• 1
  • 2
2024-12-04, 23:55
Funderar snart är det jul på vad man borde ha istället för vanlig blandfärs för att göra riktiga köttbullar och även krydda upp dessa lite mer kreativt men inget urspårat heller. Det är inte så att jag tänker köpa en filé mignon och mala den men lite högre klass än blandfärs om jag får be.

Vad kör ni själva?
Citera
2024-12-04, 23:59
Medlem
auruns avatar
Älgfärs såklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Funderar snart är det jul på vad man borde ha istället för vanlig blandfärs för att göra riktiga köttbullar och även krydda upp dessa lite mer kreativt men inget urspårat heller. Det är inte så att jag tänker köpa en filé mignon och mala den men lite högre klass än blandfärs om jag får be.

Vad kör ni själva?

Lamm är ju riktigt gott, om du handlar lokalt också så vet du vad du får.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:

Vad kör ni själva?
Jag köper iaf kött från svenska gårdar, direkt från bonden. Du kan köpa högrev och mala eller besöka saluhall om du vill ha lite finare. Testa att ha i kanel i färsen, inte mycket , det kan ta över smaken men blir gott och passar till julen.
Citera
2024-12-05, 00:01
Medlem
Citat:
Vad kör ni själva?
Lite ansjovisspad i smeten på vanlig blandfärs gör susen. Massor umami. Vanlig Grebbestad fungerar perfekt.

Tycker att köttfärs och blandfärs i ICA:s nya förpackningar är bättre än den i de traditionella förpackningarna.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-05 kl. 00:03.
Citera
2024-12-05, 00:05
Medlem
StudiumValors avatar
vanliga köttbullar till jul.
Som inte blir stenhårda eller torra.
Men har en liten smak av jul.
----------------
Ingredienser
- fettrik nötfärs 500 g
- ströbröd - dra i grädden
- mjölk eller grädde
- 1 ägg
- gul lök, finhackad och stekt mjuk i smör
- salt
- vitpeppar
- lite kryddpeppar (julsmak!)
- lite ingefära (jul)
- pyttelite malen kryddnejlika (extra jul)
Smör eller en blandning av smör och olja för stekning
Citera
2024-12-05, 00:06
Medlem
Galejans avatar
Köttfärsen är inte så viktig, det är det övriga man har i som ger smak och konsistens. Köttbullar ska vara stora och mjuka och saftiga. Då behövs fett. Älg och annat vilt är för magert.
Citera
2024-12-05, 00:10
Medlem
Lyx för mig behöver nödvändigtvis inte vara dyra råvaror och i synnerhet inte när det ska malas ner. Den godaste färsen får du av det mest fiberrika delarna på djuret. Det jag skulle göra är att gå på extra med kryddningen. Lyx för mig är när man kan berätta en historia kring maträtten och djuret. Då menar jag såklart ingen uppdiktad historia. Det blir godare av en bra historia som knyter an rätten.
Citera
2024-12-05, 00:25
Medlem
pn222jws avatar
De luxe - nötfärs...lite grädde...till och med pyttelite oxbuljong, ett kryddmått socker - och som vanligt i övrigt. Gjutjärnsstekpanna - rapsolja. När dom är klara får dom gärna stå och dra under lock ett tag. Kokt skalad potatis blir bra till. Kanske även lite lingonsylt alternativt saltgurka. Gott med julmust eller öl. (Tänk en köttbulle som säger 'När jag blir stor vill jag bli en Wallenbergare').
Citera
2024-12-05, 00:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Lyx för mig behöver nödvändigtvis inte vara dyra råvaror och i synnerhet inte när det ska malas ner. Den godaste färsen får du av det mest fiberrika delarna på djuret. Det jag skulle göra är att gå på extra med kryddningen. Lyx för mig är när man kan berätta en historia kring maträtten och djuret. Då menar jag såklart ingen uppdiktad historia. Det blir godare av en bra historia som knyter an rätten.

Bra poäng, inte minst kring djuret. Och köttbullar på vildsvin är inte dumt, i synnerhet om man har en historia från jakten att berätta vid severingen!

Gärna en aning mejram i köttbullarna också.
Citera
2024-12-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bra poäng, inte minst kring djuret. Och köttbullar på vildsvin är inte dumt, i synnerhet om man har en historia från jakten att berätta vid severingen!

Gärna en aning mejram i köttbullarna också.
Nu är jag ingen historieberättare av rang och inte heller någon jägare. Det jag vill ge mina gäster är ett minne. Visst god mat i all ära men om du kommer hem med en bra historia förknippad med maten du ätit som senare sprids så är det ett riktigt fint matminne.
Citera
2024-12-05, 00:45
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Nu är jag ingen historieberättare av rang och inte heller någon jägare. Det jag vill ge mina gäster är ett minne. Visst god mat i all ära men om du kommer hem med en bra historia förknippad med maten du ätit som senare sprids så är det ett riktigt fint matminne.

Absolut och man ska inte heller glömma det visuella. Det är lätt hänt att man slarvar med det när det är en enklare rätt som köttbullar men fint serverade blir det en extra del av matminnet. Jag har en liten panna i koppar med bra förtenning som jag förvärmer i ugnen och så serverar jag köttbullarna i den på julbordet. Orkar jag så gör jag ett litet "grytunderlägg" av grankvistar till den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in