• 1
  • 2
2024-12-05, 22:36
Medlem
NewDawnFadess avatar
Fram till för ungefär tio år sedan pensionssparade min fru i fonder (IPS), alltså tills det inte längre var avdragsgillt för insättningarna. I januari ska hon börja ta ut pengarna. De flesta tar ut pensionen månadsvis under ett visst antal år.

Vid koll med banken säger de att de säljer fonder för hela det aktuella året och pengarna betalas sedan ut månadsvis. Dessa pengar finns hos banken för årets kommande utbetalningar, vilket gör att de därför lånar pengarna räntefritt. En ränta som rimligtvis borde tillfalla pensionsspararen. Någon information om andra utbetalningsalternativ än månadsvis framgår inte på bankens hemsida.

Min fru ringde banken och frågade om detta och om hon kunde ta ut hela årsbeloppet direkt vid första utbetalningen i januari. Det skulle tydligen gå bra. Sålunda kan hon sätta in valfritt belopp på exempelvis ett räntebärande konto, så att räntan tillfaller henne istället för banken.

Försöker vissa eller alla banker lura pensionsspararna genom att inte tydligt informera om möjligheten att ta ut alla årets pengar vid första utbetalningen och därigenom få räntan på pengarna som banken annars skulle ha fått?
Citera
2024-12-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Fram till för ungefär tio år sedan pensionssparade min fru i fonder (IPS), alltså tills det inte längre var avdragsgillt för insättningarna. I januari ska hon börja ta ut pengarna. De flesta tar ut pensionen månadsvis under ett visst antal år.

Vid koll med banken säger de att de säljer fonder för hela det aktuella året och pengarna betalas sedan ut månadsvis. Dessa pengar finns hos banken för årets kommande utbetalningar, vilket gör att de därför lånar pengarna räntefritt. En ränta som rimligtvis borde tillfalla pensionsspararen. Någon information om andra utbetalningsalternativ än månadsvis framgår inte på bankens hemsida.

Min fru ringde banken och frågade om detta och om hon kunde ta ut hela årsbeloppet direkt vid första utbetalningen i januari. Det skulle tydligen gå bra. Sålunda kan hon sätta in valfritt belopp på exempelvis ett räntebärande konto, så att räntan tillfaller henne istället för banken.

Försöker vissa eller alla banker lura pensionsspararna genom att inte tydligt informera om möjligheten att ta ut alla årets pengar vid första utbetalningen och därigenom få räntan på pengarna som banken annars skulle ha fått?

Ett helt årsbelopp ska inte säljas av från fonderna. Det säljs av varje månad så pengarna ligger kvar i fonderna hon har och tickar på så länge hon inte själv väljer att sälja av fonder för ett år åt gången.
Citera
2024-12-06, 00:27
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrYippeeKiYay
Ett helt årsbelopp ska inte säljas av från fonderna. Det säljs av varje månad så pengarna ligger kvar i fonderna hon har och tickar på så länge hon inte själv väljer att sälja av fonder för ett år åt gången.
Det var vad banktjänstepersonen sa att de gör. Säljer av för ett år i taget. Men, vad vet jag, hon kanske har noll koll?
Citera
2024-12-06, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrYippeeKiYay

Citat:
Det var vad banktjänstepersonen sa att de gör. Säljer av för ett år i taget. Men, vad vet jag, hon kanske har noll koll?

Kanske just den aktuella banken som har ett konstigt upplägg. Eller så handlar det om att ge samma summa varje månad.

Dvs om man valt 5år så säljer de 1/5, 1/4, 1/3 osv varje år och meddelar då vilken summa de betalar ut varje månad det året.
Citera
2024-12-06, 19:55
Medlem
bithaxs avatar
De behöver väl veta hur mycket pengar som kommer att finnas det året, så de kan göra en utbetalningsplan med samma belopp vaje månad.

Om det ligger i fonder, vars värde rasar så kan det ju bli krångligt sen att få det att gå ihop.
Citera
2024-12-06, 20:20
Medlem
Hela affärsidén med en bank är att vittja kunden på avgifter och räntor.
Citera
2024-12-06, 22:55
Medlem
Vet inte vad som är praxis, men Avanza säljer av den 1:a varje utbetalningsmånad.
Citera
2024-12-07, 08:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Ett IPS kan flyttas till annan aktör, t.ex. någon av nätmäklarna. IPS fungerar på samma sätt som ISK hos dessa så att man kan ha full koll på innehavet. Såvitt jag vet säljer nätmäklarna av innehav månadsvis.
Citera
2024-12-07, 21:25
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De behöver väl veta hur mycket pengar som kommer att finnas det året, så de kan göra en utbetalningsplan med samma belopp vaje månad.

Om det ligger i fonder, vars värde rasar så kan det ju bli krångligt sen att få det att gå ihop.
Det låter i sig inte alls orimligt eller fel att pensionssparare ska kunna veta vilka belopp som utbetalas varje månad. Dock blir ju kontentan att banken i så fall lägger beslag på räntan på delar av kapitalet. Det kapital som finns efter årsförsäljningen av fonder och som av naturliga skäl minskar månad för månad.
Citera
2024-12-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rengisss
Vet inte vad som är praxis, men Avanza säljer av den 1:a varje utbetalningsmånad.

Nej, för IPS säljer Avanza av för ett år åt gången. Citerar från deras egen hemsida:

”När ska jag sälja av fonder?
Du säljer själv av hela det kommande årets utbetalningsbelopp, som sedan flyttas till ett separat utbetalningskonto. Medan pengarna finns där är de låsta. Resterande pensionskapital kan fortfarande vara placerat i aktier, fonder, pengar m.m.”
Citera
2024-12-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ett IPS kan flyttas till annan aktör, t.ex. någon av nätmäklarna. IPS fungerar på samma sätt som ISK hos dessa så att man kan ha full koll på innehavet. Såvitt jag vet säljer nätmäklarna av innehav månadsvis.

Inte efter man börjat betala ut från den:
https://www.avanza.se/kundservice.ht...ionsforsakring

Citat:
Du kan enkelt flytta ditt individuella pensionssparande till oss, men inte om den är under utbetalning.
Citera
2024-12-10, 09:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inte efter man börjat betala ut från den:
https://www.avanza.se/kundservice.ht...ionsforsakring
Det är riktigt men i aktuella fallet i tråden har inte utbetalningen börjat ännu.

Även hos Avanza säljer man av årsvis ser jag nu, där hade jag fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in