2024-12-04, 20:20
Medlem
Kort förklarat.
Det finns flera små videoskärmar på en panel som visar direktvideo ifrån flera kameror.
Upplösningen är väl sådär och dom är väl tillverkade runt 2010 kanske. (Höftar rejält)
Typ 20*25cm stora skärmar.

Har någon tips på hur jag kan ta reda på om kamerorna/överföringen är digitala eller analoga genom någon experiment?
T.ex tänkte jag att man kan ställa något framför en kamera för att få olika beteenden på skärmarna.
Citera
2024-12-04, 20:43
Medlem
Kanske testa att filma av skärmarna och experimentera med olika slutartider?

En idé.

Om du kan röra något framför kamerorna och samtidigt se vad som visas på skärmarna så kan hög latens tyda på digital signal, jämfört med analog som kan vara mer direkt, utan noterbar fördröjning.

Notera att om det är analogt borde uppdateringsfrekvensen ligga på 50Hz... Eller multiplar av detta. Så offsetta fps eller slutartid och se om det "rullar" som i Vi hade iallafall tur med vädret.
Senast redigerad av Hatred-For-Mankind 2024-12-04 kl. 20:50.
Citera
2024-12-04, 20:46
Medlem
mikaelss avatar
Titta på kabeln mellan kameran och skärmen, och dess anslutning?
Citera
2024-12-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Titta på kabeln mellan kameran och skärmen, och dess anslutning?

Det enklaste är alltid det bästa!
Citera
2024-12-04, 20:57
Medlem
Analoga störningar och digitala ser helt olika ut. Det en blir snö och det andra blir pixligt. Så om du har störningar kan du avgöra 😀
Citera
2024-12-04, 21:18
Medlem
Tyvärr är kablarna i princip helt inbyggda, men bra ide annars. Ska se vad vi kommer åt.

Intressant med 50hz, ska se vad jag kan testa.

Tack för svaren
Citera
2024-12-05, 03:10
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Notera fabrikat och modell. google.com
Citera
2024-12-08, 09:11
Moderator
Falukropps avatar
Utgående från att du inte har tillgång till något oscilloskop och kan titta på de faktiska signalerna - med ett sådant blir det väldigt lätt att särskilja en digital bildöverföringssignal från en mycket komplexare analog dito - skulle jag ha skruvat upp en kamera och googlat efter datablad för det chip som sitter mer eller mindre direkt anslutet (*) till bildöverföringskablaget på kretskortet. Databladet kommer berätta vilken signaltyp chipet spottar ur sig på vilka ben.

(*) Notera att det mycket sannolikt kommer sitta någon variant av RLC-filter mellan chip och kabel, dvs det kommer vara några komponenter däremellan.
Senast redigerad av Falukropp 2024-12-08 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in