• 1
  • 2
2024-12-08, 00:15
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Jag ser många som tejpar för eller lägger pengar på skydd som täcker för deras webbkameror. Jag har dock aldrig sett någon som gör detsamma med mobilen - som ju har kamera såväl fram som bak. Så om man nu är så rädd att någon spionerar på en genom webbkameran borde man väl vara ännu mer paranoid över att någon spionerar genom mobilens kameror, som man väl oftare tenderar att ha närliggande i fler intima situationer (badrummet exempelvis)?
Citera
2024-12-08, 00:25
Medlem
En dator är väl lättare att hacka än en telefon?
Citera
2024-12-08, 00:28
Medlem
Haajibs avatar
Du borde höra ljud från linsen som klickar och snurrar om kameran går igång på telefonen, men en cellkamera som finns i datorer har ingen anledning till att ha rörliga komponenter, utan är svårare att höra/se om de är igång.

Jag skulle dock vara mer orolig för mikrofonen som alltid är igång och spelar in allt du säger och anpassar reklamen till dig efter nyckelord.
Citera
2024-12-08, 00:31
Medlem
förvisso har jag en tendens att tejpa för selfie kameran fortare på laptoparna än smartfånens, men exakt varför kan jag svara på, mer än storleken

Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
haha

jag vill påstå att det är enklare att styra vad som får kontroll över selfie kameran på en dator än en smartfån, dvs utan att använda tejp. men jag rekommenderar tejp, och jag har studerat malware en hel del, förvisso inte så mycket de senaste +10 åren men ändå, använd tejp om du vill vara säkrare än de flesta.
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-08 kl. 00:34.
Citera
2024-12-08, 00:33
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:

Inte nödvändigtvis. macOS har Sandboxing precis som iOS men ändå ser jag många som tejpar för webbkameran på sina MacBooks. Så tejpar för webbkameran på en MacBook ska man i logikens namn tejpa för webbkameran på iPhone också.

Windows och Android har väl sämre säkerhet, på Android kan du ju sideloada (ladda ned appar från andra källor än Google Play) så då kan man ju få ned all möjlig skit i telefonen där också. Dessutom är Google inte lika strikta som Apple när de kontrollerar appar för Play jämfört med App Store. Så jag menar på att man ska behandla sin iPhone som sin Mac och sin Android som sin Windows isåfall.
Citera
2024-12-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare

haha

Inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Inte nödvändigtvis. macOS har Sandboxing precis som iOS men ändå ser jag många som tejpar för webbkameran på sina MacBooks. Så tejpar för webbkameran på en MacBook ska man i logikens namn tejpa för webbkameran på iPhone också.

Windows och Android har väl sämre säkerhet, på Android kan du ju sideloada (ladda ned appar från andra källor än Google Play) så då kan man ju få ned all möjlig skit i telefonen där också. Dessutom är Google inte lika strikta som Apple när de kontrollerar appar för Play jämfört med App Store. Så jag menar på att man ska behandla sin iPhone som sin Mac och sin Android som sin Windows isåfall.

Tack för ditt svar!
Jag har Windows på datorn och en iPhone. Känner mig säkrare på telefonen än vid datorn. Men tejpar inte för något på någon av enheterna.

I min ungdom lärde jag mig hacka Windows datorer. Det är säkert mycket svårare nu än då. Men det var inte alls svårt och jag hade direkt access.
Vad jag förstått så är det konton som blir hackade idag och inte själva enheten, alltså att man får tillgång till kontaktlistor och bilder genom att hacka sig in på Googlekonton eller likande.
Eller är det själva enheten man tar sig in i?
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2024-12-08 kl. 00:40.
Citera
2024-12-08, 00:36
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Du borde höra ljud från linsen som klickar och snurrar om kameran går igång på telefonen, men en cellkamera som finns i datorer har ingen anledning till att ha rörliga komponenter, utan är svårare att höra/se om de är igång.

Jag skulle dock vara mer orolig för mikrofonen som alltid är igång och spelar in allt du säger och anpassar reklamen till dig efter nyckelord.

Vad har du för mobilkamera som klickar? Det är ytterst få mobilkameror som har en variabel bländare eller hörbar autofokusmotor. Om du hör ljud från bländarlamellerna eller autofokusmotorn rekommenderar jag varmt att du tar den till närmsta verkstad. Även om jag sätter örat mot min iPhone 11 Pro Max så hörs inte ett knyst när autofokus och sådant jobbar.
Citera
2024-12-08, 00:43
Medlem
nej, framföralltt handlar det om intresset att komma åt din information'(bankid, porrbilder osv), sedan är det bara med enkla googlesökningar vara snabbare än vad du är på att uppdatera system och program. med foto på dig så är det enklare för dem att verifiera

det går att göra automatiskt. både från fiendesidan och ditt håll
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-08 kl. 00:50.
Citera
2024-12-08, 01:07
Medlem
Citat:
Nej, varför skulle den vara det??? Fungerar ju ungefär likadant.
Citera
2024-12-08, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib

Vadå se??? Lampan vid kameran tänds ju alltid när den är aktiverad på en dator.
Citera
2024-12-08, 01:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad gör det på mobilen också. Mobilen är ju liksom det värsta. En kamera öppen till man sitter och skiter!

Det kommer kvitta hur mycket internetsäkerhet man kan. Täck fan över alla kameror som finns.

För mobil en liten rund tejp. Om videosamtal. Måste ta bort tejpen först. Sedan efter på den med igen!
Senast redigerad av Zaedrews 2024-12-08 kl. 01:57.
Citera
2024-12-08, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad gör det på mobilen också. Mobilen är ju liksom det värsta. En kamera öppen till man sitter och skiter!

Det kommer kvitta hur mycket internetsäkerhet man kan. Täck fan över alla kameror som finns.

För mobil en liten rund tejp. Om videosamtal. Måste ta bort tejpen först. Sedan efter på den med igen!
Det är vanligare att hacka kameran på datorn mig veterligen och förmodligen enklare. Om vi bortser från vad jag tror så är kameran på datorn ofta vinklat på ett sådant sätt så att det exponerar kroppen när man minst vill det. En mobil har du inte vinklad på samma sätt. Du tittar i den eftersom att du använder den. Du har den liggande med kameran rakt uppåt eller nedåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in