• 1
  • 2
2024-12-07, 22:29
Medlem
Jag har enbart gjort LIA på diverse EU projekt och brainstormande. Finns alltid någon kvinna i 30-35 års åldern som är koordinator som skall vara någon form av spindeln i nätet.

Lång historia kort. Jag har hört många gånger (och själv märkt av det på.andra arbetsplatser i offentlig sektor) att tar man för mycket initiativ kan det nästan vara dåligt. Du får ett samtal av någon chef eller kollega ett det där skulle du inte ha gjort.

Kan vara något enkelt som att något företag kontakter näringslivskontoret och de söker en lokal. Du vet att personen som besitter med sådana uppgifter kommer att svara inom en vecka eller svara direkt "jag återkommer" och drar ut på det på en månad medan du vet att det finns en lokal tillgängligt inom 24 timmar och allt som behövs är att skriva under. Du säger det och du har gjort allt rätt i boken men likt förbannat får du problem av dina kollegor för det där var ju Kristinas uppdrag!!

Liksom....är det såhär i den offentliga sektorn?
Citera
2024-12-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos

Offentlig sektor är Sveriges största arbetsgivare, du kommer således ha både drivna/smarta/bra medarbetare samt totala spån som endast har som uppgift att jävlas.

Jag skulle säga att utifrån min egen erfarenhet är det många dom jobbar stenhårt varje dag och gillar andra som är drivna. Helst av allt vill chefer vill ha driven personal.

Det som du säkert råkat ut för är att kommunen har en turordningslista, genom att lösa det för något som bara råkade ringa dig direkt så kanske du inte arbetar i enlighet med likabehandlingprincipen eller upprättade styrdokument.

Det finns mycket sånt, på både gott och ont.
Citera
2024-12-07, 22:42
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Jag har enbart gjort LIA på diverse EU projekt och brainstormande. Finns alltid någon kvinna i 30-35 års åldern som är koordinator som skall vara någon form av spindeln i nätet.

Lång historia kort. Jag har hört många gånger (och själv märkt av det på.andra arbetsplatser i offentlig sektor) att tar man för mycket initiativ kan det nästan vara dåligt. Du får ett samtal av någon chef eller kollega ett det där skulle du inte ha gjort.

Kan vara något enkelt som att något företag kontakter näringslivskontoret och de söker en lokal. Du vet att personen som besitter med sådana uppgifter kommer att svara inom en vecka eller svara direkt "jag återkommer" och drar ut på det på en månad medan du vet att det finns en lokal tillgängligt inom 24 timmar och allt som behövs är att skriva under. Du säger det och du har gjort allt rätt i boken men likt förbannat får du problem av dina kollegor för det där var ju Kristinas uppdrag!!

Om det är ett återkommande tema för dig och du upplevt det på flera olika arbetsplatser är det nog något du gör fel. Känn av stämningen. Sköt ditt. Du ser det som att ta initiativ och hjälpa till, men det är skitstörigt och irriterande.
Citera
2024-12-07, 22:50
Medlem
Hegamons avatar
Du kan inte ta andra personers uppgifter, chans är att du gör fel, den andra personen har fått uppgifterna tilldelade, klart personerna kommer klaga på dig. Varför sköter du inte dina egna uppgifter på arbetsplatsen? Varför tar du på dig uppgifter du inte ska göra?
Citera
2024-12-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Offentlig sektor är Sveriges största arbetsgivare, du kommer således ha både drivna/smarta/bra medarbetare samt totala spån som endast har som uppgift att jävlas.

Jag skulle säga att utifrån min egen erfarenhet är det många dom jobbar stenhårt varje dag och gillar andra som är drivna. Helst av allt vill chefer vill ha driven personal.

Det som du säkert råkat ut för är att kommunen har en turordningslista, genom att lösa det för något som bara råkade ringa dig direkt så kanske du inte arbetar i enlighet med likabehandlingprincipen eller upprättade styrdokument.

Det finns mycket sånt, på både gott och ont.

Så är det men i det fallet fick företaget hjälp och sa tack. Knappast jag fick höra det från mina kollegor.
Citera
2024-12-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Om det är ett återkommande tema för dig och du upplevt det på flera olika arbetsplatser är det nog något du gör fel. Känn av stämningen. Sköt ditt. Du ser det som att ta initiativ och hjälpa till, men det är skitstörigt och irriterande.

Jag gör allt rätt och har kollat upp saker. Bara det att kollegorna vill ta ett möte för mötets skulle angående ett möte som handlar en näringslivsfrukost. För mig går jag rak på sak och skapar resultat.
Citera
2024-12-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du kan inte ta andra personers uppgifter, chans är att du gör fel, den andra personen har fått uppgifterna tilldelade, klart personerna kommer klaga på dig. Varför sköter du inte dina egna uppgifter på arbetsplatsen? Varför tar du på dig uppgifter du inte ska göra?
Jag gjorde rätt men det var inte min uppgift. Var antingen att vänta 7-10 arbetsdagar eller 24 timmar.
Citera
2024-12-07, 23:23
Medlem
IRMEs avatar
Vissa kommer att gilla dig, många kommer att hata dig. Oavsett så kommer du inte att få något för det.

När jag bytte till privat sektor blev allt bättre. Lön, pension, semester, hemmaarbete, kollegor, you name it.

Enda som möjligen är sämre är min ev. föräldrapenningstillägg, det har vi inget.
Citera
2024-12-07, 23:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Jag gjorde rätt men det var inte min uppgift. Var antingen att vänta 7-10 arbetsdagar eller 24 timmar.

Du skapar en obalans i arbetsgruppen, du bryter säkert mot arbetsplatsens regelverk. Det finns arbetsbeskrivningar på samtliga jobb inom offentlig förvaltning, dom får inte brytas hur som helst.
Citera
2024-12-07, 23:49
Medlem
Citat:
Du skapar en obalans i arbetsgruppen, du bryter säkert mot arbetsplatsens regelverk. Det finns arbetsbeskrivningar på samtliga jobb inom offentlig förvaltning, dom får inte brytas hur som helst.

"Kristinas arbetsuppgifter är att maska ärenden så att det tar 14 dagar än 24 timmar"

Tror knappast det står så i arbetsbelastningen.
Citera
2024-12-07, 23:53
Medlem
Citat:

Du får skilja på att om ts skriver på ett kontrakt han inte har befogenhet att göra, eller om han som i det här fallet ger ett tips till den som har befogenheten.

Och det får man givetvis göra, däremot blir många (speciellt kvinnor, och ännu värre om de är chefer) kränkta som fan om någon löser deras problem bättre än de själva

Finns inga regelverk som säger att man inte får hjälpa varandra och ge tips på effektiva lösningar.
Citera
2024-12-07, 23:57
Medlem
Sefiruzs avatar
Det är likadant överallt, pga facket så slipper man nu jobba på arbetsplatsen, de som klarar sig bäst är de snygga människor som är bra på det sociala som glider runt och skaffar kontakter hela dagarna istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in