2024-12-08, 03:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Shit.
Det var fan avancerat, men väldigt finurligt av dig!
Är det svårt att genomföra?

Nej inte särskilt faktiskt. Första gången var det ju lite nervöst men nu är det rutin. Finns videos på YT naturligtvis att lära sig av och verktyg för ett par hundra behövs om man inte redan har diverse finelektronikverktyg hemma.
Citera
2024-12-08, 06:16
Avslutad
Jag hade en liten tejpbit på selfiekameran under en peroid när jag var paranoid. Det var väldigt skönt och fick mig att slappna av.

Idag bryr jag mig inte om det sitter någon guling och glor.
Citera
2024-12-08, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Jag öppnar alltid androiden så fort jag köpt den och fimpar mekaniskt kameror och mic forever. Vid samtal sköts det via lurar.

Hur? Sprängs inte glaset? Alltså tänker på face kameran då.

Edit såg post #25 där du förklarar det ok.
Citera
2024-12-08, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
En dator är väl lättare att hacka än en telefon?

Ja, det stämmer. Visst går det att hacka telefoner med, men zero-day exploits är allt som oftast reserverade för statliga aktörer med tillgång till Pegasus och liknande.

Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om någon ser mitt ansikte. Det är trist att allting övervakas, inklusive nättrafik, men en tröst är att datan i huvudsak hanteras av automatiska system och inte människor. Men vill någon på NSA se vad jag sysslar med så är det bara att kolla upp. Snowdens läckor har väl beskrivit vad underrättelsettjänsterna är kapabla till. Och det finns ingen anledning att tro att det är bättre idag. Tvärtom lär tekniken och intresset för att övervaka ha utvecklats exponentiellt.
Senast redigerad av MpunktM 2024-12-08 kl. 07:33.
Citera
2024-12-08, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag ser många som tejpar för eller lägger pengar på skydd som täcker för deras webbkameror. Jag har dock aldrig sett någon som gör detsamma med mobilen - som ju har kamera såväl fram som bak. Så om man nu är så rädd att någon spionerar på en genom webbkameran borde man väl vara ännu mer paranoid över att någon spionerar genom mobilens kameror, som man väl oftare tenderar att ha närliggande i fler intima situationer (badrummet exempelvis)?

Det är så klart för videokameran är riktad mot rummet telefonen är för det mesta riktad mot taket.
Men spionerar - det gör de. Var så säker. Särskilt telefonens mikrofon som alltid är på och lyssnar. Så telefonen behöver tejpas både här och där.
Citera
2024-12-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Du borde höra ljud från linsen som klickar och snurrar om kameran går igång på telefonen, men en cellkamera som finns i datorer har ingen anledning till att ha rörliga komponenter, utan är svårare att höra/se om de är igång.

Jag skulle dock vara mer orolig för mikrofonen som alltid är igång och spelar in allt du säger och anpassar reklamen till dig efter nyckelord.

Aldrig någonsin hört ljud ifrån kameran på någon telefon jag haft, och om det nu låter så mycket att man hör det lär man inte göra det om man har hörlurar på sig.
Citera
2024-12-08, 08:31
Medlem
Vabbade och loggade in på telefonen i ett möte med över 100 pers, hade den på högtalaren och riktade skärmen nedåt så jag inte kunde råka komma åt någon knapp. Då klättrar och klickar tre åringen på kameraikonen i Teams och filmar mig när jag steker pannkakor hemmaklädd. Efter det är inte telefonens kamera täckt men jobbdatorns kamera. 😄
Citera
2024-12-08, 08:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pineappledude123
Jag hade en liten tejpbit på selfiekameran under en peroid när jag var paranoid. Det var väldigt skönt och fick mig att slappna av.

Idag bryr jag mig inte om det sitter någon guling och glor.

Men du erkänner ändå. Det kan vara någon som glor. Tom fan Mark Zuckerberg har ju en liten bit tejp över kameran på de datorer han använder. Det är ju det ändå bästa att kunna slappna av. Fastän man borde ju muta den mic också
Citera
2024-12-08, 08:48
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vadå se??? Lampan vid kameran tänds ju alltid när den är aktiverad på en dator.

Det är en barnlek att avaktivera lampan vid kameran.

/AI
Citera
2024-12-08, 08:52
Medlem
Pungpuckels avatar
Visst hade jag kunnat göra det, men så ska man scanna grejer ibland och så har man glömt tejpen.. så blir det ett Åååååå
Citera
2024-12-08, 09:37
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är kanske inte hackare man ska vara mest rädd för. Ett större problem är definitivt Google, Apple och Windows.

Det finns antagligen skäl till att man sätter fler och fler kameror på telefonerna.
Citera
2024-12-08, 10:10
Medlem
Trollet420s avatar
Köper alltid skall med lucka man kan stänga kameran selfie kameran droppar jag transparent lack på ser inte ett skit och använder inte den kameran nånsin.. det som oroar mig är mic och avlyssning men har inte gjort något åt det fast tanken slagit mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in