2024-12-05, 11:27
Medlem
https://www.expressen.se/kultur/i-mo...kt-bli-muslim/

Det krävs en kulturtant för denna formulering:
Mycket med islam passar mig. Jag gillar fokuset på jämlikhet och rättvisa.

Texten är någon slags personlig betraktelse om att konvertera till island. Mellan raderna låts man förstå att detta bör vara en självklarhet för alla svenskar, då religionen och kulturen är så mycket bättre.
Man låts även förstå att utomstående kan vara skeptiska, rent av fientliga till detta. Vilket så klart beror på allt utom att islam.

Några problematiserande inslag existerar knappt.
Det finns en pliktskyldig fråga om hbtqi och en om feminism som egentligen bara är placerade där för att i efterföljande citat i princip ogiltigförklara frågeställningen.
Detta är lite av ett guldkorn:
– Samhället fokuserar på hur farligt islam är medan vi har 14-åriga tjejer som säljer en parfym naken. Är inte sann feminism att själv få bestämma vem som ska få sexualisera dig och när det ska hända?

Det är ju en åsikt man kan ha. Men vad har det med islam att göra alls?
Sanningen är ju att i västerländsk kultur och religion är det väl 99 procent av tjejerna som har den rätten. Inom islam närmare 0 procent.
Och kopplingen till den påstådda försäljningen av parfym naken är oerhört oklar.
I den mån det skett så ändrar det ju inte på att normen i västerländsk sed är att kvinnor har samma rättigheter som män, inte sällan också lite generösare, medans dessa i en stor del av islamska länder är ägodelar som ska underkastas sin pappa, brorsor och senare man. Som kvinnan möjligen inte ens valt själv.

Det står givetvis var och en fritt att konvertera till en religion… men är det verkligen Expressens sak att publicera perverterad religiös extremistpropaganda för att någon kulturtant på deras lönelista vill flytta fram islams närvaro i Sverige?

Artikeln är helt rubbad och publicistiskt närmast sinnessjuk.
Citera
2024-12-05, 11:36
Medlem
Crabbofixs avatar
"Nanna Olasdotter Hallberg har hela livet sökt efter en religion"

säger väl allt.

den där vilsna stackaren kan ju skriva en krönika om vad som helst.
Citera
2024-12-05, 11:36
Medlem
lundaelevs avatar
Bör förbjudas
Citera
2024-12-05, 17:37
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Ms. NOH ses sanno-likt av samtliga stormedias kulturredax som En Stark Kvinna, som gör skillnad i Kampen emot Högern.

Kultureliten är som Flocken. De tror inte på En Gubbe i Molnet men iSSlam är en allierad i kampen emot raSSarna.

Lätt som en plätt, att förstå agendan. Expressen står på Den Goda Sidan, för Mångfald. Emot den bruna, brunna Regeringen.

Draken D N är Storebror i Huset, med sin chefred PW som öppet säger att deras agenda är att förhindra att högern någonsin ges något som helst inflytande i svensk politik.

Expressen, numer Stora Lillasyster, kan också .

Arma gamm'liberaler, som ödesåret 1944 startade printblaskan, Skymningsdraken med Sting.
Citera
2024-12-06, 06:35
Medlem
Som journalistisk produkt är texten inget annat än bisarr.

Därför: Lite för många skrivningar är ordagrant närmast identiska med sådana som brödraskapsmoskéer och -aktivister brukar använda i väst för att promota islam som en religion för kvinnor för att jag ska kunna frigöra mig från misstanken att det här är redaktionell reklam/opinionsbildning.

Är Stockholms moské, där reportaget gjordes, upphovsman?

Är kulturchefen dåligt påläst eller var betalningen för bra för att hålla emot?

Och vilken roll har P3-journalisten som uppges ha hållit i pennan i så fall spelat?

I mars 2023, för snart alltså två år sen, sa hon i en intervju i SvD att "Jag har prövat flera och varit buddhist, kristen, animist och muslim. Just nu håller jag på att avislamiseras då jag känner att jag saknar ett muslimskt sammanhang" (https://www.svd.se/a/4orqXV/nanna-ol...ssnar-pa-yasin). Det uttalandet går stick i stäv med hennes påståenden i Expressentexten och förstärker mina misstankar om vad den egentligen är.
Citera
2024-12-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
I mars 2023, för snart alltså två år sen, sa hon i en intervju i SvD att "Jag har prövat flera och varit buddhist, kristen, animist och muslim. Just nu håller jag på att avislamiseras då jag känner att jag saknar ett muslimskt sammanhang" (https://www.svd.se/a/4orqXV/nanna-ol...ssnar-pa-yasin). Det uttalandet går stick i stäv med hennes påståenden i Expressentexten och förstärker mina misstankar om vad den egentligen är.
Bra spanat.

Irans regering har öppnat plånboken på sistone och det ger genomslag. Se t.ex på Al-Jazeeras nyliga "dokumentär" om svensk socialtjänst, eller hatpredikanten i Malmö som nu slutat låtsas som att han tycker homosexualitet är ok.

Som en helgövning för läsaren uppmuntras att checka av artikeln mot relevant myndigets checklista. Hur mycket stämmer in?
https://bliintelurad.se/bli-inte-lurad

För övrigt vill jag gärna veta exakt vilka 14-åringar som säljer parfym nakna, så att jag kan ringa deras föräldrar och sätta stopp för det (här i västvärlden har vi som bekant lite problem med det där att sexualisera barn).
Citera
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2024-12-07, 07:07
Moderator
Den här tråden ligger i Media och Journalistik och kommer att modereras därefter. Enbart och endast inlägg med bäring på MoJ är topic. Saken som sådan får ni debattera i andra underforum.
2024-12-12, 07:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Nanna Olasdotter Hallberg är bara en produkt av sin miljö. Det hon säljer är uppmärksamhet o inget annat i ett fack av Woke, Pk, vänsterliberalism. Multikultur mm.

Nu vet jag inte hur många som tar Nanna på allvar. Eller om hon har något större inflytande som SR profil og Expressen skribent.

Men läser man det hon skriver så beskriver hon sig själv som en ytterst tragisk person som har svårigheter att få ordning på livet o organisera sin tillvaro. Naiv o med dåligt omdömme. Sånt som normalt funtade personer försöker hålla privat. Men numera är en tillgång o råvara i media o kultursverige.

Här vill hon konventera till Islam.
Det hela framstår som det handlar om att införskaffa en ny gaderob o ta till sig an en ny hobby.

Ett av de största problemen i Sverige idag är just bristen på kunskap om vad islam är.
Mohammed liv, gärningar o livsstil är föredömmet. Men Svensson i radhuset vet väldigt lite om vad det innebär i praktiken.
Än mindre vet man vad Sharialagarna förespråkar o hur de står sig med våra nordiska lagar.

Nanna Olasdotter Hallberg Fortsätter i en publik service anda att medvetet banalisera i tron att hon gör gott o håller ”rasismen” borta.

Men hon har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in