2024-12-17, 20:20
Medlem
5549s avatar
"Little Dickey" och "Dumma Luigi". Någon här har minsann studerat den kommande amerikanska presidentens barnsliga sätt att föra sig på i debatter.

Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Herregud vad korkad du låter, du begriper verkligen inte varför folk hyllar en kille som dödar en VD för ett företag som ligger bakom extremt många förstörda liv, branschen är avskummens avskum, vinst baserat på människors lidande.

Jag vet att du kommer svara och försöka intala dig själv att du visst förstår men uppenbarligen gör du inte det och det har du redan visat med allt ditt meningslösa dravel.

Det enda som är mer tragiskt än att Luigi var så dum att han lyckades åka dit trots alla möjligheter att komma undan är att det inte kommit några copycats ännu som avrättat ytterligare avskum.
Jag tvivlar på att han hade lyckats komma undan det här brottet. Det var väl närmast full gas från de inhemska myndigheterna, och hans föräldrar hade väl fällt honom om allt annat fallerade.
Senast redigerad av 5549 2024-12-17 kl. 20:23.
Citera
2024-12-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Varför gör du inget själv? Köp en biljett och hoppa på ett flyg, vettja. Varför går du bara och väntar på att andra ska fixa det du vill ska hända? Tror du att du är för dum för att klara det utan att åka dit? Dum som dumme Luigi? Ännu dummare? I så fall förstår jag varför du sätter ditt hopp till andra. Men vet du vad? Jag tror på dig. Du kan lämna katten hos mig medan du är borta.

Jag undrar faktiskt: vad gör du själv för att bli av med det du anser är avskummens avskum? Du tycker att mord är en metod värd att hyllas – sysslar du med det själv, eller är du bara bra på att heja på andra? Om inte, varför då?
Varför skulle jag göra det? Onödigt att kasta bort sitt liv på det sättet.

Jag antar att jag måste påminna dig om att vi dessutom bor i Sverige? Vården här är inte fy skam, man riskerar inte att bli skuldsatt för livet utav en ambulansresa.

Påstår inte att något kommer förändras men det är oerhört underhållande att detta har satt skräck i den oövervinneliga eliten.

Citat:
Ursprungligen postat av 5549
"Little Dickey" och "Dumma Luigi". Någon här har minsann studerat den kommande amerikanska presidentens barnsliga sätt att föra sig på i debatter.

Jag tvivlar på att han hade lyckats komma undan det här brottet. Det var väl närmast full gas från de inhemska myndigheterna, och hans föräldrar hade väl fällt honom om allt annat fallerade.

Han kunde ha varit ute ur landet några timmar efter, fem dagar senare satt han på McDonalds.. han hade inte ens behövt lämna landet, bara ligg lågt i någon rutten lägenhet i en annan delstat i ett halvår så hade det här varit bortglömt.

Om det nu stämmer att det var en McDonalds arbetare som ringde in ett tips om att det var honom, eller om dom mer troligen har en starkare övervakning över människor än man tror, så visste dom inte ens hur han såg ut ett par dagar efter dådet.

Han hade det dessutom bra ställt ekonomiskt så hade inte vara några problem att hålla sig undan utomlands.
Det finns gott om människor som går begår brott och är jagade utav mer än inhemska myndigheter som ändå lyckas hålla sig borta i 20+ år.
Senast redigerad av starzkis 2024-12-17 kl. 21:10.
Citera
2024-12-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Varför skulle jag göra det? Onödigt att kasta bort sitt liv på det sättet.

Jag antar att jag måste påminna dig om att vi dessutom bor i Sverige? Vården här är inte fy skam, man riskerar inte att bli skuldsatt för livet utav en ambulansresa.

Påstår inte att något kommer förändras men det är oerhört underhållande att detta har satt skräck i den oövervinneliga eliten.

Han kunde ha varit ute ur landet några timmar efter, fem dagar senare satt han på McDonalds.. han hade inte ens behövt lämna landet, bara ligg lågt i någon rutten lägenhet i en annan delstat i ett halvår så hade det här varit bortglömt.

Om det nu stämmer att det var en McDonalds arbetare som ringde in ett tips om att det var honom, eller om dom mer troligen har en starkare övervakning över människor än man tror, så visste dom inte ens hur han såg ut ett par dagar efter dådet.

Han hade det dessutom bra ställt ekonomiskt så hade inte vara några problem att hålla sig undan utomlands.
Det finns gott om människor som går begår brott och är jagade utav mer än inhemska myndigheter som ändå lyckas hålla sig borta i 20+ år.

Jag kan ju inte förutsätta att du sitter i Sverige och är alldeles uppspelt över att en toppchef inom den amerikanska sjukvårdsbranschen blivit mördad over there. Avskummets avskum, säger du. Med tanke på hur du jublar känns det snarare som att du är personligt drabbad på något vis, ungefär som de amerikaner man hör uttrycka liknande känslor. Jag föreställde mig nästan att du satt i rullstol och var bosatt där. Men du är alltså svensk och lever i Sverige? Det var värst.

Och här sitter du med ett så enormt medlidande för de amerikanska medborgarna. En rätt otrolig empatiförmåga, får man säga, med den sjuka twisten att du tycks anse att hämnd och mord är det självklara – ja, till och med härliga – sättet att lösa deras bekymmer.

Din dödslista borde ju i så fall vara kilometerlång. För inte är det bara amerikaners lidande och bördor du bär på dina spröda axlar? Eller är det just amerikaner som blivit utan hjälp på grund av sin sjukförsäkring? Hur ser du egentligen på moraliskt tvivelaktiga handlingar här hemma? Telefonbedrägeri? Avrättning eller fängelsestraff?

Får jag fråga … sitter du i rullstol? Spelar du mycket tv-spel?
Citera
2024-12-18, 15:18
Medlem
Porryhatters avatar
"He is now charged in a New York State Supreme Court indictment with three counts of murder and faces a maximum penalty of life in prison without parole":

• One count of Murder in the First Degree, in furtherance of terrorism.
  • Two counts of Murder in the Second Degree, one of which is charged as killing as an act of terrorism.
  • Two counts of Criminal Possession of a Weapon in the Second Degree.
  • Four counts of Criminal Possession of a Weapon in the Third Degree.
  • One count of Criminal Possession of a Weapon in the Fourth Degree.
  • One count of Criminal Possession of a Forged Instrument in the Second Degree.
https://manhattanda.org/d-a-bragg-announces-murder-indictment-of-luigi-mangione/
Citera
2024-12-19, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Det är därför ni bara är arbetare. Korkade undermänniskor som inte förstår sig på system.

Varför hittar du på så äckligt mycket i varenda inlägg? Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Man nekar främst behandlingar som inte har någon evidens, det har ingenting att göra med AI eller att "sätta nekande i systemet". Samma sak jag sa till Grumbo gäller givetvis även dig.

Det finns en uppenbar förändring och inget annat än det kommer ske på grund av denna korkade handling. Priserna kommer vara lite (men väldigt lite) dyrare eftersom högt anställda och ledare kommer vilja ha större garantier, försäkringar och löner. Bra jobbat, low-brows.

Smakar de rika pedofiliska kapitalisternas stövlar gott när du slickar dem?
Citera
2024-12-19, 02:00
Medlem
Lite skumt att han är anklagad för terrorism.
Citera
2024-12-19, 08:09
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteknox1337

Ja vad handlar det om? Att han med tydligt budskap genom manifest och andra små meddelanden gett sig på en stor aktör inom en industri i det amerikanska samhället?

Dvs en riktad attack mot nånting större än "bara" en enskild människa.

Han lär ruttna bort inlåst.
Citera
2024-12-19, 10:37
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteknox1337
Jag antar att det beror på manifestet som han ju bar med sig. Men det innebär också ett lite högre spel för åklagarsidan. First degree murder i delstaten New York verkar (vid snabb googling) främst gälla om man har ihjäl en polis i tjänst eller övrig räddningspersonal exempelvis, så redan det är en tuff charge i sig.

Hur som helst så vill man göra ett exempel av Luigi, och det lär man lyckas med.
Citera
2024-12-19, 10:53
Medlem
Ironiskt nog bidrar de som hyllar och skanderar ”Free Luigi” i själva verket till att han riskerar ett ännu strängare straff. Alvin Bragg har förklarat att en av anledningarna till att de fokuserar på terroristspåret är de groteska hyllningarna som följt i mordets kölvatten. Samtidigt har de valt att behålla två åtalspunkter för second degree murder som en säkerhetsåtgärd. Fängelse blir det garanterat – frågan är bara om det blir 15 år, 50 år eller resten av livet.
Citera
2024-12-19, 12:03
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ironiskt nog bidrar de som hyllar och skanderar ”Free Luigi” i själva verket till att han riskerar ett ännu strängare straff. Alvin Bragg har förklarat att en av anledningarna till att de fokuserar på terroristspåret är de groteska hyllningarna som följt i mordets kölvatten. Samtidigt har de valt att behålla två åtalspunkter för second degree murder som en säkerhetsåtgärd. Fängelse blir det garanterat – frågan är bara om det blir 15 år, 50 år eller resten av livet.
Det vore inte ironi utan bara ytterligare bevis på ett trasigt rättssystem, förstår du.
Citera
2024-12-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det vore inte ironi utan bara ytterligare bevis på ett trasigt rättssystem, förstår du.

Rättssystemet må vara trasigt i andra avseenden, men just detta tycker jag inte är ett bevis för det. Terrorism definieras rent juridiskt som en avsikt att skrämma eller framtvinga något från civilbefolkningen eller en regeringsenhet. Hyllningarna som följt kan väl jämföras med de vi ser hos islamistiska jihadister när IS eller al-Qaida tar på sig ett dåd, även om sådana hyllningar inte förekommer i samma utsträckning på plattformar som Reddit och YouTube. Denna hatstorm har skrämt upp väldigt många. De prövar åtalet, och sedan är det upp till en jury att avgöra om det var terrorism eller inte. Men för säkerhets skull behåller de “murder of second degree”. Jag ser inget trasigt i det.
Senast redigerad av Halleluwah 2024-12-19 kl. 12:51.
Citera
2024-12-19, 13:37
Medlem
5549s avatar
Citat:
Rättssystemet må vara trasigt i andra avseenden, men just detta tycker jag inte är ett bevis för det. Terrorism definieras rent juridiskt som en avsikt att skrämma eller framtvinga något från civilbefolkningen eller en regeringsenhet. Hyllningarna som följt kan väl jämföras med de vi ser hos islamistiska jihadister när IS eller al-Qaida tar på sig ett dåd, även om sådana hyllningar inte förekommer i samma utsträckning på plattformar som Reddit och YouTube. Denna hatstorm har skrämt upp väldigt många. De prövar åtalet, och sedan är det upp till en jury att avgöra om det var terrorism eller inte. Men för säkerhets skull behåller de “murder of second degree”. Jag ser inget trasigt i det.
Man ska rättsligen pröva Luigis skuld och eventuellt motiv i fallet - huruvida folk i efterhand sympatiserar med mordet eller ej är irrelevant. Media rapporterar självmant om fallet och reaktionerna, och har alltså sin egna separata agenda, dvs utan att ha försetts med ytterligare skrämmande "terroriserande" uttalanden från den förmodade mördaren själv.

Att CEO Thompsons mordfall prioriteras resursmässigt och skyndas på i det byråkratiska maskineriet är i sig ytterligare bara bevis på de skilda världar som existerar, även när folk rör sig på samma gator. Att "vanliga människor" lever i rädsla för våld och att vissa även blir mördade, dagligen i USA, ska dock anses vara en normal och accepterad tillvaro? Utan att kompetenta utredare flygs in från "out of state" och åklagare skyndsamt agerar??

Kanske kommer folk tröttna på det också snart, vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in