2024-12-05, 20:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Återigen så handlar tråden om sortiment, inte hur man lagar mat.
Nu kollade jag på Willys.se och där finns inte det färska kebabköttet de hade förr.
Jag kollade inte Willys pulvermos på nätet då det inte är av intresse för mig. Men i butiken fanns bara små förpackningar.
Förutom de två i min närhet så har jag även tre andra jag besöker. Samma sak där.
Jo det lilla paketet pulvermos såg jag idag, men inte det stora nä.
Färsk kebab? Fattar inte. Har Willys en färskavdelning?
Däremot såg jag 700 g Kebab.
Har du smakat den där sötsura såsen du förkastar?
Citera
2024-12-05, 20:40
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Rätt observerat, de har plockat bort 5kg ris eftersom det blev för billigt. Finns Basmati men inte Jasmin längre.
Jodå det finns 5 kg Jasmin för 94 kr.
Såg det för 30 minuter sedan.
Så det där med att det "blev för billigt" är struntprat.
Citera
2024-12-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Mjölk och potatis här det väl fortfarande bra pris på om du ska göra potatismos som du skrev?

Pulvermos är inte potatismos.

Du kände att det var en tråd om mat som var poängen här och inte hur Willys agerar i sitt utbud för en bättre marginal?
Citera
2024-12-05, 23:23
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Har också märkt att Willys som varit en schysst matkedja helt och hållet börjat med smyghöjningar under detta året, mest de senaste 6 månaderna. Vissa varor har försvunnit ut sortimentet helt, typ Frödinge Blåbärspaj finns inte kvar och någon brödsort som ja brukat köpa. Säkerligen fler produkter som försvunnit.

Har en magkänsla att dom höjt mest av alla kedjor senaste 6 månaderna.

Dåligt Willys! Ni hade ett vinnande koncept.
Citera
2024-12-05, 23:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Har också märkt att Willys som varit en schysst matkedja helt och hållet börjat med smyghöjningar under detta året, mest de senaste 6 månaderna. Vissa varor har försvunnit ut sortimentet helt, typ Frödinge Blåbärspaj finns inte kvar och någon brödsort som ja brukat köpa. Säkerligen fler produkter som försvunnit.

Har en magkänsla att dom höjt mest av alla kedjor senaste 6 månaderna.

Dåligt Willys! Ni hade ett vinnande koncept.

Finns inga smyghöjningar. Det kallas för ökade inköpskostnaden. Därför har både Willys och Lidl senaste året bytt ut varor de inte längre tror passar i lågpris segment.
Citera
2024-12-05, 23:48
Medlem
Axfood är giriga kapitalistiska skitstövlar, som dränerar svenskars ekonomi. Lika med ICA m. fl.
Citera
2024-12-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Märkesbög och handla billigt hör inte ihop i samma stycke utan att det låter motsägelsefullt.

Problemet är att en ägare äger Willys och Hemköp. Det är för lite konkurrens och det börjar bli svårare och svårare för Ica att hålla sig kvar i vissa områden.
Axfood äger även City Gross numera.
Snart bara ICA och Axfood kvar på marknaden om Coop fortsätter gå dåligt.
Citera
2024-12-06, 10:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Axfood äger även City Gross numera.
Snart bara ICA och Axfood kvar på marknaden om Coop fortsätter gå dåligt.

Det är något som faktiskt borde slås ett öga på och ifrågasätta. Undrar om jag inte hört någon tala i transistorn om detta för ett tag sedan.
Citera
2024-12-07, 14:40
Medlem
Citat:
När jag skapade tråden skickade jag iväg samma text till Willys kundtjänst och killen som svarade måste ha lärt sig att svara här på Fb då inget i hans svar hade med frågan att göra😂

” Tack för ditt mejl. Som lågpriskedja vet vi hur viktigt priset är för våra kunder och vi arbetar ständigt för att ha riktigt låga priser och kunna erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Det innebär bland annat att vi regelbundet jämför tusentals priser för att säkerställa att vi håller en låg prisnivå. Dock finns det många saker som påverkar matpriserna som vi på Willys inte kan påverka. Priser på mat varierar över tid beroende på allt från inflation till hur den svenska kronan står sig i förhållande till andra valutor och väderförhållanden som i sin tur påverkar skördestorlekar. Allt detta medför att vi ibland också måste höja priser. Men vi jobbar som sagt alltid för att hålla ett så lågt pris som möjligt och ha ett bra prisavstånd till våra konkurrenter.”

Killen pratar priser, inte ett ord om arr de tar bort varor vars prisbild är till förmån för de som handlar större kvantiteter.
Rent AI-svar. Många andra företag kör samma numera.

Jag har själv slutat handla på Willys efter att ha varit trogen i många år, just pga de anledningar du nämner. De två andra i närheten jag har är ICA och COOP och ICA är alldeles för dyra, men efter att han bytt till COOP så hittar jag det jag vill till rimligt pris, men det gäller att vara alert och använda deras medlemserbjudande som kan faktiskt vara ruskigt bra ibland. Köttet är också klart bättre. Likaså grönsaks- och fruktdisken.

Willys Garant-kött var ok en gång i tiden, men av mycket sämre kvalitet nu och de har prishöjt det andra lokala märket så att det är dyrare än lanthandeln. För mig har Willys gått ner sig totalt och är historia.
Citera
2024-12-07, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av avkrooken
Rent AI-svar. Många andra företag kör samma numera.

Jag har själv slutat handla på Willys efter att ha varit trogen i många år, just pga de anledningar du nämner. De två andra i närheten jag har är ICA och COOP och ICA är alldeles för dyra, men efter att han bytt till COOP så hittar jag det jag vill till rimligt pris, men det gäller att vara alert och använda deras medlemserbjudande som kan faktiskt vara ruskigt bra ibland. Köttet är också klart bättre. Likaså grönsaks- och fruktdisken.

Willys Garant-kött var ok en gång i tiden, men av mycket sämre kvalitet nu och de har prishöjt det andra lokala märket så att det är dyrare än lanthandeln. För mig har Willys gått ner sig totalt och är historia.
Jag misstänker att jag är ganska normal och handlar på vana. Men jag var på Willys i dag då jag köper flak med Powerking Passionsfrukt. Min ena butik säljer dem inte inplastade med hänvisning till att fler vill köpa. Återigen så tjänar de mer på stycksälj än hela flaket. Den butiken biter sig i svansen då ”fler vill köpa” innebär att man kan sälja fler om man säljer till alla som vill köpa.
Citera
2024-12-07, 18:12
Medlem
Citat:
Jag misstänker att jag är ganska normal och handlar på vana. Men jag var på Willys i dag då jag köper flak med Powerking Passionsfrukt. Min ena butik säljer dem inte inplastade med hänvisning till att fler vill köpa. Återigen så tjänar de mer på stycksälj än hela flaket. Den butiken biter sig i svansen då ”fler vill köpa” innebär att man kan sälja fler om man säljer till alla som vill köpa.

Men marginalen är givetvis högre på styckförsäljning.
Det är ju strategisk, i hur man vlll agera, volym eller marginal.
Citera
2024-12-07, 18:49
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men marginalen är givetvis högre på styckförsäljning.
Det är ju strategisk, i hur man vlll agera, volym eller marginal.
Då ska man inte sälja flak för ett pris med tillägget ”flera smaker”.
Grejen här är att vissa butiker säljer inplastade flak medan vissa avstår. Grejen blir då att de säljer ett flak som delas upp åtta pers men de förlorar att sälja ett helt flak till en. Bäst marginal har man om man beställer hem fler flak där 1-2 är öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in