2024-12-05, 14:26
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
du lipar om några kronor hit eller dit, samtidigt som du refererar till hur lat du är, pallar inte riva ost och gör latrecept, sen äter du märkesvaror istället för det mycket billigare inhemska. Har du kollat kilo priset på riven ost jämfört med ett block?
Men, det är faktiskt en jävla skillnad på vad jag lägger mina pengar på mot hur Willys går tillväga för att tjäna mer. Mina få kronor skiter de nog i men fundera på vad några få kronor per kund gör för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Lidl har bra skivad gouda i 400g förpackning, 44 kr.
Den är ett helvete att riva.
Citera
2024-12-05, 14:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Men, det är faktiskt en jävla skillnad på vad jag lägger mina pengar på mot hur Willys går tillväga för att tjäna mer. Mina få kronor skiter de nog i men fundera på vad några få kronor per kund gör för dem.

Den är ett helvete att riva.

Är du förvånad att ett företag vill tjäna pengar? Med det tankesättet får du nog bo ute i skogen med ett grönsaksland och egna kycklingar.

Ett block ost är ännu billigare än skivad och enklare att riva.
Citera
2024-12-05, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Är du förvånad att ett företag vill tjäna pengar? Med det tankesättet får du nog bo ute i skogen med ett grönsaksland och egna kycklingar.

Ett block ost är ännu billigare än skivad och enklare att riva.
Jo, jag vet och grattis att du fick en chans att glänsa. Men du visar bara en sak och det är att du köper att företag som skyltar med låga priser medvetet gör det dyrare för kunden.
Du kan fundera på vilket underforum vi är i innan du postar nästa svar.
Citera
2024-12-05, 15:52
När jag skapade tråden skickade jag iväg samma text till Willys kundtjänst och killen som svarade måste ha lärt sig att svara här på Fb då inget i hans svar hade med frågan att göra😂

” Tack för ditt mejl. Som lågpriskedja vet vi hur viktigt priset är för våra kunder och vi arbetar ständigt för att ha riktigt låga priser och kunna erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Det innebär bland annat att vi regelbundet jämför tusentals priser för att säkerställa att vi håller en låg prisnivå. Dock finns det många saker som påverkar matpriserna som vi på Willys inte kan påverka. Priser på mat varierar över tid beroende på allt från inflation till hur den svenska kronan står sig i förhållande till andra valutor och väderförhållanden som i sin tur påverkar skördestorlekar. Allt detta medför att vi ibland också måste höja priser. Men vi jobbar som sagt alltid för att hålla ett så lågt pris som möjligt och ha ett bra prisavstånd till våra konkurrenter.”

Killen pratar priser, inte ett ord om arr de tar bort varor vars prisbild är till förmån för de som handlar större kvantiteter.
Citera
2024-12-05, 16:39
Medlem
Sereenas avatar
Har märkt att flera butiker plockar bort både storpack, och sina egna lågprismärken och bara kör dom stora, dyrare, märkena och mindre förpackningar med högre kilopris.
Citera
2024-12-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Noterar att Potatis hel, Eldorado 680/425 g numera kostar 16,90, upp från 14.90, upp från 13.90, upp från 12.90, upp från 9.90 för mindre än två år sedan. 70 % inflation.

Noterar vidare att Wokmix fryst 1 kg, Eldorado, visserligen är någorlunda konserverat i pris, 22.90 mot 18.90 för två år sedan, men att man numera mest fyller påsen med morötter (50 %). En ny variant på "shrinkflation" som vi kanske kan kalla "replaceflation". Det är jävligt dyra morötter, vill jag meddela.

Finns ingen konkurrens i den svenska livsmedelsoligarkin, så priserna fortsätter att höjas trots att inflationen sägs vara under kontroll och energipriserna har kommit ned. Förpackningarna blir mindre, innehållet byts ut mot billigare gods, samtidigt som priserna höjs..

Sjukt för har också tänkt på detta. Köpte alltid tre påsar eldorado wok i veckan innan inflationen slog till. Eldorado wok 1kg kostade 16.90kr, men var alltid slut från leverantör(frågade varje vecka i butik) när priserna i butikerna började höjjas, samtidigt höjjdes Garant wokmix i pris samt findus stack iväg till orimliga höjder.

Har även tänk på findus pulvermos storpack. Willys känns inte "billigt" längre än vad de gjorde tidigare. Känns som Ica maxi har gått om, ifall det inte tagit bort sina produkter på samma sätt.
Citera
2024-12-05, 19:20
Medlem
Purpurhaegers avatar
På willys.se saknas mycket riktigt 33-portioners Felix potatismos men den finns på hemköp.se.

Gissar att det har mer att göra med att Willys-butikerna har ett begränsat sortiment och om en vara inte säljer tillräckligt bra plockar man bort den och tar in en annan vara (kanske i en annan kategori).
Citera
2024-12-05, 19:37
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Nu är jag lite märkesbög men jag kollade just på moset och det var småföpackningar där med.
Jag har ris från det märket hemma just nu och det blir gröt eller okokt.
Jag med börjar överväga att bojkotta dem men problemet är då var man ska handla ”billigt”.
Lidls sortiment är för litet och veckohandlar man vill man gå till en affär.
Kanske skulle testa Coop en månad och se vart man landar.

Märkesbög och handla billigt hör inte ihop i samma stycke utan att det låter motsägelsefullt.

Problemet är att en ägare äger Willys och Hemköp. Det är för lite konkurrens och det börjar bli svårare och svårare för Ica att hålla sig kvar i vissa områden.
Citera
2024-12-05, 19:42
Medlem
MrB00ZEs avatar
Trodde att det hade varit känt sedan länge att matbutiker gjorde detta.
Citera
2024-12-05, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Märkesbög och handla billigt hör inte ihop i samma stycke utan att det låter motsägelsefullt.

Problemet är att en ägare äger Willys och Hemköp. Det är för lite konkurrens och det börjar bli svårare och svårare för Ica att hålla sig kvar i vissa områden.
Egentligen gör det det. Jag veckohandlar samt kompletteringshandlar på fredagen. På veckohandeln kör jag Willys+varor. Få människor klarar att bara handla det de ska och det är här jag kapat mina kostnader rejält mot förr. Både genom att minska spontanvaror men även genom planering.
En lite kul grej. Förr hade vi kass ekonomi där pengarna räckte med ett nödrop och förra veckan köpte jag tre paket Bregott på Willys+. Samma sak med deras kycklingfiléer. Med godare ekonomi köpte vi en egen frys och jag har maxat mina inköp på kyckling.
Man sparar om man köper stort av varor man ofta använder och det roliga är att det är skitlätt att leva billigt om man tjänar bra. Och det är här vi kommer in på pulvermoset som jag tillfälligt är storkonsument av. Jag vill inte ge bort mina pengar genom att köpa billiga fördyrande förpackningar.

Billigt är med andra ord relativt och jag har i dag ekonomi att handla på ICA vilket jag nu överväger. Tar jag Maxi kanske det kan slinka ner en micro med.
Citera
2024-12-05, 20:23
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Trodde att det hade varit känt sedan länge att matbutiker gjorde detta.
För mig var det nytt att lågprisWillys börjat. Att de minskat innehåll i förpackningarna är en sak jag vetat om länge men det är producenterna.
Citera
2024-12-05, 20:35
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Mjölk och potatis här det väl fortfarande bra pris på om du ska göra potatismos som du skrev?

Pulvermos är inte potatismos.
Nae kanske inte men du fattar ju vad TS menar.

Tvekar på att en person som inte ens orkar riva lite ost orkar skala, koka potatis och göra eget mos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in