bekräftar ditt påstående att....
1. Flux är skadligt?
2. Tandvården medvetet lurar folk?
Citera
2024-12-10, 08:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. Flux är skadligt?
Spännande att få se underlaget; man kan ju inte bara lyda ett råd som är skrivet av ngn som bara påstår saker rätt ut i luften på sociala medier!
Lite väl naivt kanske?
Citera
2024-12-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. Flux är skadligt?

Folktandvården lurar absolut folk.
Men det andra låter jag vara osagt
Citera
2024-12-10, 09:01
Medlem
biljardballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Spännande att få se underlaget; man kan ju inte bara lyda ett råd som är skrivet av ngn som bara påstår saker rätt ut i luften på sociala medier!
Lite väl naivt kanske?

Hade vi behövt all denna munskölj och tandkräm så hade vi inte behövt gå till tandläkare regelbundet. Så enkelt är det.
Citera
2024-12-10, 09:04
Medlem
Fibululans avatar
En läkare sa att om han fick lista det som var farligast för hjärtat top 10 så..
1.rökning
2.munskölj som dödar det naturliga skyddet lr om det var ph-värdet i munnen..
Citera
2024-12-10, 09:16
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Du är väl medveten om att svensk tandstatus från 60-talet och framåt är bättre än någonsin tidigare i landets historia. Faktum är att under ”alla tider” i svensk historia förutom de senaste 60 åren med fluortanter mm, så har svenskarna haft betydligt sämre tandstatus än nu.

Flux eller inte, men det råder inga tvivel om att fluor har spelat en roll i den drastiska förbättringen av svensk tandstatus under 1900-talet. Att Flux förstör tänderna får du, vilket andra också har bett dig, visa en trovärdig källa på.
Citera
2024-12-10, 09:16
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Folktandvården lurar absolut folk.
Men det andra låter jag vara osagt
Hur lurar folktandvården folk? Genom att rekommendera Flux?
Citera
2024-12-10, 09:17
Medlem
Ja, jag har alltid tyckt att det är märkligt hur man hela livet fått höra allt gott om fluor men aldrig fått höra om dess risker.
Forskning tyder även på att fluor som är en del av en mineral kan ”förkalkas” i hjärnan.
Vilket leder till bland annat sänkt IQ och ADHD mm…
Källa: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/article...rce=perplexity

”Borsta 2 gånger om dagen” har jag trott innebär *minst* 2 ggr per dag.
Men egentligen är det *MAX* 2 ggr per dag, då denna tandkräm är giftig.

Hydroxyapatit är en naturlig komponent i tänderna, som har samma egenskaper som fluor. Men ändå väljer tandläkare att rekommendera fluor?
Jag undrar hur kan fluor vara mer populärt än hydroxyapatit?
Citera
2024-12-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Hur lurar folktandvården folk? Genom att rekommendera Flux?

Genom att ständigt hitta fel i din mun som gör att du behöver komma tillbaka.
Så var iaf för mig. Fanns alltid något. Lite djupa fickor, litet hål här och där. De drog ut fel visdomstand etc etc.
Bytte till en privat. Jättefin munhälsa. Aldrig haft något att åtgärda under flera år.

Var intressant att se reportaget med dold kamera på Folktandvården för man kände verkligen igen sig hur illa det är.

https://www.expressen.se/nyheter/800...akarrakningen/
Senast redigerad av Minkapten 2024-12-10 kl. 09:22.
Citera
2024-12-10, 09:19
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
En läkare sa att om han fick lista det som var farligast för hjärtat top 10 så..
1.rökning
2.munskölj som dödar det naturliga skyddet lr om det var ph-värdet i munnen..
Ah, den obestridligt pålitliga källan ”en läkare”. Följt av ett påstående som är ”A, eller om det var B”. Jamen då så.

Har du någon konkret namngiven källa, med ett direkt korrekt citat?
Citera
2024-12-10, 09:22
Medlem
Fibululans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Ah, den obestridligt pålitliga källan ”en läkare”. Följt av ett påstående som är ”A, eller om det var B”. Jamen då så.

Har du någon konkret namngiven källa, med ett direkt korrekt citat?

Nej, men det var en licensierad läkare med flera 100 tusen följare på instagram.
Andra saker han listade var dom vanliga som alkohol, processad mat, stillasittande osv..
Mest förvånad över att han tog munskölj som nr 2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in